“שורט השנה”: כשענקי הסיליקון וואלי מתערבים, מובילאיי הישראלית חוטפת

Mobileye תמונה: Mobileye

חשיפה של התכתבות בין אילון מאסק לבין האקר ידוע גרמה לשבוע סוער במניית חברת מובילאיי (Mobileye) הישראלית שמייצרת מערכות התראה אוטומטיות למכוניות. בסיס הסערה: רצונו של אילון מאסק להחליף את המערכות של מובילאיי בדגמי הרכבים החשמליים שלה במערכת אחרת.

הכל התחיל בראיון שערכו בלומברג עם ג’ורג’ הוץ, האדם הראשון שפרץ את האייפון ב-2007 בזמן שהיה בתיכון ומספר שנים אחר כך לפרסום נוסף כאשר ניצל פירצה בפלייסטיישן ושיחרר את קוד הפריצה שלו ברשת.

לאחר כמה שנים בהן ייעץ הוץ עם לחברות גדולות ועסק בפרוייקטים של תובנה מלאכותית, בשנה האחרונה הוא עובד על בניית מערכת נהיגה אוטומטית שתתחרה בזו של גוגל, BMW, טסלה ואחרות. המערכת שלו אמורה להיות זולה הרבה יותר משל כל המתחרות והמטרה היא למכור את המערכת הסופית ללקוחות במחיר של 1,000 דולר בלבד.

הגרסא הנוכחית שלו עובדת על 6 מצלמות פשוטות מאוד, מהסוג שיש בסמארטפונים ועולה 13 דולר ליחידה. שתיים מותקנות בתוך מראות הצד, אחת מאחור, שתיים על דלתות הצדדים כדי לכסות את השטחים המתים והאחרונה צופה מעל הגג. המכשור פשוט מאוד כי הוא בונה בעיקר על יכולות פיתוח התוכנה שלו. האלגוריתם שמנהל את כל המערכת אמור ללמוד את הרגלי הנהיגה של הסובבים ולהתחשב בכל הגורמים בכביש. חמוש במצלמות ואלגוריתם מתוחכם, מכונית ההונדה אקורה שלו כבר מסתובבת בכבישים הפתוחים של עמק הסיליקון והסביבה.

התערבות בין ענקים

בשלב כלשהו בראיון, גילה הוץ שפגש את אילון מאסק דרך חבר משותף ומאסק הזמין אותו למפעל שלו. שם הם דיברו על היתרונות והחסרונות של אינטליגנציה מלאכותית (נושא שמאסק מאוד מתעניין/חושש ממנו) ועלתה הצעה שאם הוץ יוכל לבנות מוצר טוב יותר מזה של מובילאיי, מאסק יתן לו חוזה נאה בפרס. לאחר עוד כמה חילופי מיילים כתב מאסק “אני בכלל חושב שאתה צריך לעבוד עבור טסלה. ברגע שנפסיק לעבוד עם מובילאיי, אשמח לבנות לך תוכנית עם בונוס של מליונים רבים”.

הוץ ענה: “תודה אבל אני לא מחפש עבודה. תן לי לחזור אליך ברגע שאמחץ את מובילאיי“. הביטחון העצמי הזה גרם למיני סערה. מוביליאיי היא ספקית מערכות קליטה ועיבוד נתוני חוץ שמשמשים לנהיגה אוטומטית עבור טסלה, BMW, פורד, ג’נרל מוטורס ועוד. בראיון גם אמר עליה הוץ כי “הם חברה שמאחרת (טכנולוגית), ולא מצליחים להדביק את הקצב”.

בתגובה לטענה זו של הוץ, הכחיש דובר מובילאיי לבלומברג שטכנולוגית החברה אינה מעודכנת. וכי היא “מבוססת על היכולות המעודכנות ביותר של האינטליגמציה המלאכותית”. אבל ההכחשה לא הספיקה הסיפור כבר התחיל לקבל חיים משל עצמו, עם “עזרה” קטנה.

סוחרי שורט (מהמרים על נפילת המניה) בשוק ההון הצטרפו גם הם ל”חגיגה”. אחד מסוחרי השורט הידועים הוא אנדרו לפט בעל האתר Citron (תרגום מילולי: אתרוג) שידוע בהתראות על חברות חלשות, פגיעות, או בעלות אי סדרים. הוא יצא לפני 3 חודשים עם מחקר משלו לגבי המניה וקבע לה יעד נמוך מאוד: 25 דולר – כמעט 40% פחות מהמחיר שלה עכשיו.

בעבודה שלו קובע לפט שהשווי של מובילאיי פשוט מנופח מדי. לדעתו, למרות שהיא רוכבת על גבי הטרנד של נהיגה אוטומטית, בסופו של יום, היא חברה שמרכיבה מערכת אלקטרונית רגילה ולכן משווה את המכפיל שלה לחברות אחרות שבונות מערכות שבבים. הוא גם מכניס את עניין התחרות שקורם עור וגידים עם הניסיון של הוץ.

עם פרסום הכתבה בבלומברג הוציאה סיטרון ציוץ זה שלאחריו ירדה המניה בחדות ביום ד’ השבוע.

השוואת מפרטים