קורבן לאלוהי הענן: דל תמכור את חטיבת ה-IT בהפסד של כ-800 מיליון דולר

דל (צילום: גאדג'טי) (צילום: גאדג’טי)

מעבר להיותה יצרנית מחשבים גדולה חברת דל היא גם ספקית גדולה של שירותי מחשוב ארגוני IT. אולם דל החליטה למכור את חטיבת ה-IT שנקראת Dell Systems לחברת NTT Data היפנית תמורת 3.06 מיליארד דולר.

דל היא חברה פרטית ואין לנו נתונים מלאים על רווחיותה של חטיבת ה-IT, אבל אין לנו סיבה להניח שהיא לא רווחית או שיש סיבה תפעולית למכירתה. אלא שדל “קצת” לחוצה על מזומנים. באוקטובר האחרון הסכימה דל לרכוש את חברת EMC בשווי עיסקה עצום של כ-67 מיליארד דולר, וההערכות הן שהחוב שתצטרך לקחת על עצמה למימון העיסקה יעמוד על כ-40 מיליארד דולר.

כל מיליארד דולר לפה או לשם חשוב לדל, אבל האמת שמדובר על כמיליארד אחד פחות. היא רכשה את חטיבת ה-IT תמורת 3.9 מיליארד דולר ב-2009 עם תוכניות גדולות, כאשר אז החברה נקראה Perot Systems. הזקנים שביננו זוכרים אולי את רוס פרו, מועמד עצמאי שהתמודד נגד קלינטון ב-1992 ו-1996, הוא מייסדה.

מכירה בלחץ זמן

לחטיבה יש לקוחות גדולים בארה”ב, כולל חוזים לאחזקת מערכות מחשוב במשרדים ממשלתיים. שמועות מספרות שדל התחילה את המכירה בתג מחיר של 5-6 מיליארד דולר, אך לאור מיעוט ההצעות וההבנה שהיא לחוצה על כסף, הסכום ירד לכחצי מהמחיר ההתחלתי.

החברה היפנית הרוכשת, NTT, שהיתה בעבר חטיבת מחשוב בתוך מה שהיה פעם מונופול התקשורת הלאומי של יפן, רוכשת את Dell Systems בניסיון לקבע דריסת רגל בשוק האמריקני ומשם אולי אף לפרוץ לשוק הגלובלי.

עברו יותר מ-6 שנים מאז רכשה דל את Perot Systems והנה עכשיו התוכניות שלה השתנו עבור חזון מערך הענן הארגוני שכל החברות הגדולות בשוק מתחרות בו. צריך להעריך את המחויבות של דל, שמוכרת נכס טוב כדי לממן את העיסקה הטרייה אבל נקווה שעוד כמה שנים החזון ישאר בתוקף כי הפעם היא לוקחת הימור של עשרות מיליארדי דולרים. טעות בסדר גודל זה יכולה למוטט תאגידים.

השוואת מפרטים