חברת קנון (Canon) היפנית, הכריזה על פיתוח טכנולוגיית QD-OLED חדשה המתבססת על שימוש בפרובסקיט (perovskite), הנחשב לחומר זול וזמין בהרבה מזה שנמצא בשימוש במסכי ה-QD-OLED של היום, דבר שצפוי להוזיל באופן ניכר את עלות מסכי ה-QD-OLED בעתיד.
בזמן שרובנו מכירים את Canon בעיקר מתחום הצילום, החברה עוסקת בתחומים רבים נוספים בעולם האופטיקה, בהם פיתוחים מתקדמים דוגמת טכנולגיית ה-QD-OLED החדשה של החברה, המיועדת להתחרות בצורה ישירה בטכנולוגיית ה-QD-OLED הקיימת של סמסונג.
החברה הצליחה לפתח דיו נקודות קוואנטי או QD (הסבר בהמשך) חדש, המבוסס לראשונה בעולם על פרובסקיט, בניגוד לטכנולוגיית ה-QD הקיימת המתבססת על קדמיום (cadmium) הנחשב לחומר רעיל או מתכות נדירות כמו אינדיום פוספיד InP (ר”ת indium phosphide) הנחשב לפתרון עדיף אך יקר יותר לעומת קדמיום.
מלבד הזמינות ועלות היצור הנמוכה יותר, הנקודות הקוונטיות החדשות מצליחות לספק איכות צבע גבוהה יותר ולעמוד ב-94% מתקן הצבעים Rec. 2020, בהשוואה ל-88% של InP, דבר המשפר גם את היעילות האנרגטית עם צריכה חשמלית נמוכה בכ~20% לעומת הטכנולוגיה הנוכחית.

מהי טכנולוגיית ה-QD-OLED?
מסכי ה-OLED הרגילים אותם אנו מכירים משתמשים בלדים אורגניים על מנת לייצר את הצבעים אותם אנו רואים על ידי שילוב שלושת צבעי הבסיס המוכרים לרובנו: אדום, ירוק וכחול.בלא מעט מקרים יהיה מדובר על פאנלי WOLED המוסיפים לד לבן לבהירות משופרת.
חיסרון שקיים בטכנולוגיה זו הוא הצורך להשתמש ב”לד” נפרד לכל צבע על מנת לייצר אותו והצורך בלד לבן להגדלת הבהירות, דבר שיכול לתרום גם לתופעת צריבת המסך.
כאן נכנסת טכנולוגיית ה-QD או נקודה קוונטית (Quantum dot), חלקיק בגודל של מספר ננומטרים העשוי מוליך למחצה המאפשר להמיר גלי אור לצבעים שונים.
במקרה של מסכי QD-OLED, פאנל ה-OLED עצמו מייצר אור כחול בלבד שמומר על ידי ה-QD לאורכי צבע שונים, דבר המאפשר לקבל בהירות גבוהה יותר ודיוק צבעים משופר.

בעוד שטכנולוגיית ה-QD-OLED החדשה של קנון עדיין איננה מסחרית, העובדה כי קיים פתרון זול יותר לייצור מסכים QD-OLED מצביע על כך כי בהמשך הם יוכלו להפוך לפתרון מיינסטרים למשתמשים ולא לשמש רק כמוצר פרימיום.