שנה סוערת עברה על חברות הסלולר אך במיוחד על חברת סלקום שסבלה מסאגת גולן טלקום. למרות שברבעון הרביעי של 2016 הורגשה ירידה בביצועי סלקום, סה”כ היתה שנת 2016 יותר טובה מקודמתה כשהיא מצליחה לשקם את מצבה וגם למצב את עצמה בסגמנט הטלוויזיה.
ברבעון הרביעי הכניסה סלקום 984 מיליון ש”ח, 6% פחות מהרבעון המקביל. הרווח הנקי של סלקום ברבעון זה נפל ב-26% ל-14 מיליון ש”ח. השחיקה בפעילות הורגשה בכל הסגמנטים: ההכנסה משירותי תקשורת סלולרית ירדה ב-8% וההכנסה ממכירות מכשירי סלולר איבדה 12%. בסלקום מייחסים את הביצועים בהמשך שחיקת מחירים בשוק הסלולר כמו גם בהמשך תנועת לקוחות בין החברות השונות שלוחצת את המחירים כלפי מטה.
ההכנסות משיתוף תשתיות מקזזות
בכל 2016 הכניסה סלקום קצת מעל 4 מיליארד ש”ח, ירידה של 3.7% לעומת 2015. עם זאת, הרווח הנקי זינק ב-55% ל-150 מיליון ש”ח. ניתן לייחס זאת לתחילת שנה מאוד חזקה עם שני רבעונים מצוינים, שני הרבעונים הבאים היו חלשים במקצת. “זוהי שנה שבה אסטרטגיית הקבוצה להעמקת פעילותינו כקבוצת תקשורת הניבה פירות משמעותיים“, כתב ניר שטרן, מנכ”ל סלקום.
לדבריו, הסכם שיתוף הרשתות שחתמה סלקום עם אלקטרה צריכה (שרכשה את גולן טלקום) ועם אקספון 018 (שתובעת אותה) “יבטיחו הכנסות ויצמצם השקעות לקבוצה בעשור הקרוב יחד עם יכולת להציע שירוי סלולר איכותיים ומתקדמים בזכות היקף התדרים שיהיה לרשת המשותפת“.
בסוף 2016 עמד מספר הלקוחות של סלקום על 2.801 מיליון, 1.2% פחות מסוף 2015 ו-21 אלף פחות מהעדכון ברבעון השלישי. ההכנסה הממוצעת פר לקוח (ARPU) עמדה על 59.3 ש”ח, נפילה קשה מ-62.8 ש”ח ברבעון השלישי וסימן ברור לאותה שחיקה במחירי השוק.
טלוויזיה ונייחים
2016 הייתה שם שנה מצוינת עבור סלקום TV. החברה חגגה את הלקוח ה-100 אלף בחודש אוקטובר. בסוף 2016 כבר היו לה 111 אלף מנויים והמנכ”ל מעדכן שנכון להיום יש לשירות הטלוויזיה 122 אלף משתמשים.
בתחום אספקת אינטרנט יש לסלקום 163 אלף מנויים, עלייה של 71% לעומת סוף 2015. ברבעון הרביעי הכניסה סלקום משירותי הטלוויזיה והאינטרנט 327 מיליון ש”ח. “אין ספק כי אנחנו מציעים חלופה לצרכן הישראלי מחוללים תחרות בשוק“, כתב המנכ”ל.