אירופה נגד אפל: מחויבת לשלם 14.5 מיליארד דולר מס רטרואקטיבי

אחד הקרבות המדוברים ביותר בעולם העסקי מגיע היום לשיאו. חברת אפל שפועלת באירופה דרך מקלט מס באירלנד חויבה לשלם סכום ענק של 13 מיליארד אירו (14.5 מיליארד דולר) מס רטרואקטיבי פלוס ריבית. כידוע, חברות הענק פועלות מחוץ לארה”ב דרך מקלטי מס ואפל היתה מהחלוצות בנושא. עקב כך, חקרו במשך שלוש שנים בנציבות האירופית את שיטות ההתחמקות ממס (החוקיות יש לציין) והגיעו למסקנה שיש בסיס לפעולה נגד אותן חברות.

לפי ההחלטה אפל נהנתה באירלנד מאמנת מס מפלה שנתנה לה “יתרון משמעותי על פני חברות אחרות“. לדעת רשות ההגבלים האירופית אותה אמנה מפלה אינה חוקית ואפשרה לאפל לשלם שיעור מס של 1% בלבד ב-2003 עד שיעור מזערי של 0.005% ב-2014 על כל רווחיה באירופה.

אירלנד מאוכזבת

טים קוק הגיב בעצמו להחלטה הדרמטית והחל את המכתב ללקוחות בסיפור על תחילת דרכה של אפל באירופה. לדבריו סטיב ג’ובס החליט להשקיע בבניית מרכז שירות באירלנד עוד ב-1980 כשזו סבלה מאבטלה גבוהה וסך השקעות נמוך (לכן יצאה בזמנו בהטבות המיסים). כפי שנהג לעשות עד היום, הדגיש קוק שכל תכנוני המס נעשו בהתאם לחוק המקומי ובתאום עם ממשלת אירלנד ומאשים את הנציבות האירופית בשכתוב ההסטוריה של אפל וחתירה תחת חוקי אירלנד: “לא ביקשנו ולא קיבלנו הנחות מיוחדות“.

בכל מקרה קוק מבטיח לערער על ההחלטה לבית המשפט האירופי. באירלנד, שויתרה על תשלום מיסים בתמורה לכך שאפל תשאיר את ההשקעה והמשרות במדינה, לא מרוצים. מרכזי ההעסקרה של אפל, גוגל, פייסבוק וחברות בינלאומיות אחרות מספקות עבודה ל-140 אלף איש במדינה וקוק מזהיר מההשלכות הרחבות של ההחלטה.

בקופת אפל 232 מיליארד דולר, אשר 214 מיליארד דולר מתוכם מוחזקים מחוץ לארה”ב. בעבר אמר טים קוק שהוא בשמחה יחזיר את הכסף לארה”ב אך יחכה עד ששיעור המס האמריקני יחזור להיות “הוגן”. כל סכום שחוזר לארה”ב יכול להוריד את נטל המס במדינות אירופה, אך החברות הגדולות מעדיפות בנתיים “להחנות” את הכסף בין התחנות. בארה”ב טוענים שאירופה חומדת מס שבכלל אמור לחזור אליה. עכשיו רק ניתן לשאול: מי תהיה הבאה לעלות על כוונת האירופים?

apple-eu-ireland-taxes

עדכון (15:11) – נוספה תגובתו של טים קוק, מנכ”ל אפל.

 

השוואת מפרטים