Jersey Offshore: השיטה של אפל להתחמק ממס נחשפת בהדלפת ענק

הדלפת ענק של מסמכים פרטיים שופכת אור על השיטות החדשות של אנשים פרטיים ותאגידים להתחמק ממס רגיל במדינות האם שלהם. תשומת הלב בקרב התאגידים מתמקדת בעיקר באפל שכן שמה עלה בעבר כחברה שנוהגת ליישם תכנוני מס אגרסיביים ומסובכים שמתפרשים בכל העולם.

עד לפני שנתיים, נהגה אפל להשתמש בשיטת “סנדביץ’ אירי כפול עם הולנדי באמצע” כדי לשלם מינימום מס על רווחיה העצומים והכסף שהיא מחזיקה מחוץ לארה”ב. השיטה כללה העברות כספים בין שתי חברות שרשומות באירלנד, שם הממשל קידם חוקי מס נוחים כדי למשוך חברות בינלאומיות. יחד עם עוד חברה אירית באמצע הדרך, גובה המס ששילמה אפל על 187 מיליארד דולר שיש לה בחו”ל (בזמנו) עמד על 1.9% בלבד. צריך לזכור שלא רק אפל משתמשת בטקטיקות אלו, גוגל שילמה מס של 2.4% בשנים עברו בעזרת אותו ‘אירי כפול’.

בעקבות חשיפות טקטיקות המס קמה סערה תקשורתית שאף הכריחה את טים קוק להגיע לקונגרס ולהעיד בדיון בנושא. הוא לא התנצל, אלא הסביר שאלו טקטיקות לגיטימיות: “אנחנו לא מחביאים כסף באיזה אי קאריבי”. טכנית הוא צודק, אירלנד אכן אינה בקאריביים. אבל הנזק נעשה והאיחוד האירופי הכריח את אירלנד לגבות 14.5 מיליארד דולר מס רטרואקטיבי והמדינה נעשתה הרבה פחות אטרקטיבית להתחמקות ממס.

לא קריבי אבל גם אי

אם כן, המסמכים שהודלפו ביום ראשון השבוע כוללים 13.4 מיליון מסמכים שמתעדים התחמקויות ממס של אישים וגופים מכל העולם. מקור רובם של המסמכים בחברת ייעוץ משפטית גדולה בשם אפלבי (Appleby) שמתמחה בשירות מסוג זה. ההדלפה זכתה לשם ‘מסמכי פרדייס’, על שם “גן העדן” שמספקת החברה למתכנני מס. ההדלפה כללה מסמכים בנפח 1.4 טרהבייט, מה שהופך אותה להדלפה השנייה בהסטוריה לאחר הדלפת מסמכי פנמה בשנה שעברה שהיו בהיקף של 2.6 טרהבייט.

על פי המסמכים אפל חיפשה אלטרנטיבות חדשות לגן העדן האירי. בחברת הייעוץ המשפטי בדקו עבורה איפה תוכל אפל לקבל את שיעור המס הנמוך ביותר: איי הבתולה הבריטיים, ברמודה, איי קיימן, מאוריציוס, האי מאן, האי ג’רסי וגרנזי ששוכן גם הוא בתעלה הבריטית. הפור נפל על האי ג’רסי (Jersey), שטח חסות עצמאי של בריטניה (האירוניה היא שבעוד שאזרחי בריטניה בעצמה מתרעמים על המצב, לרוב מקלטי המס יש קשר חזק אליה). גובה מס החברות בג’רסי הוא 0%.

חלופת המיילים בין אפל לאפלבי מראה שלמנהלי אפל היה חשוב שמקלט המס הנבחר יהיה יציב ולא תתחלף בו ממשלה בקרוב, האם יהיה אפשר להוציא מהממשל המקומי הבטחה שמקלט המס ישאר על כנו, כמה קל יהיה להוציא את הכסף במקרה הצורך וכמה מידע יהיה שקוף לציבור. כמובן, שגם היה חשוב להם שכל הבדיקה והמעבר יתבצע בסודיות.

מלאי קיזוזים עצום

המסמכים מראים שאפל ממשיכה לפעול דרך אירלנד (חוקים מסוימים שונו כדי שתאגידים ישארו במדינה אך יתאימו יותר לאיחוד האירופי), שם יש לה חטיבת תפעול עולמית, AOI ( ר”ת Apple Operations International) שמחזיקה את רוב המזומן בסך של כ-252 מיליארד דולר (94% מסך המזומן שבידה), חטיבת מכירות שנקראת ASI (ר”ת Apple Sales International) שנוהלה מהאי ג’רסי בין 2015 ל-2016 וחטיבה בשם AOE (ר”ת Apple Operations Europe).

עדיין לא ברור לגמרי איך בדיוק אפל עושה זאת, אך מומחים משערים שבבסיסו זה עובד כך: ASI  (מנוהלת עתה מג’רסי) החזיקה בעבר בחלק מהקניין הרוחני בעל השווי העצום של אפל. ASI מכרה זכויות קניין רוחני ל-AOE תמורת סכומים גדולים, מה שמאפשר ל-AOE להתקזז עם ההוצאה הגדולה עם רווחים לאורך שנים קדימה.

אותם מומחים אומרים שסידור כזה יכול להוריד את רף המס עד ל-2.5%. תגובת אפל: “השינויים שביצענו לא הקטינו את תשלומי המס באף מדינה. למעשה תשלום המס באירלנד גדל משמעותית. (ב-2014-2016) שילמנו 1.5 מיליארד דולר שם, שאלו 7% מסך מיסי החברות במדינה”.

התגובה מעט חסרה ואף נראית כמנסה לגרום לזה להישמע טוב. הרי אין רלוונטיות לכמה מס משלמת אפל מתוך סך המיסים שמשלמות חברות אחרות באירלנד. מה שחסר בתגובה הוא סך הרווח שנובע מההכנסות שמגיעות לאירלנד. 1.5 מיליארד דולר זה מספר יפה אך הוא מתפרס על 3 שנים, ואת סך הרווח אפל מסרבת למסור. לפי הדו”חות הרשמיים שלה, אפל יצרה רווחים של 122 מיליארד דולר ב-3 השנים האלו מחוץ לארה”ב ושילמה 6.6 מיליארד דולר מס. זה מקנה שיעור מס של 5.4%.

צריך לציין שאפל לא עושה משהו לא חוקי, הקטנת תשלומי מס דרך מקלטי מס היא חוקית לחלוטין כל עוד היא מדווחת לרשויות המתאימות. “אנחנו מבינים שיש כאלו שרוצים לשנות את מערכת המס כך שחברות רב לאומיות ישלמו אחרת במדינות שהן פועלות בהן. לאנשים רציונליים מותר שיהיו דעות שונות על איך זה צריך לעבוד בעתיד”. אפל בעצם אומרת שכרגע זה המצב, ואם ישונו החוקים היא תשנה את פעילותה בהתאם.

השוואת מפרטים