שנה שעברה היתה קשה מאוד עבור ענקית הבידור והאלקטרוניקה היפנית, סוני. רעידת האדמה שפגעה במפעל חיישני הצילום ומחיקות ענק בחטיבת הסרטים גרמו נזק רב בביצועי החברה. הדו”ח לרבעון השני (ראשון פיסקאלי שלה) שמגלה גידול עצום ברווח יתכן ומראה כי סוני חזרה עתה לשגרה.
ברבעון השני של השנה הכניסה סוני 16.8 מיליארד דולר (זינוק של 15% משנה שעברה) והרווח התפעולי מזה עמד על 1.4 מיליארד דולר (180% יותר משנה שעברה), הרבה מעל לתחזיות האנליסטים. נתונים אלו לבדם מסמנים פעילות בריאה של מכירות חיישנים, קונסולות פלייסטיישן, סמארטפונים, טלוויזיות ועוד.
לפי סגמנטים
נתחיל מחטיבת המשחקים, החטיבה הגדולה ביותר של סוני: זו רשמה הכנסות של 3.15 מיליארד דולר ברבעון השני, גידול של כ-5% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, ברבעון זה נמכרו 3.3 מיליון קונסולות פלייסטיישן לעומת 3.5 מיליון ברבעון המקביל. גם הרווח התפעולי ירד דרמטית ב-60% ל-160 מיליון דולר. בלבד. המספרים מצביעים על גידול קטן במכירות משחקים, אך בחברה אומרים כי הפגיעה ברווח התפעולי היא תוצאה של חוסר בכותר דגל (לפני שנה יצא Uncharted 4 שהקפיץ את המכירות).
חטיבת המובייל שיפרה ביצועים ברבעון השני כאשר קיצוץ בהוצאות מו”פ עזרו להגדיל את הרווח התפעולי במאות אחוזים (32.6 מיליון דולר). סה”כ מכרה סוני 3.4 מיליון מכשירים, לעומת 3.1 בשנה שעברה. ועדיין המכירות ירדו במעט, מה שיכול להצביע על ירידה במכירות של מכשירי דגל.
מכירות המצלמות חזרה לסדרה כבר לפני כמה רבעונים, אך נראה כי סוני ממשיכה להעלות תחזיות במכירות, זאת כאשר החברה מדווחת שצרכנים נוטים לקנות את הדגמים היקרים יותר של מצלמות החברה. אותה תופעה קיימת גם בסגמנט הטלוויזייה, כשסוני מדווחת כי למרות ירידה בכמות הטלוויזיות הנמכרות (2.5 מיליון לעומת 2.7 מיליון) יותר קונים העדיפו טלוויזיות 4K יקרות.
האם ספיידי יציל את סוני?
חטיבת הסרטים ממשיכה להעיק על סוני. לאחר המחיקה הגדולה בשנה שעברה, חטיבת הסרטים עדיין לא רווחית. ההפסד של סוני אמנם הצטמצם ב-10% אך עדיין גרם נזק של 86 מיליון דולר לחברה. זאת בזמן שמכירות הכרטיסים ושאר ההכנסות דווקא עלו ב-12% ל-1.86 מיליארד דולר. הסיבה: סוני תולה את האשמה בעלויות שיווק גבוהות לקראת הסרט ‘ספיידרמן: השיבה היתה’. סוני יכולה לקוות שהרבעון הבא יהיה יותר טוב בעקבות הצלחת הסרט בקופות שגרף 257 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להופעתו.
אם ספיידרמן יצליח להציל את סוני ברבעון הבא, אולי מקבילו המרושע, ונום, יציל לסוני את הבאים אחריו. החברה אומרת כי ונום יצא בחורף 2018 ובכלל, לסוני יש “זכויות צילום על מאות דמויות של מארוול ואנו מתכוונים למנף את הקניין הזה”.
לאחר כל זאת, נשאר בידי סוני רווח נקי של 732 מיליון דולר. זה הרבה יותר ממה שציפו האנליסטים בשוק אך יש לכך סיבה. סוני קיבלה ברבעון זה שתי “מתנות” שתרמו רבות לרווח הנקי: היא מכרה מפעל לייצור והרכבת מכלולי מצלמות בסין, רק התמורה מכך מהווה יותר מרבע מהרווח הנקי (250 מיליון דולר). שנית, היא קיבלה את יתרת כספי הביטוח בעקבות פגיעת רעידת האדמה במפעלי חישני המצלמות ביפן בשנה שעברה. שני אלו אירועים חד פעמיים ובלעדיהם השורה התחתונה היתה נראית הרבה פחות טוב.