⭐ נקודות עיקריות
- משרד התקשורת בוחן הקצאת תדרי 600MHz שנועדו לשפר קליטה בתוך מבנים, ממ”דים וחניונים.
- התדר החדש צפוי להציע חדירה טובה יותר דרך קירות ובטון לעומת חלק מהתדרים הקיימים כיום.
- רצועת 1500MHz מיועדת להגדלת קיבולת ההורדה ושיפור מהירויות הגלישה באזורים עמוסים.
- המשרד פתח פנייה לציבור ולתעשייה לקבלת מידע מקצועי על היתכנות השימוש בתדרים החדשים.
משרד התקשורת פרסם היום (ד’, 13.5) פנייה לקבלת מידע (RFI) מהציבור ומהתעשייה, במסגרתה הוא בוחן הקצאת תחומי תדרים חדשים לרשתות הסלולר בישראל, בדגש על רצועות 600MHz ו-1500MHz, טרם קבלת ההחלטה לגבי הוספת התדרים.
המהלך נועד להתמודד עם העלייה המתמשכת בצריכת הנתונים ברשתות הסלולר, אך במשרד מדגישים במיוחד את נושא איכות הקליטה בתוך מבנים – אחת מנקודות התורפה הבולטות של רשתות סלולר בישראל גם בעידן ה-5G.
תדר 600MHz: שיפור הקליטה בתוך מבנים
במוקד של פניית משרד התקשורת נמצא תדר 600MHz, הנחשב לתדר “נמוך” בעל אורך גל ארוך ויכולת חדירה טובה יחסית דרך קירות, בטון ומכשולים פיזיים אחרים.
במשרד התקשורת מציינים כי הקצאת התדר נועדה לשפר משמעותית את איכות הקליטה במקומות שבהם משתמשים רבים עדיין חווים ניתוקים, ירידת מהירות או מעבר אוטומטי ל-Wi-Fi, גם כאשר קיימת פריסה סלולרית רחבה באזור.
המשמעות המעשית עבור המשתמשים עשויה להיות שיפור בזמינות הקליטה בתוך בתים, משרדים, ממ”דים, מעליות וחניונים תת-קרקעיים – אזורים שבהם תדרים גבוהים יותר מתקשים לעיתים לחדור.
הנושא הפך משמעותי יותר בשנים האחרונות עם המעבר ההדרגתי לשיחות VoLTE ו-VoNR ברשתות סלולר מתקדמות, הנשענות יותר ויותר על זמינות חיבור נתונים יציב גם בתוך מבנים.

תדר 1500MHz: יותר קיבולת באזורים עמוסים
לצד תדר 600MHz, המשרד בוחן גם שימוש ברצועת 1500MHz, הידועה גם בשם L-Band.
בניגוד לתדר 600MHz המתמקד בעיקר בכיסוי ובחדירה למבנים, כאן המטרה שונה – הגדלת קיבולת הורדת הנתונים (Downlink) ושיפור מהירויות הגלישה באזורים בהם קיימת צפיפות גבוהה של משתמשים.
השימוש בתדר זה עשוי לסייע לחברות הסלולר להתמודד עם עומסים במרכזי ערים, קניונים, תחנות רכבת ואירועים המוניים כמו משחקי כדורגל או הופעות של אמנים, שבהם מספר גדול של משתמשים מחובר לאותה אנטנה במקביל.
כך נראות כיום רשתות הסלולר בישראל
כיום רשתות ה-4G בישראל פועלות בעיקר על תדרי 800MHz, 1800MHz, 2100MHz ו-2600MHz. תדר 700MHz, שהוקצה למפעילים ב-2019 במסגרת מכרז התדרים לדור ה-5, משמש כיום כתדר המרכזי של רשתות ה-5G לכיסוי רחב ולשיפור הקליטה בתוך מבנים, לצד תדרים גבוהים יותר כמו 3500MHz המספקים קיבולת ומהירויות גבוהות יותר אך עם יכולת חדירה נמוכה יותר.
בפועל, ככל שהתדר גבוה יותר – כך ניתן בדרך כלל לספק יותר קיבולת ומהירות, אך יכולת החדירה דרך קירות ובטון נפגעת. זו גם הסיבה שתדרי 600MHz נחשבים אטרקטיביים במיוחד עבור שיפור קליטה בתוך מבנים ואזורים סגורים.
השלב הבא: איסוף מידע מהתעשייה
במסגרת הפנייה, משרד התקשורת מזמין מפעילי תקשורת, יצרני ציוד וגורמים מקצועיים להציג נתונים טכנולוגיים וכלכליים לגבי היתכנות השימוש בתדרים החדשים בישראל.
בנוסף, המשרד מבקש לקבל מידע גם על צרכים עתידיים ברצועות תדר נוספות, כחלק מגיבוש תכנון ארוך טווח לשוק הסלולר המקומי.
הציבור והגופים המקצועיים יוכלו להגיש התייחסויות עד ה-4 ביוני 2026, אך מדובר בתהליך מקדים שהגעה לסיומו עשויה לקחת שנים, גם ללא התנגדויות משמעותיות.