פרצת ה-BLASTPASS אפשרה להדביק מכשירי אייפון בפגסוס ללא מגע המשתמשים

האקר Gred Altmann / Pixabay

חוקרי אבטחה מ-Citizen Lab זיהוי פרצת אבטחה חדשה במערכת ה-iOS של אפל, פרצה שזכתה לשם BLASTPASS ואיפשרה לתוכנת הסייבר ההתקפית פגסוס של NSO להדביק מכשירים שהשתמשו במערכת ה-iOS 16.6 העדכנית של אפל ללא צורך בפעולה כלשהי של המשתמש (zero-click exploit), פרצה שתוקנה עם שחרור גרסה iOS 16.6.1 על ידי אפל.

פירצת ה-BLASTPASS החדשה שזיהו חוקרי האבטחה מורכבת למעשה מחולשת האבטחה CVE-2023-41061 בארנק ה-Wallet של אפל וחולשת ה-CVE-2023-41064 במנגנון עיבוד התמונות ImageIO.

היא איפשרה להריץ קוד זדוני שהוטמע בתוך תמונה, צורת עבודה המזכירה מעט את ה-GIF הזדוני בו השתמשה NSO בעבר.

במקרה הנוכחי, פגסוס ניצלה את מנגנון ה-PassKit של אפל, המאפשר להוסיף “כרטיסים” לארנק על ידי משלוח קובץ כרטיס המכיל תמונה זדונית דרך אפליקציית ה-iMessage של אפל.

ברגע שהמכשיר קיבל את הקובץ וניתח את התמונה על ידי מנגנון ה-ImageIO, הופעל קוד זדוני שאפשר לפגסוס לנצל את החולשה בארנק, לפרוץ את מערכת ההגנה BlastDoor של אפל ולהדביק את המכשיר, זאת מבלי שהמשתמש היה צריך לעשות דבר.

חברת אפל שחררה עדכון 16.6.1 למערכות ה-iPadOS ו-iOS על מנת לתקן את צמד פרצות האבטחה החדשות. 

פרצת ה-BLASTPASS והעובדה כי משתמשים לא היו צריכים לעשות דבר על מנת להידבק בפגסוס במידה והם היו היעד לתקיפה מעלה מחדש את הפתרון שהציגה אפל למשתמשים בסיכון גבוהה בדמות ה-Lockdown Mode (“מצב סגר”), שמגביל מאוד את השימוש הרגיל באייפון מצד אחד, אך מצד שני משדרג את אבטחת המכשיר.

השוואת מפרטים