שוק המניות עובר מימוש חד בימים האחרונים. המדד שחוטף יותר מכל הוא הנאסד”ק, שאיבד בחמשת ימי המסחר האחרונים כ-4% יותר מה-S&P והדאו ג’ונס. אבל הסקטור הטכנולוגי שהמשקיעים ממש מתעללים בו בימי המסחר האחרונים הוא סקטור חברות שירותי הענן.
האות לתחילת המהלך ניתן עם הדו”ח של לינקדאין ביום חמישי שעבר, יחד איתו פורסם דו”ח של חברת Tableau. חברה זו, סטארטאפ יחסית צעיר, המעניק לחברות יכולות הפקת מידע עיסקי בגרפים פשוטים להבנה ישירות מתוך נתוני ה-Big Data שלהן. Tableau נחשבת כאחת המובילות בצמיחה בתחום.
חותכים ב-SaaS
המספרים הפיננסים של טבלאו היו דווקא לא רעים אבל בפקטור החשוב ביותר היא אכזבה. ההכנסה מרשיונות שימוש עלתה ב-31% בלבד משנה שעברה, הרבה מתחת לציפיות ומדובר בפספוס ראשון מאז הנפקת החברה ב-2013. ברבעון הראשון והשני של 2015 עמדה הצמיחה על 74% ו-60% בהתאמה. המשקיעים במגזר התוכנה היו מוטרדים מכך ועוד יותר מוטרדים מכך שארגונים מדברים על ה-Power BI של מיקרוסופט שהושק בשנה שעברה כמתחרה ראוי.
יחד עם הדו”ח של לינקדאין, קיבלו המשקיעים הרגשה שכל תחום האינטרנט הולך להאטה בצמיחה. אנליסטים חוששים שארגונים פשוט יקצצו את רמת ההשקעה שלהם ב”שירותי מותרות” והראשונים להיפגע הם שירותי ה-Software as a Service (או SaaS). התוצאה: בשוק הפילו את מחיר המניה (סימול: DATA) ב-50% ביום שישי, ועוד כ-10% אתמול.

כשיורד גשם כולם נרטבים
אבל בשוק לא הסתפקו ב-Tableau. יתר החברות שמציעות שירות SaaS בענן ראו גם את מניותיהן צונחות בשיעורים דו ספרתיים. הנה כמה מהן: חברת Salesforce (סימול: CRM), מהראשונות והגדולות להציע מערכת ניהול לקוחות בענן, איבדה 17% ביומיים הללו, מניות “סטארטאפ” צעיר בשם Workday שמציע מערכת ניהול כוח אדם וניהול חשבונות בענן נפלו 22%.
HubSpot, שמציעה פלטפורמת מרקטינג בענן, נפלה 27% והשלימה קריסה של כמעט 50% מתחילת השנה. New Relic, בעלת מערכת ייעול תוכנה (עם רשימת לקוחות סטארטאפיסטיים מצליחה למדי כמו Lending Club ו-Rent the Runway) איבדה 48% מאז יום חמישי. Zendesk, שמעניקה פתרונות שירות לקוחות ותמיכה דרך SaaS, קרסה 30%. חברת Atlassian, ‘חד הקרן’ שביצע הנפקה מתוקשרת רק לפני חודשים, איבדה 25%.
ולא רק חברות צעירות: אפילו Adobe, חברה בת 34 שנים עם שווי של כ-40 מיליארד דולר והכנסות של 1.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון (שיא הכנסות חדש) ספגה מכה. המניות שלה נפלו ב-15% ביומיים האחרונים, רק בגלל שמודל ההכנסות העיקרי שלה הוא רשיונות שימוש לאפליקציות ה-SaaS בענן.

רבים חזו ש-2016 תהיה שנה שבה המציאות במגזר הטכנולוגיה “תתפכח”: כמות ההנפקות תקטן, גיוסי ההון יהיו קשים יותר ומכפילי החברות יחזרו לערכים סבירים. יתכן שהמכה שחטף מגזר אפליקציות הענן בימים האחרונים הוא רק תחילת הגל שיסחוף גם את שאר התעשייה.