מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו וטריניטי קולג’ בדבלין חושף את כמות הנוזקות ומשלוח המידע הפרטי לגורמי צד ג’ המבוצעים במכשירים של יצרנים סיניים.
החוקרים השוו בין גרסאות סיניות וגלובאליות של מכשירי שיאומי, וואן פלוס ורילמי, השוואה ממנה ניתן ללמוד כי מכשירים המיועדים לשוק הסיני שולחים כמות גבוהה יותר של מידע לגורמים חיצוניים, עם כמות גדולה יותר של פרטים מזהים על המשתמשים.
בעוד שרובנו ידענו או הנחנו כי מכשירים סיניים מגיעים עם כמות נוזקות גבוה יותר מהרגיל, המחקר החדש מצליח להציג בצורה פשוטה יותר עד כמה המצב בעייתי, עם דגש על כך שמדובר על גרסאות סיניות של מכשירים ולא אלו הנמכרים בצורה רגילה למשתמשים מחוץ לסין, כאשר כלל המכשירים שולחים מידע אישי, אך אלו הסיניים שולחים הרבה יותר ממנו.
במסגרת מחקר בדקו החוקרים את מכשירי ה-Redmi Note 11 של שיאומי, Realme Q3 Pro של רילמי ו-OnePlus 9R של וואן פלוס, כאשר במקרה של שיאומי ורילמי נבדקו הגרסאות הסיניות מול אלו הגלובאליות.
מן הבדיקות של החוקרים עולה כי הגרסאות הסיניות של המכשירים היו בעלות גישה לכמות הרשאות גבוהה יותר ושלחו כמות גדולה מאוד של “מידע זיהוי אישי” PII (ר”ת Personally Identifiable Information) לא רק ליצרני המכשירים, אלא גם לשירותי צד ג’ כמו ביידו וחברות סלולר סיניות נוספות.

הדבר מטריד מאוד, אך לא מפתיע לאור הגישה הכללית של סין בנושא פרטיות המשתמשים והפרט במדינה, וחוסר חוקים המגינים עליהם כמו חוקי הפרטיות של האיחוד האירופי (GDPR).
יחד עם זאת, יש להדגיש כי גם מכשירים רגילים ולא רק סיניים או כאלו המיועדים לשוק הסיני שולחים לא מעט מידע ליצרן וגורמים נוספים, אם כי בכמות נמוכה יותר בהשוואה לדגמים המיועדים לשוק הסיני.