עונת הדוחות (הרלוונטית לנו) כמעט הסתיימה והממצא המשמעותי ביותר הוא כנראה גם הברור והצפוי ביותר – בשנת 2023 קנו בישראל פחות טלפונים, הרבה פחות, וזה משתקף היטב בירידה במכירות של חברות הסלולר וגם של היבואנים הפרטיים.
בסקירת הדוחות של החברות פרטנר, פלאפון, סלקום, אייקון גרופ, יבואנית מוצרי אפל, וסאני תקשורת, יבואנית מוצרי סמסונג, מצאנו ירידה במכירות, ונתונים אלו נוספים לנתוני חברת המחקר GFK (דרך ynet), שמתייחסת לירידה כללית של 4.3% במכירות הטלפונים בשוק הפרטי (לא כולל חברות סלולר) במחצית הראשונה של השנה אל מול נתוני שנת 2022.
נתונים אודות כמה טלפונים בדיוק בישראל לא מפרסמים החברות או היבואנים בישראל (וגם לא בעולם), על כן אנו מסתמכים על שלושה מקורות מידע עיקריים עבור כתבה זו – דוחותיה של חברת “סאני תקשורת”, יבואנית מוצרי סמסונג בישראל, דוחותיה של חברת “אייקון גרופ”, יבואנית מוצרי אפל בישראל, ונתוני חברות הסלולר – סלקום, פלאפון ופרטנר.
סמסונג נפגעת בגדול
על פי נתוני חברת סאני תקשורת, במחצית הראשונה של 2023 ירדו הכנסותיה ב-12.6%, עם הכנסות שהסתכמו בכ-434.3 מיליון ש”ח, לעומת 496.9 מיליון במחצית הראשונה של 2022, כאשר הפגיעה ניכרת יותר בנתוני הרבעון השני של השנה, בו הציגה החברה ירידה חדה יותר של 20.2% בהכנסות משנה לשנה.
בצד הרווח מציגה החברה ירידות חדות עוד יותר, ועם רווח תפעולי של כ-21.9 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של השנה מדובר בצניחה של 59.5% משנה לשנה, וגם כאן עיקר הירידה מגיעה ברבעון האחרון, עם נתון של כ-4.7 מיליון ש”ח ברבעון השני של 2023 מול 35.1 מיליון ברבעון המקביל ב-2022, נתון המשקף ירידה של 86.7%.
בסאני מייחסים את הירידה בהכנסות לירידה בצריכה הפרטית בישראל במחצית הראשונה של 2023 ומוסיפים לכך התייחסות להקדמת השקתה של סדרת הדגל Galaxy S23 במהלך הרבעון הראשון של השנה, כשהיא ככל הנראה מספקת התייחסות זו כדי להסביר את הירידה החדה יותר במכירות המכשירים במהלך הרבעון השני, בו הוצגה גם הפגיעה המשמעותית יותר בהכנסותיה.

באשר לרווח שהצטמק (סאני תקשורת מתייחסת לרווח הגולמי בהסבריה), קיימת התייחסות לשינויים בשערי הדולר, זאת בשל העובדה כי רכישות המוצרים מסמסונג העולמית מבוצעות בדולר והמחירים לצרכנים נקבעים בש”ח.
כאן אנחנו נזכיר לכם את הכתבה שפרסמנו עם השקתה של סדרת ה-Galaxy S23 בישראל, שהגיעה עם עליה במחירים.. בגלל הדולר.
מה עם האייפון?
מעקב אחר מכירות האייפון בישראל הוא קשה יותר מאחר ואין שקיפות גדולה בנושא. על פי דוחות GFK האחרונים, המתייחסים לשוק הפרטי (ללא חברות סלולר), נתח השוק של האייפון בישראל עמד על 29%, מול 45% של סמסונג וכ-20% של שיאומי.
