אם יש משהו שהפך את “הנוסע השמיני” לאחד הפרנצ’ייזים האיקוניים ביותר במדע הבדיוני, זו התחושה הבלתי פוסקת שמשהו רע הולך לקרות.
האימה לא צעקנית ולא מקפיצה. היא זוחלת, איטית, מתהדקת על הצוואר כמו פייס-האגר. ועכשיו, עם “הנוסע השמיני: כדור הארץ”, הסדרה החדשה מבית FX ודיסני+, התחושה הזו חוזרת.
“הנוסע השמיני: כדור הארץ” באה להזכיר לנו למה התאהבנו ביקום הזה מלכתחילה, ובמפתיע, היא עושה את זה דרך משהו שנשמע על הנייר כמו ההפך המוחלט מכל מה שעבד לה עד היום – היא מחזירה את האימה לכדור הארץ.
והחדשות הטובות? זה עובד. ובגדול.
הנוסע השמיני: כדור הארץ – העלילה
הסדרה מתרחשת בתחילת המאה ה-22, כמה שנים לפני ריפלי ועלילות צוות ה”נוסטרומו”. רק שהפעם, שום דבר לא בחלל (אז כולם יכולים לשמוע אותך צועק? סליחה הייתי חייב).
להיפך, אנחנו על פני כדור הארץ, בתוך עולם תאגידי שמנסה לפרוץ את גבולות האבולוציה: ניסויים בהעברת תודעה, סינתטים עם רגשות, ומחקרים שמטרתם לפתח את האבולוציה האנושית.
במרכז הסדרה נמצאת וונדי, ילדה עם מחלה סופנית שתודעתה הועברה לגוף סינתטי, ועכשיו היא חיה כאנדרואידית צעירה עם זיכרונות שלא אמורים להיות לה.
מסביבה, צוות תאגידי שממשיך לנסות לשלוט על כל מה שהוא יכול, עד שמעבורת של ווילנד-יוטאני (התאגיד המרכזי מסדרת הסרטים) נוחתת מהשמיים יחד עם חבילה שמוכיחה להם שהם כנראה לא יכולים לשלוט על כל דבר, בעיקר לא על מה שהביאה איתה המעבורת.
חזרה לשורשים, בלי להתנצל
מה שמרשים בסדרה זה לא רק מה היא מספרת, אלא איך. “הנוסע השמיני: כדור הארץ” נראית, נשמעת ומרגישה כמו הרחבה טבעית של הסרט הראשון. לא כאילו מישהו ניסה “לעשות הנוסע השמיני”, אלא כאילו מישהו ממש למד את השפה העיצובית והסיפורית של הסרט הראשון ואמר “כן, את זה”.
האפקטים הפרקטיים (ובעיקר הזינומורפים) בנויים כמו שצריך, עם כבוד לעיצובים של ה.ר. גיגר (המעצב המקורי של הזינומורפים) אבל בלי להפוך אותם לקריקטורה.
יש תחושה של “פחות זה יותר”, ודווקא כשהם כן חושפים את הזינומופרפים זה נעשה בזהירות, במינון, ובמטרה. יש רגעים בהם האימה לא מגיעה מהזינומורפים, אלא מהשקט שלפני. זה בדיוק מה שעבד כל כך טוב ב-1979, וזה בדיוק מה שעובד שוב הפעם.
מה שעוד מרשים זו הסבלנות של הסדרה. היא לא ממהרת. היא בונה עולם, שפה, דינמיקות. היא סומכת על הצופה שיתמסר לסיפור, שיקח לו קצת זמן להתחבר לדמויות או להבין את הסכנה, ואז היא תכה בו. חזק.
בניגוד להרבה סדרות שלוקחות יקום קולנועי ומדללות אותו במעבר לטלוויזיה (אין שייד, מארוול), “כדור הארץ” מרגישה קולנועית בכל מובן. כל פרק בנוי כמו סרט קצר עם תחושת סיכון, בניית עולם וחוט רגשי שמתוח עד הסוף.

תאגידים, סינתטים ומה שביניהם
יותר מכל דבר אחר, הסדרה הזו מבינה שחלק גדול מהאימה הוא לא בזינומורפים, אלא גם באנשים ובמערכות שמאפשרים לדברים לקרות. פה, כמו בסרטים הראשונים בסדרה, מי שצריך להדאיג אותנו זה לא הזינומורף, אלא גם זה שחשב שזו “הזדמנות עסקית”.
הבחירה להציב את הסיפור בתוך תאגיד שמפתח טכנולוגיה להעביר תודעה לגוף סינתטי כדי להמשיך את עתיד האנושות, ממקמת את הסדרה באחת השאלות שמעסיקות את הפרנצ’ייז מהיום הראשון: מה היא אנושיות? מי ראוי לחיים? ואיפה עובר הקו בין שיפור עצמי לניסוי בבני אדם?
זה מובהק, אבל לא מטיפני. הדמויות עצמן, ובעיקר וונדי וקירש (הסינטתי שהיה אחראי על וונדי לפני ואחרי שעברה לגוף הסינטתי שלה) נעות על הסקאלה הזו בלי תשובות קלות. הן שואלות שאלות, חיות את הבלבול שלהן, ומספקות לסדרה קצת יותר עומק מעבר ל”היי תראו הנה זינומורפים” (למרות שגם זה לא חסר).

פחד שלא צריך להמציא מחדש
אולי ההישג הכי מרשים של הסדרה הוא שהיא לא מנסה “להפתיע” את הצופה. להפך, היא סומכת על זה שהצופים יודעים איך נראה זינומורף, מכירים את הדינמיקה בין התאגידים למפלצות, ויודעים שברגע שמישהו אומר “הכל בשליטה” זה אומר ששום דבר לא בשליטה. ועדיין, היא מצליחה להפחיד. לא דרך גימיקים, אלא דרך אווירה.
כן, יש רגעים פחות אחידים. חלק מהדמויות המשניות מרגישות טיפה קלישאתיות, הדיאלוגים לעיתים טיפה יותר מדי ארוכים, ויש מי שיגיד שהסדרה לוקחת את הזמן שלה יותר מדי. אבל אם אתם מהצופים שגדלו על הלחץ האיטי של הסרט הראשון אתם תבינו את הבחירה. זה סיפור שנבנה לאט לאט וזה רק מוסיף לתחושת המתח.

השורה התחתונה – מה חשבנו על “הנוסע השמיני: כדור הארץ”?
“הנוסע השמיני: כדור הארץ” היא לא רק חזרה למקורות, היא הוכחה שאפשר לקחת יקום אהוב, לפרוס אותו, ועדיין לשמור על מה שגרם לנו לאהוב אותו מלכתחילה.
נכון לשני הפרקים הראשונים בסדרה – היא חכמה, מדויקת, מרגישה כמו “הנוסע השמיני” ולא מתביישת להיות חלק מהפרנצ’ייז. ובעיקר – היא מציבה סטנדרט גבוה לכל פרויקט עתידי ביקום הזה.
היא אולי לא מושלמת, אבל כמו כל יצירה טובה בז’אנר, היא לא מנסה להיות מושלמת. היא מנסה להיות אמיתית. איטית. מלחיצה. ובעיקר כזו שתגרום לך להמשיך לרצות לראות איך הסיפור הזה עוד יכול להתפתח.
הסדרה “הנוסע השמיני: כדור הארץ” תעלה לשידור בדיסני+ ישראל החל מה-13 באוגוסט, 2025.