הנציבות האירופאית EC (ר”ת European Commission) הכריזה על הטלת קנס בגובה של 1.8 מיליארד אירו (כ~7 מיליארד ש”ח) על חברת אפל (Apple) בגין פגיעה בחוקי התחרות האירופאיים בתחום שירותי הזרמת המוזיקה, טענה אותה דוחה אפל בטענה כי האיחוד לא הצליח להוכיח פגיעה בצרכנים ומתעלם מהמציאות בשוק המוזיקה.
הקנס החדש מגיע כמענה לחקירה שהחלה ב-2020 בעקבות תלונה אותה הגישה ספוטיפיי כנגד אפל ב-2019 על מניעת האפשרות להציג בפני המשתמשים מידע על כך שניתן להשיג את המנוי לשירות הסטרימינג של החברה במחיר מוזל מחוץ להגבלות בחנות האפליקציות של אפל.
מדובר בקנס הגדול ביותר מפי 3 לעומת הדיווח הקודם על גובה הקנס, שאפל הייתה צפויה לקבל לפי הפייננשל טיימס.
לפי האיחוד, האופן בו פעלה אפל גרר תנאי מסחר לא הוגנים שלא היו חיוניים או פרופורציונליים בעבור האינטרסים העסקיים שלה, תנאים שהשפיעו לרעה על האינטרס של משתמשי iOS, שבמשך כעשור שילמו מחיר גבוה בצורה ניכרת בעבור מנוי המוזיקה שלהם.
האיחוד גם מציין כי גובה הקנס, שעומד על 1.8 מיליארד אירו, נובע לאור פרק הזמן המתמשך בו אפל פגעה בתחרות ובצורך לוודא כי הקנס שהוטל על אפל משמעותי מספיק על מנת להרתיע את החברה.
The ???????? Commission fines #Apple over €1.8 billion over abusive App store rules for music streaming providers????
More information ⬇️
????https://t.co/TNIdt7IIvi#EUAntitrust pic.twitter.com/FGt1Q7L0Tk— EU Competition (@EU_Competition) March 4, 2024
תגובת אפל לקנס בגובה 1.8 מיליארד אירו
באפל טוענים בתגובה לקנס הגבוה אותו קיבלה כי האיחוד לא הצליח להציג הוכחות לפגיעה ממשית בצרכנים שלה והתעלם מהשוק הפורח והתחרותי של שירותי הזרמת המוזיקה, כאשר היא מצביעה על ספוטיפיי כגורם העיקרי להחלטה זו, בזמן שספוטיפיי מוגדרת כחברת הסטרימינג הגדולה בעולם עם נתח שוק של 56% באיחוד האירופאי.
אפל טוענת כי ההצלחה הגדולה של ספוטיפיי מגיעה כתוצאה מהסיוע אותו קיבלה מאפל בחנות ה-App Store, סיוע שהפך אותה לאחד מהמותגים המוכרים בעולם בתחום המוזיקה, כאשר הם גאים בעובדה שהם שיחקו תפקיד משמעותי בהצלחתה של ספוטיפיי מהימים המוקדמים של ה-App Store.
אפל מדגישה כי ספוטיפיי מחזיקה בנתח שוק של יותר מ-50% באיחוד האירופאי, כאשר יש לספוטיפיי נתח שוק גבוה אף יותר בקרב משתמשי iOS לעומת אנדרואיד, עם קצב גדילה שנתי עצום של 27%, מ-25 מיליון מנויים ב-2015 לכמעט 160 מיליון מנויים ב-2023, כאשר האפליקציה הורדה, הורדה מחדש או עודכנה מעל מ-119 מיליארד פעמים במכשירי אפל ביותר מ-160 מדינות שונות.
יש לציין כי אפל שמה דגש על העובדה כי ספוטיפיי איננה משלמת לה דבר על מנויים שנרכשו באתר האינטרנט של ספוטיפיי, אך שוכחת להתייחס לעובדה כי הקנס של שהוטל על אפל נבע מחוסר היכולת של מפתחים, בהם גם ספוטיפיי, להציג את המידע על אלטרנטיבת תשלומים זולה יותר למשתמשי ה-iOS.
לדוגמה, מנוי ספוטיפיי עלה למשתמשי אפל כ~13 דולר, בעוד שהוא היה זמין במחיר של כ~10 דולר ברכישה ישירות מחברת ספוטיפיי, הפרש המוכר לרוב המשתמשים כ”מס אפל”, העומד על 30%.