כמעט סגור: טושיבה תמכור את חטיבת השבבים לקרן Bain ואפל

שלט טושיבה צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

זה היה אמור להיות די פשוט. טושיבה נכנסה לצרות פיננסיות בעקבות הסתבכות של חטיבת הכורים הגרעינים והתכוונה למכור את חטיבת השבבים על מנת לקבל מספיק מזומנים שיצילו את החברה. אבל מכירת חטיבת השבבים נמרחת כבר 8 חודשים ורק עכשיו עומדת להסתיים. אולי.

על פי דיווח של הוול סטריט ג’ורנל, טושיבה עומדת לחתום על הסכם למכירת חטיבת השבבים לקבוצת משקיעים שבראשם קרן ההשקעות Bain Capital תמורת 17.7 מיליארד דולר. היו הרבה מתמודדים על החטיבה שטושיבה הניחה על המדף ותהליך המכירה עבר הרבה תהפוכות וסערות שכללו האשמות הדדיות בדבר הטיות, עירוב ממשלות, אינטרסים עסקיים גלובליים ועוד.

Bain, שמובילה את קבוצת, הרכישה נתמכת על ידי מימון מחברת המחשבים דל, SK Hynix הדרום קוריאנית, יצרנית הכוננים הקשיחים, סיגייט ואפל. דווח כי אפל מתכוונת לתרום מצידה (תמורת מניות כמובן) כ-3 מיליארד דולר לעסקה בניסיון להדוף את קבוצת הרכישה שמונהגת בידי ווסטרן דיגיטל. WD בעצמה נחשבת כספקית משמעותית עבור אפל וההערכות הן שאפל לא מעוניינת שכוחה בשוק ה-NAND יגדל יותר מדי.

כולם תובעים את כולם

הבחירה של טושיבה בביין-אפל לא ברורה מאליו, בכל התהליך השתמשה ווסטרן דיגיטל במעמדה כשותפה במיזמים של טושיבה לטעון שיש לה זכות וטו/ראשונים במכירה. הלחץ היה כבד וטושיבה אף נאלצה לתבוע את ווסטרן דיגיטל במיליארד דולר בטענה שהיא פוגעת בתהליך המכירה.

משרד המסחר של יפן החליט לפני כחודש להמליץ לטושיבה להסכים להצעה של WD. כשאפל הבינה ש-WD מפעילה את כל כוחה לזכות בחטיבה, החליטה לגבות את המתחרים, בכסף ובהשפעה. מפעלי השבבים של טושיבה חשובים לה כדי שלא להיות תלוייה מדי בסמסונג.

אפל כבר גיששה בעבר בעיסקת טושיבה ובעבר דווח כי היא תתמוך בהצעה של פוקסקון. אך למרות כל מאמציה של פוקסקון, ממשלת יפן מתנגדת למכירת טכנולוגיה יפנית שעלולה לעבור לחברה בעלת קשרים חזקים לממשל הסיני (למרות היותה מטאיוון). גם פוקסקון מעסיקה את טושיבה בעתירה לבית משפט נגד ההטיה נגדה.

עסקת טושיבה-ביין-אפל נראית כמעט סגורה אך יש כמה מכשולים קשים בדרך. התהליך היה ארוך מהמצופה אך גם חשף בפנינו הצרכנים חלק ממפת האינטרסים של שחקניות הטכנולוגיה-חומרה בעולם ודרכי העבודה שלהן.

השוואת מפרטים