חברת בזק מדווחת כי משרד התקשורת פתח בבחינה רשמית של האפשרות לבטל את ההפרדה המבנית הנהוגה כלפיה מאז שנת 1994, מהלך שעשוי לשנות את פני שוק התקשורת בישראל.
בהתאם להודעת המשרד, ההליך צפוי להסתיים עוד במהלך שנת 2025, והוא נועד להתאים את הרגולציה לשוק התקשורת המודרני, שבו מתקיימת תחרות רחבה ואפקטיבית.
שיפור שירות והוזלת מחירים
על פי ההודעה הרשמית, ביטול ההפרדה המבנית יאפשר לבזק להציע חבילות משולבות הכוללות שירותי טלוויזיה (yes וסטינג TV), ספק אינטרנט (בזק בינלאומי) וטלפון סלולרי (פלאפון) תחת קורת גג אחת.
צעד זה עשוי לשפר את חווית השירות, להוזיל עלויות לצרכנים ולהפחית כפילויות תפעוליות הקיימות כיום כתוצאה מניהול שלוש חברות בנות נפרדות: פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes.
המהלך מגיע על רקע מגמה עולמית של ביטול רגולציות מסוג זה. משרד התקשורת מציין כי “בכל מדינות העולם אין כיום הפרדה מבנית במתכונת הנהוגה בישראל”.
אם תתקבל ההחלטה הסופית לביטול ההפרדה המבנית, תוכל בזק להציע פתרונות כוללים ואינטגרטיביים ללקוחות הפרטיים והעסקיים. בכך עשויה החברה לחזק את מעמדה בשוק ולהתחרות באופן אפקטיבי בשחקנים רב-תחומיים אחרים.
תהליך הבחינה צפוי להסתיים עוד ב-2025, אך המהלך עדיין תלוי בבדיקות שיערוך בחודשים הקרובים משרד התקשורת, כאשר צפויה מצד המדינה דרישה לכך שהסרת ההפרדה המבנית בבזק תוביל לירידה במחירים עבור הצרכנים בישראל.
תוצאות כספיות לרבעון הראשון של 2025
טרם יקבל משרד התקשורת את החלטה בנושא, בזק פירסמה במאי האחרון את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2025, בהם הציגה עלייה קלה ברווח הנקי למרות ירידה בהכנסות הכוללות:
- הכנסות: 2.23 מיליארד ש”ח, ירידה של 0.9%
- רווח נקי: 303 מיליון ש”ח, עלייה של 2.7%
ברבעון הראשון של 2025 רשמה yes גידול במנויי ה-IP ובמעבר לטלוויזיה מבוססת אינטרנט, בעוד פלאפון הגדילה את מספר מנויי דור 5 ב-17.6% ל-1.28 מיליון.
בזק גם הציגה גידול ניכר בפריסת הסיבים עם 2.72 מיליון משקי בית מכוסים ו-885 אלף לקוחות מחוברים.