ממשלת ארה”ב תשקיע 8.9 מיליארד דולר באינטל ותקבל כ-10% מהחברה

שלט אינטל, פתח-תקווה צילום: רונן מנדזיצקי

⭐ נקודות עיקריות

  • ממשלת ארה”ב תרכוש מניות רגילות של אינטל בהיקף 8.9 מיליארד דולר, שיעניקו לה נתח של 9.9% בחברה.
  • מימון ובעלות – הכסף מגיע ממענקי חוק השבבים והמדע של ארה”ב (CHIPS and Science Act) ותוכנית Secure Enclave; בעלות פסיבית ללא נציגות בדירקטוריון או זכויות ניהול. בסך הכול התמיכה הממשלתית באינטל מגיעה ל-11.1 מיליארד דולר.
  • יעד אסטרטגי – חיזוק ייצור השבבים בארה”ב והובלה טכנולוגית לאומית, לצד הרחבות של יותר מ-100 מיליארד דולר ומפעל חדש באריזונה שיחל בייצור המוני השנה.

אינטל (Intel) הכריזה על הסכם היסטורי עם ממשל טראמפ, במסגרתו תשקיע ממשלת ארצות הברית 8.9 מיליארד דולר במניות החברה. ההשקעה נעשית כחלק מהמאמצים להרחיב את הובלת ארה”ב בתחום הטכנולוגיה והייצור, ולבסס מחדש את תעשיית השבבים המקומית.

ההודעה מגיעה לאחר רצף אירועים סביב אינטל, המנכ”ל שלה, ליפ-בו טאן וממשל טראמפ, כאשר מוקדם יותר החודש קרא טראמפ להתפטרותו של טאן, לאחר מכן קיים עימו מפגש אישי, אשר הניח את התשתית להסכם ההשקעה בחברה.

מעבר לעסקה עם אינטל, טראמפ כבר יזם מהלכים דומים – “מניית זהב” בניפון סטיל להשפעה על US Steel, הסכם עם Nvidia ו-AMD לקבלת חלק מהכנסות משבבי AI לסין, ורכישת אחזקות ב-MP Materials.

צעדים אלו מצביעים על גישה חדשה של הממשל: במקום הישענות מלאה על השוק החופשי המזוהה מאוד עם אמריקה, חיבור ישיר של כספי ציבור לבעלות והשפעה בחברות מפתח בטכנולוגיה ובתעשייה האמריקאית.

השקעה ממשלתית אסטרטגית

במסגרת ההסכם תרכוש הממשלה האמריקאית 433.3 מיליון מניות רגילות של אינטל במחיר של 20.47 דולר למניה, השקול לנתח של 9.9% מהחברה.

ההשקעה תמומן משילוב מענקים קיימים מתוכנית ה-CHIPS and Science Act ומהתוכנית הביטחונית Secure Enclave, ותתווסף ל-2.2 מיליארד דולר שכבר הועברו לחברה בעבר. בסך הכול מסתכמת התמיכה הממשלתית באינטל ב-11.1 מיליארד דולר.

הממשל יקבל בעלות פאסיבית ללא ייצוג בדירקטוריון וללא זכויות ניהול נוספות, כאשר הוא התחייב להצביע בהתאם לעמדות הנהלת החברה ברוב המקרים.

בנוסף, ניתנה לממשל אופציה לרכישת 5% נוספים ממניות אינטל במחיר של 20 דולר למניה, במקרה שבו אינטל לא תחזיק יותר מ-51% מבעלותה על עסקי הפאונדרי.

לוגו אינטל
צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

התחייבות לייצור אמריקאי

מנכ”ל אינטל, ליפ-בו טאן, ציין:

אינטל היא החברה היחידה שמבצעת מחקר ופיתוח ייצור לוגי מתקדם על אדמת ארה”ב, ואנו מחויבים להבטיח שהטכנולוגיות המתקדמות ביותר ייוצרו באמריקה.

לדבריו, ההשקעה מהווה הבעת אמון של הממשל בתפקיד הקריטי של אינטל בבניית שרשרת אספקת שבבים מקומית וחזקה.

מזכיר המסחר של ארה”ב, הווארד לוטניק, הוסיף:

ארה”ב גאה להפוך לבעלת מניות באינטל, ולחזק יחד איתה את מעמדה של ארצות הברית כבית לייצור השבבים המתקדמים ביותר בעולם.

השקעות ענק בצמיחה מקומית

במהלך חמש השנים האחרונות השקיעה אינטל מעל 108 מיליארד דולר בהרחבת יכולות הייצור והפיתוח בארה”ב.

החברה נמצאת בעיצומה של השקעה נוספת של למעלה מ-100 מיליארד דולר להרחבת אתרי הייצור במדינה, כאשר המפעל החדש באריזונה צפוי להתחיל ייצור בהיקף גדול עוד השנה.

ההסכם החדש משתלב במהלכים רחבים של החברה לחיזוק מעמדה הפיננסי ולהחזרת המיקוד בהובלה הנדסית, מאז כניסתו של טאן לתפקיד המנכ”ל במרץ האחרון.

מבט קדימה

ההשקעה הממשלתית צפויה להעניק לאינטל יציבות הונית ארוכת טווח ולבסס את ארה”ב כמוקד לייצור ולחדשנות בתחומי השבבים והבינה המלאכותית, תוך חיזוק הקשר בין הממשלה לחברות הטכנולוגיה המובילות.

מעבר להיבט הכלכלי, המהלך מציב תקדים להתערבות ממשלתית ישירה בחברות טכנולוגיה אמריקאיות – שינוי משמעותי בגישה כלפי השוק החופשי, שעשוי לעצב מחדש את מערכת היחסים בין וושינגטון לענקיות התעשייה בשנים הקרובות.

השוואת מפרטים