רשות המסים פירסמה להערות הציבור צווים חדשים שיכולים להשפיע משמעותית על מחיר הרכבים החשמליים בישראל החל מ-2026.
השינוי המרכזי: העלאת מס הקניה על רכב חשמלי מ-45% ל-52%, תוך צמצום תקרת ההטבה מ-35 אלף שקלים ל-30 אלף שקלים.
במהלך השנים האחרונות, ישראל נקטה במדיניות של עידוד רכישת רכבים חשמליים באמצעות הטבות מס משמעותיות.
מדיניות זו כוללת מס קניה מופחת בהשוואה לרכבים רגילים, תקרת הטבה שמגבילה את סכום ההנחה המקסימלי, והפחתות בשווי השימוש עבור רכבי חברה.
מה משתנה ב-2026?
השינויים המוצעים של רשות המיסים כוללים:
- מס קניה: שיעור המס על רכבים חשמליים יעלה ל-52% (לעומת 45% היום), עם תקרת הטבה מופחתת של 30 אלף שקלים.
- מס יוקרה: המס על רכבים שמחירם לצרכן עולה על 300 אלף שקלים יהפוך למס קבוע, במקום צו זמני.
- רכבים לא-חשמליים: הפחתות המס בגין “ציון ירוק” יצומצמו ב-750 שקלים, בעוד שתוספות המס יורחבו באותו סכום.

מה נשאר ללא שינוי?
הפרסום החדש מציע חדשות טובות לבעלי רכבי חברה: ההפחתה בשווי השימוש של רכבים בעלי הנעה מתקדמת תוארך עד 2028 ללא שינוי.
שווי שימוש הוא המס שעובד משלם על רכב צמוד שהוא מקבל מהמעסיק, והוא מחושב לפי 2.48% ממחיר הרכב החדש.
מכיוון שרכבים חשמליים יקרים יותר בקנייה אך חסכוניים בתפעול, ניתנות הפחתות בשווי השימוש: 560 שקלים לרכב היברידי, 1,130 שקלים לפלאג-אין ו-1,350 שקלים לרכב חשמלי מלא.
מה זה אומר עבור קונים פוטנציאליים?
מי ששוקל רכישת רכב חשמלי בזמן הקרוב עשוי לשקול לזרז את הרכישה לפני תחילת 2026, במידה והשינויים יאושרו.
העלאת המס ב-7%, יחד עם צמצום תקרת ההטבה ב-5,000 שקלים, עלולה להוסיף אלפי שקלים למחיר הסופי של הרכב.
חשוב לציין שמדובר בהצעה שפורסמה להערות הציבור, ולכן השינויים עדיין אינם סופיים.