שמחה ומשבר בבית סמסונג: צפי לעוד רבעון שיא אך המנכ”ל מתפטר

שלט לוגו סמסונג בתערוכת IFA 2017 בברלין צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

זה אינו סוד שסמסונג נהנית מתקופת עסקים טובה במיוחד כאשר הדומיננטיות שלה בשווקים רבים גורפת רווחים גדולים. הדיווח בדבר התוצאות הראשוניות לרבעון השלישי שפורסם ביום שישי מבטאות זאת היטב. עם זאת, החברה גם חווה בימים אלו משבר מנהיגות שנגרם בעקבות פרשיית שחיתות קשה, נושא שהשלכותיו סופר בדיווח שיצא כמה שעות בלבד לאחר הראשון.

על פי המספרים שיש בידי סמסונג כרגע, החברה צועדת לעבר שבירת שיא נוסף ברבעון השלישי. התחזית המעודכנת מדברת על הכנסות של כ-62 טריליון וון, שהם כ-55 מיליארד דולר (ממש מעט מתחת לתחזית קודמת), ברבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר. שבירת השיא תהיה בסעיף הרווח התפעולי שאמור להגיע ל-14.5 טריליון וון, שהם 12.9 מיליארד דולר. יהיה זה זינוק עצום של 179% לעומת שנה שעברה (אבל אז התרחש פיאסקו הסוללות המתפוצצות בנוט 7).

נזכיר שברבעון השני אירע מהפך דרמטי שבו הרווח התפעולי של סמסונג עקף את זה של אפל בהפרש ניכר. מכירות טובות של הגלקסי S8 וביקושים חזקים (ומחירים עולים) בסקטור השבבים עזרו לסמסונג. גם לקראת דו”ח זה מציינת סמסונג את סקטור השבבים כטריגר לשבירת השיא.

היסטוריה של חקירות

סמסונג (חברת האם של סמסונג אלקטרוניקס) היא התאגיד החזק בדרום קוריאה. החברה אחראית לכ-20% מהסחורה המיוצאת מהמדינה וסך מכירותיה בעולם משתווה ל-17% מהתמ”ג הדרום הקוריאני. במדינה בה יש “מסורת” של קשרים בין קונגלומרטים משפחתיים לבין הממשל, סמסונג בהחלט חשודה מיידית בקשרים מעין אלו.

חקירה מתמשכת של רשויות החוק בדרום קוריאה שבדקו את הקשרים שבין בכירים בחברה בין גורמי ממשל הסתיימה בכתב אישום שהכניס את בנו של נשיא החברה (נכדו של המייסד), Jay Y. Lee, ל-5 שנים בכלא בגין עבירות שחיתות, מעילה ועדות שקר. המראה של האדם החזק ביותר בדרום קוריאה (יחד עם אביו ובמקום ה-35 ברשימת האנשים בעלי הכוח בעולם לפי פורבס) כשהוא נכנס לכלא הסעירה את המדינה בתחילת השנה.

זו לא הפעם הראשונה שהשושלת מסתבכת עם החוק: אביו (בנו של המייסד), Lee Kun-Hee, הואשם ב-2008 במתן שוחד לשופטים, תובעים ופוליטיקאים במדינה ובמעילה בסדר גודל ענק (מאוחר יותר נטען שנטל לעצמו 9 מיליארד דולר מהחברות בקונגלומרט באופן לא חוקי). התביעה ביקשה 7 שנות מאסר וקנס של 312 מיליון דולר, אך בית המשפט גזר עליו 3 שנות מאסר על תנאי עם קנס של כמעט 100 מיליון דולר. רבים הופתעו כשהנאשם לא הגיב כלל לגזר הדין, אך כמה חודשים מאוחר יותר נשיא דרום קוריאה חנן את נשיא סמסונג רק כדי שיוכל להמשיך לשמש כחבר בוועדת המשחקים האולימפיים.

טלטלה בשדרת הניהול

אם כן, כמה שעות לאחר הדיווח החיובי בדבר הצפי לשבירת השיא, הגיע דיווח על כך שסגן נשיא סמסונג אלקטרוניקס, שמשמש גם כמנכ”ל החברה, מתפטר מתפקידו. במכתב לחברה אמר המנכ”ל כי הוא עושה זאת לאור המשבר חסר התקדים שעובר על החברה שמקרין מהפנים החוצה. הוא מאמין שהגיע הזמן למנהיגות חדשה וצעירה שתתחיל תקופה חדשה עם מענה טוב יותר לאתגרים בענף הטכנולוגיה.

המנכ”ל החל את דרכו בסמסונג במחלקת מו”פ לפני 32 שנה (1985). ב-2008 הוא מונה לנשיא חטיבת השבבים ועבודתו שם היוותה בסיס לדומיננטיות של סמסונג בשוק השבבים של היום. לאחר מכן התקדם בסמסונג אלקטרוניקס, והיה חלק משדירת הניהול שהעלתה את החברה עד שתוכל להתחרות באפל ואינטל ראש בראש. חסרונו יהווה אתגר לחברה ויתכן שסמסונג מעתה תהיה מעט שונה מזו שהיכרנו.

השוואת מפרטים