אחת מהיבואניות הגדולות של מכשירי האייפון לישראל, שהיא גם חברה ציבורית ומספקת מידע דרך דוחותיה הכספיים, היא אייקון גרופ, המוכרת יותר בשל ניהול חנויות רשת איידיגיטל.
החברה טרם פירסמה את דוחותיה לסיכום הרבעון השני של השנה, אך בדוחות לרבעון הראשון ניתן לראות את מגמת הירידה במכירות האייפון גם כן.
על פי נתוני החברה לרבעון הראשון, מכירות מכשירי האייפון הצטמקו בכ-13.2% משנה לשנה. סך מכירות האייפון עליהן מדווחת החברה ברבעון הראשון הן כ-136.2 מיליון ש”ח, זאת לעומת כ-156.9 מיליון ברבעון המקביל ב-2022.

מה קורה בחברות הסלולר?
למרות הזמינות והתחרות הגדולה של הטלפונים הנמכרים בשוק הפרטי, ספקיות הסלולר עדיין מוכרות כמויות משמעותיות של טלפונים, ודרך הנתונים שפרסמו אנו עדים לירידה במכירות הטלפונים במחצית הראשונה של השנה, כאשר גם במקרה של פרטנר, סלקום ופלאפון עיקר הירידה הגיעה ברבעון השני של השנה.
על פי נתוני פרטנר, נרשמה ירידה של כ-9% בהכנסות ממכירות ציוד במגזר הסלולרי, עם הכנסות בגובה 252 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של השנה, זאת מול נתון של 277 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של 2022.
על פי נתוני סלקום, נרשמה ירידה של כ-10.7% בהכנסות ממכירות ציוד במגזר הסלולרי, עם הכנסות בגובה 533 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של השנה, זאת מול נתון של 597 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של 2022.
על פי נתוני פלאפון, נרשמה ירידה של כ-3.7% בהכנסות ממכירות ציוד במגזר הסלולרי, עם הכנסות בגובה 304 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של השנה, זאת מול נתון של 316 מיליון ש”ח במחצית הראשונה של 2022.
ומה קורה בהמשך?
ברבעון השלישי של השנה השיקה סמסונג בישראל את שני המכשירים המתקפלים שלה, ה-Galaxy Z Fold 5 וה-Galaxy Z Flip 5, מה שעשוי להוביל לעליה מסוימת במכירותיה אל מול הרבעון השני של השנה, אם כי בשלב זה אין לדעת האם בעקבות הירידה בצריכה הפרטית תצליח סמסונג למכור מכשירים רבים יותר בטווח הגבוה של המחירים לעומת מכירותיה לדגמים שהוצגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
מכשירי האייפון 15 צפויים לזכות להשקה לקראת סוף הרבעון השלישי של השנה, והעליה בשער הדולר עשויה להוביל את המחירים שלהם מעלה בשוק הישראלי לעומת מה שראינו בשנה הקודמת עם סדרת האייפון 14.
שער הדולר היציג נכון לאתמול (16.8.2023) עמד על 3.754 ש”ח, זאת מול שער של 3.273 ש”ח ב-16.8.2022. מדובר בעליה של כ-14.7% משנה לשנה, עליה שככל הנראה תשתקף גם במחירי האייפונים החדשים בישראל.
סדרת דגל משמעותית נוספת, אשר ככל הנראה תושק בישראל לקראת סוף הרבעון השלישי או בתחילת הרבעון הרביעי של השנה, היא ה-Xiaomi 13T.
בשנה שעברה הושקו מכשירים בסדרה זו בישראל החל ממחיר של כ-2,200 ש”ח עבור דגם הבסיס Xiaomi 12T ועד 2,850 ש”ח לדגם ה-Xiaomi 12T Pro. במועד זה טרם הושקה סדרת ההמשך Xiaomi 13T על ידי שיאומי, כך שלא ידועים מחיריה גם עבור השוק הבינלאומי, אך שער הדולר עשוי להשפיע על המחירים בישראל גם במקרה זה.