שר התקשורת, ד”ר שלמה קרעי, פרסם היום (ד’, 9.4) מדיניות חדשה במסגרתה תעבור מדינת ישראל לאינטרנט המבוסס כולו על רשתות הסיבים האופטיים במקום להישען על תשתיות הנחושת.
המדיניות קובעת מתווה לסגירה הדרגתית של רשתות הנחושת המסורתיות של בזק והוט ומעבר מלא לרשתות אולטרה רחבות-פס מבוססות סיבים אופטיים עד סוף שנת 2030.
לפי המתווה, חברות התקשורת יחויבו לעבור בהדרגה לשימוש בתשתיות מתקדמות המבוססות על סיבים אופטיים, במטרה לספק לכלל אזרחי ישראל אינטרנט מהיר, יציב ובעל קיבולת גבוהה בכל רחבי הארץ ובמחירים תחרותיים.
מתווה בשלושה שלבים
המעבר מתשתיות הנחושת לסיבים אופטיים יתבצע בשלושה שלבים:
- שלב א’ – פטור מפריסת נחושת באזורי בנייה חדשה: בזק והוט טלקום לא יידרשו לפרוס רשת נחושת באזורי בנייה חדשה, בתנאי שיפרסו תשתית רשת סיבים ויאפשרו גישה לרשת זו גם לספקים אחרים. הוט תוכל לפרוש רשת סיבים בעצמה או להשתמש בתשתית אי.בי.סי (IBC).
- שלב ב’ – סגירה הדרגתית של רשת הנחושת: במהלך השנה תבוטל החובה לחבר מנויים חדשים (קמעונאיים וסיטונאיים) על גבי תשתיות נחושת במקומות בהם קיימת חלופת סיבים. לאחר ש-85% מהמשתמשים באזור מסוים יקבלו שירות באמצעות סיבים אופטיים, יתאפשר כיבוי רשתות הנחושת באותו אזור, בהתראה של לפחות 3 חודשים מראש.
- שלב ג’ – שנת 2030 ואילך: בעלות התשתית יוכלו לסגור את רשתות הנחושת בכל האזורים שבהם קיימת תשתית סיבים המונגשת לכל דירת מגורים, לאחר מתן התראה ללקוחות ולספקי שירות סיטונאיים.
המדיניות החדשה צפויה להביא מספר יתרונות למשק ולצרכנים:
- שדרוג משמעותי של תשתיות התקשורת בישראל.
- מענה לביקושים ההולכים וגדלים לרוחב פס עבור שירותים תובעניים יותר כמו סטרימינג (כמו נטפליקס, סלקום TV, יס פלוס וכדומה).
- הקטנת עלויות התפעול הנובעות מכפל תשתיות.
- הנגשת שירות אינטרנט באיכות גבוהה לכלל הצרכנים במחירים תחרותיים.
- הפחתת התלות ברשתות ישנות הסובלות מתקלות, הפרעות ומהירות מוגבלת.
- צמצום הזיהום הנוצר מכפל תשתיות.
בנוסף, ההחלטה מחייבת את בעלי תשתיות התקשורת להסיר תשתיות עיליות ישנות ולהטמין סיבים בקרקע במקרים בהם גוף כלשהו, כמו רשות מקומית, יוזם ומממן עבודות חפירה שמטרתן הטמנת תשתיות.
טרם מימוש המתווה, יהיה על משרד התקשורת לפעול לתיקון את חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב-1982, ולקבוע הוראות בחקיקת משנה או ברישיונות מכוח החוק.
תגובת בזק:
בזק מברכת על החלטת משרד התקשורת בראשותו של שר התקשורת ד”ר שלמה קרעי על סגירת רשת הנחושת ומעבר מלא לרשתות מבוססות סיבים אופטיים עד סוף שנת 2030.
ישראל היא חלק מהמגמה העולמית של אימוץ טכנולוגיות מתקדמות, ובזק כחברת התקשורת הגדולה בישראל נערכה מבעוד לספק שירותי אינטרנט וטלפוניה מתקדמים ואיכותיים לצרכן הישראלי, על גבי רשת הסיבים שלה שפרוסה כבר במעל לכ-80% ממשקי הבית בישראל.
החלטת משרד התקשורת מגלמת בתוכה חיסכון בהוצאות והשקעות הכרוכות בהמשך פריסת רשת נחושת וצמצום עלויות תחזוקה, להחלטה יש גם משמעויות סביבתיות וחיסכון בצריכת אנרגיה.
בזק נערכה והחלה לספק גם את שירות הטלפוניה על גבי רשת הסיבים האופטיים שתאפשר ללקוחותיה להמשיך לצרוך אותם ללא שינוי.
—
עדכון (10.4) – תגובת בזק נוספה לכתבה.