דו”ח חדש של חברת המחקר Mercury Research מציג את השינויים בשוק המעבדים במהלך הרבעון האחרון של 2020 ומראה על ירידה בנתח השוק של AMD, לראשונה מזה 3 שנים. בעוד שהחברה נהנתה מגידול קבוע בשנים האחרונות מכ~10% במהלך 2018 ועד ל-22.4% במהלך הרבעון השלישי של 2020, במהלך הרבעון האחרון נתח השוק שלה ירד ל-21.7%, זאת תוך כדי גידול כללי של שוק מעבדי ה-x86 ב-20.1% במהלך הרבעון.
השקת ליבת ה-Zen ומעבדי ה-Ryzen, Threadripper ו-EPYC שהתבססו עליה, סימנה את תחילת אחד המהפכים הגדולים ביותר בשוק המעבדים בשנים האחרונות, שינוי שהוביל בסופו של דבר להכפלת נתח השוק של החברה. עם זאת, לפי הדו”ח החדש נראה כי AMD עברה לראשונה מזה תקופה ארוכה למגמה שלילית במהלך הרבעון האחרון, שינוי שלילי קטן יחסית של 0.7% הנגרם ככל הנראה כתוצאה מחוסרים ועיכובים באספקה, דבר שאף גרם לה לשקול להרחיב את יכולת הייצור שלה על ידי שימוש בבית היציקה של סמסונג בנוסף לזה של TSMC.
>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי
מבט קרוב יותר על הנתונים מראה כי למרות שנתח השוק של AMD ירד ב-0.7% מהרבעון השלישי לרביעי של 2020, עדיין מדובר בגידול של 6.2% בהשוואה לשנה הקודמת. בחלוקה לקטגוריות מדובר בירידה של 0.8% בשוק המעבדים השולחניים ו-1.2% בשוק המעבדים הניידים, זאת לעומת שוק המעבדים לשרתים שמצליח לשמור על צמיחה ולהציג שיפור של 0.5% בהשוואה לרבעון הקודם.

בעוד שמדובר בירידה נמוכה יחסית בנתח השוק שלה, זהו עדיין שינוי מגמה ראשון מזה שלוש שנים בעבור AMD, שינוי הנובע בעיקר מחוסר זמינות של המעבדים. לצד זאת, אינטל מצליחה להגדיל מעט את נתח השוק שלה, בעיקר בזכות הכפלת יכולת הייצור של החברה בתחום ה-14nm ו-10nm, כאשר אנו צפויים לראות שינויים נוספים במהלך 2021 עם הכרזת מעבדי ה-Rocket Lake, Comet Lake Refresh, Tiger Lake H ומעבדי ה-Xeon החדשים, זאת בנוסף לתוכניות החברה על מיקור חוץ ל-TSMC בהמשך.
על פי הדוח הנוכחי, אינטל ממשיכה לשלוט על החלק הארי של שוק המחשוב בכל הקטגוריות, כאשר נתח השוק שלה בקטגוריית המחשבים הניידים עומד נכון לסוף 2020 על 81%, עלייה של 1.2% לעומת נתוני הרבעון השלישי, נתח השוק בקטגוריית המחשבים השולחניים עומד על 80.7% (עלייה 0.8% לעומת רבעון 3) ונתח השוק בשרתים עומד על 92.9%, ירידהשל 0.5% לעומת נתוני הרבעון השלישי.