חטיבת ייצור השבבים של טושיבה עומדת למכירה בגלל המשבר הפיננסי שעובר על החברה. הליך המכרז עומד להיסגר בקרוב ונראה שלפני טושיבה וממשלת יפן עומדת דילמה קשה: האם להתערב בכוחות השוק.
במסגרת המכרז גילו טושיבה והממשלה היפנית שההצעות הגבוהות ביותר שמראות על רצינות ונכונות לרכישת חטיבת השבבים מגיעות רק מתאגידים זרים. זה מתנגש עם מדיניותה של הממשלה לנסות ולשמר את הטכנולוגיה המקומית בתוך המדינה.
נכון לעכשיו המובילות במירוץ שהגישו הצעות מקדימות הן פוקסקון הטיוואנית, תאגיד SK Hynix הדרום קוריאני וברודקום שמרכזה בארה”ב. ההערכה היא ששווי חטיבת השבבים מגיע לכ-18 מיליארד דולר אך סוכנות בלומברג מדווחת שפוקסקון מוכנה לשלם תמורתה 27.3 מיליארד דולר. ייתכן כי רשמה סכום ראשוני מוגזם זה כדי להכניס אותה למו”מ רציני שם תוכל להתמקח.
ויש על מה להתמקח. חברת טושיבה היפנית נמצא בצרות כלכליות רציניות כבר זמן רב בגלל “אי סדרים חשבונאיים” בחטיבה לטכנולוגיות גרעין. חקירות ביפן וארה”ב העלו שבכירים בחברה נהג לנפח רווחים במשך שנים והסתירו הפסד של 1.3 מיליארד דולר בחטיבת הגרעין. התוצאה: הפסד עצום ב-2016, קנס גדול של ממשלת יפן, התפטרות המנכ”ל, מכירת החטיבה הרפואית הרווחית לקנון ועוד.
ספק באשר לקיומה
למעשה, היום בפעם הראשונה מתחילת המשבר התייחסה טושיבה למצבה כ”מטיל ספק בקיומה”. החברה פרסמה דו”ח לשלושת הרבעונים האחרונים, זאת כבר לאחר שתי דחיות. ההפסד התפעולי עמד בתקופה זו על 5.2 מיליארד דולר וגם דו”ח זה אינו חתום על ידי רואי החשבון של החברה.
בהחלט יתכן שהתאגיד בן ה-142 שנים כבר לא יהיה איתנו בשנה הבאה. טושיבה הוא תאגיד ענק שמהווה את אחד מעמודי התווך של התעשייה היפנית. החברה פועלת ביותר מ-600 תחומי תעשייה: החל בנורות תאורה, מכונות להכנת אורז ועד לכרטיסי זיכרון והקמת כורים גרעיניים. ככל שממשלת יפן תתגמש ולא תתעקש שהרוכש יהיה יפני וכלל שההצעה שתתקבל תהיה גבוהה יותר, כך תוכל טושיבה לדחות את הקץ.