כבר 5 שנים שטים קוק מנהל את אפל. הוא נכנס לתפקידו ב-24 באוגוסט 2011, כך שביום שלישי האחרון הוענק לו בונוס נאה ולנו יש הזדמנות לסכם את ביצועיו עד כה. בתחילת הדרך הרבה אנשים הביעו ספקנות אם יצליח להיכנס לנעליו הגדולות של סטיב ג’ובס אך עם כל דו”ח רבעוני חדש שיצא התברר שקוק יודע גם להביא תוצאות.
בצד החיובי של 5 השנים האחרונות תחת ניהולו של קוק אפשר למנות לטובה את ההחלטה (גם אם מאוחרת) להתקדם למסכים הגדולים, לרכוש את ביטס תמורת 3 מיליארד דולר ולהתרחב לתחום המוסיקה בסטרימינג, להפוך את האפל ווטש למכשיר הלביש הנפוץ ביותר כאשר קוק גם הצליח להנגיש את אפל לציבור ולרתום אותה עבור מטרות חברתיות (שמירה על הפרטיות מול ממשלות, לפעול למען זכויות להט”בים ושוויון שכר לנשים).
בין הביצועים הפחות טובים של קוק, אפשר למנות את השקת פרוייקט Apple Maps שהפך לפארסה טכנולוגית, מעטפת הפלסטיק של האייפון 5C, שנחל כישלון במכירות, ומעל הכל יש שיאמרו שקוק פשוט לא היה חדשני מספיק.
למרות האזהרות מפני ירידה במכירות האייפון והתלות הגדולה במכשיר, קוק לא הצליח להציג טכנולוגיה פורצת דרך שתקרוץ שוב לציבור הרחב. יתכן והאייפון באמת היה יחיד במינו, אבל יש הרגשה שקוק אפילו לא ניסה. הוא הרי הבטיח מוצרים ש“אפילו לא שמענו עליהם” כבר לפני שנתיים. שנתיים עברו, מוצרים פורצי דרך עדיין אין, אבל שני רבעונים של ירידה במכירות האייפון כבר הגיעו.
פיננסית, אין ספק שטים קוק היה מנכ”ל מעולה. בשנתו הראשונה לתפקיד הכניסה אפל 156.5 מיליארד דולר והרוויחה 41.7 מיליארד דולר. בשנתו האחרונה מבין החמש החברה הכניסה 233.7 מיליארד דולר והרוויחה 53.4 מיליארד דולר.
אז כמה יצא לו מזה וכמה לנו
כל הרווחים האלו לא גרמו למשקיעים בבורסה להעדיף אותה על פני אחרות: בתקופתו של קוק עלתה מניית אפל ב-110%, תשואה נאה עבור החברה הכי יקרה בעולם, אבל בכל זאת קשה להתרשם מול ביצועי המדד וחברות טכנולוגיה אחרות. מדד הנאסד”ק עלה באותו זמן ב-122%, מיקרוסופט ב-141%, גוגל ב-222% והחזון של אמזון העניק לה תשואה פנטסטית של 330%.

במלאת 5 שנים לכהונה, השתחררו לקוק חבילת אופציות גדולה ששוויה בשוק כ-100 מיליון דולר. ביום מינויו ב-2011 הוא קיבל תוכנית הטבת שכר בסך של 4.7 מיליון מניות. 700 אלף מתוכן השתחררו במועד ה-5 שנים. יחד עם 280 אלף מניות שהוא מקבל בכל שנה ביום זה (סה”כ 980 אלף מניות) ולפי מחיר מניה כיום של 108 דולר הוא מקבל כמעט 106 מיליון דולר כבונוס.
[interaction id=”57c410dc60f05dde7e9d3b16″]
ב-5 השנים האחרונות ידע טים קוק לסחוט את המיץ ממה שכבר יש לאפל להציע. בקשר לחדשנות ופריצה טכנולוגית ניתן לומר שהמצב טעון שיפור. לא קל להיכנס לנעליו הגדולות של סטיב ג’ובס ולא בטוח שאדם אחר היה מציג ביצועים טובים יותר. בזמן שהמתחרות מתחילות לגלות את הקלפים שלהן לשנים הקרובות, בקרוב נדע גם אנחנו האם 5 השנים הבאות של קוק יהיו בסימן הפתעות טכנולוגיות חדשות או תהליך ארוך של מיצוי הפוטנציאל הגלום בסט המוצרים הקיים.