לפני חודשים הפסיקו חברת מובילאיי (Mobileye) וחברת טסלה את שיתוף הפעול הבינהן מסיבות שלא היו ברורות, אך היה זה זמן לא רב לאחר שנהג רכב טסלה הפעיל את ה’טייס האוטומטי’ והתנגש במשאית שבאה ממול. בשבועיים האחרונים התגלו פרטים נוספים על הפרשה בעימות מתוקשר ומלא אמוציות ואינטרסים של שני הצדדים.
על רקע חקירת התאונה, הצהירה מובילאיי במסמכים רשמיים שהיא הזהירה את טסלה מכך שנהגים יורשו לעזוב את ההגה במצב ‘טייס אוטומטי’ עוד בשלב תכנון המוצר ב-2015. בראיון לרויטרס אמר מנכ”ל מובילאיי, אמנון שעשוע, כך: “לא משנה איך תהפכו את זה, (הטייס האוטומטי) פשוט לא מתוכנן לכך (נהיגה אוטונומית). זו מערכת שמסייעת לנהג ולא מערכת נהיגה ללא נהג“.
טסלה מצידה טוענת שהיא מעולם לא הגדירה את הטיס אוטומטי כ”מערכת נהיגה ללא נהג” ותמיד הזהירה את הנהגים מלעזוב את ההגה. לראיה, לאחר שאנשים העלו סרטונים כשהם מנסים “דברים משוגעים” היא חסמה כמה תכונות אוטומטיות כדי שהנהגים יחזרו לשים את הידיים על ההגה, זה היה בנובמבר 2015. עם זאת, כבר בינואר 2016 היא שיחררה עדכון גרסה שמחזיר את הנהיגה ללא ידיים.
אז אולי היא לא ממש אמרה שמותר אבל בהחלט אפשרה את האופציה. בשבוע שעבר אמר מאסק שהעדכון הבא יכלול אזהרות בולטות מפני הורדת ידיים מההגה, כך שהנהג לא יוכל להתעלם מהן.
בעוד שמובילאיי מכוונת את האחריות לתאונה ברמת מעורבות הנהג, טסלה הצהירה שהיתה תקלה ברמת הטכנולוגיה. בבלוג שלה היא הסבירה שהטייס האוטומטי (וגם הנהג) לא זיהה את הסמי-טריילר בצבע לבן שבא ממול וכמעט התמזג עם השמיים הבהירים ברקע. לכן הברקס לא נכנס לפעולה.
אילון מאסק מכוון ישירות למערכת שקיבל ממובילאיי, מערכת שמבוססת על מצלמה וראייה ממוחשבת והיוותה למערכת הניווט הראשית של הרכב. כדי להבדיל את עצמו והפיתוח של טסלה מהמערכת ש”גרמה” לתאונה, עדכון התוכנה ל’טיס האוטומטי’ (גרסה 8) החדש ששוחרר מסתמך הרבה יותר על הרדאר של טסלה מאשר על אמצעים אחרים. בטסלה כתבו שעם הסתמכות על הרדאר ו-GPS התאונה לא היתה מתרחשת שכן הרדאר היה מזהה את המשאית.
הבעיה עם מערכת מבוססת ראדאר היא שרדאר לא ממש יודע ומבין מה הוא רואה, אולם לדברי טסלה זה לא ממש משנה. טסלה מדגימה: “גם אם עב”מ ינחת באמצע הכביש המהיר“, אין צורך לזהות אותו. המכונית רק צריכה להבין שחייבים לעצור ותעשה זאת גם בתנאי ערפל.
אז מי עזב את מי?
על רקע הטענות שטסלה מתייחסת לנהגים (לקוחות) שלה כאל שפני נסיונות וכל הניסיון נצבר הודות לצי של 90 אלף מכוניות שגומעות 1.5 מיליון מייל ביום (2.4 מיליון ק”מ), מובילאיי מנצלת זאת היטב. מנכ”ל החברה הישראלית אמר לרויטרס שהתנהלות כזו בעניין הבטיחות מזיקה למוניטין ולאינטרסים של מובילאיי. הוא לא אמר זאת מפורשות אבל אפשר להבין שהוא זה שיזם את ניתוק הקשר בין החברות או לפחות שהדבר לא ממש הפריע לו.
אילון מאסק הציג פרשנות אחרת. בזמנו הוא אמר שמובילאיי פשוט לא עמדה בקצב הפיתוח שלה ושהספקית זעמה על כך שטסלה מפתחת מערכת נהיגה אוטומטית משלה. לקראת סוף 2015 דווח שמאסק כבר מחפש תחליף למובילאיי בדמות בחור צעיר בשם ג’ורג’ הוץ שמתיימר לפתח מערכת זולה שעולה רק 999 דולר ויכולה להפוך כל רכב רגיל לרכב בעל יכולת נהיגה עצמונית. כך נשמע אותו הוץ בכנס טקראנץ’ בשבוע שעבר שהציג נאום מזלזל במיוחד במובילאיי וכמובן לקח את הצד של אילון מאסק:
בעולם הרכב (המסורתי לפחות) לא נהוג שיריבים מוציאים את הכביסה המלוכלכת בתקשורת. העימות המתוקשר בין טסלה למובילאיי מעלה הרבה שאלות בקשר למוכנותה של הטכנולוגיה להסיע אותנו ללא יד אדם, על מקומם של חיי אדם בתחרות בין תאגידים ועל האחריות של חברות לבטיחות של “שפני הניסיון” נלהבים שבמקרה הם גם הלקוחות.