משאית ה-Hyundai Xcient המונעת באמצעות מימן מגיעה לישראל

משאית Hyundai Xceint (צילום: רונן מנדזיצקי) משאית Hyundai Xceint (צילום: רונן מנדזיצקי)

חברת יונדאי (Hyundai), יצרנית הרכב הדרום קוריאנית, משיקה בארץ את ה-Hyundai Xcient, המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי (אבל לא באופן כללי) המונעת באמצעות תאי דלק בטכנולוגיית ה-XCIENT fuel cell של החברה, המציעה טווח נסיעה של מעל 400 ק”מ.

ההשקה מגיעה כשיתוף פעולה בין קבוצת כלמוביל, יבואנית יונדאי בישראל, קבוצת בזן, שתייצר את המימן הדרוש להפעלת המשאית החדשה, וקבוצת האנרגיה סונול שתקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל, כאשר במסגרת אירוע ההשקה השתתף גם מנכ”ל משרד האנרגיה בישראל, שלקח חלק בפרויקט דרך מתן מענקים גדולים, הסרת חסמים רגולטורים שונים ויצירת רגולציה חדשה בתחום.

עולם הרכב עובר מהפכה ירוקה וניתן לראות כיום יותר ויותר רכבים חשמליים על הכבישים בארץ כתחליף לרכבי הדיזל ובנזין. השינוי מגיע לא רק לרכבים פרטיים, אלא גם למשאיות כבדות, אוטובוסים וכלי רכב כבדים נוספים הזקוקים לעוצמה גבוהה יותר ממה שסוללות רכב חשמליות מסוגלות לספק.

כאן נכנסת לפעולה טכנולוגיית תאי הדלק XCIENT fuel cell של יונדאי המשתמשים במימן.

ישראל הופכת להיות המדינה השלישית בלבד מחוץ לאירופה בה יופעלו משאיות ה-Xcient של יונדאי, המגיעות עם 7 מיכלים לאחסון של כ~31 ק”ג מימן להפעלת צמד תאי דלק בהספק של 90 קילוואט, המפעילים בתורם מנוע חשמלי בהספק של 350 קילוואט המייצר מומנט של 3400 ניוטון/מטר.

השימוש במימן להפעלת תאי הדלק במשאיות מאפשר תדלוק מהיר במיוחד של 8 עד 20 דקות (בהתאם לטמפטורת הסביבה) ומאפשר טווח נסיעה מירבי של מעל 400 ק”מ. כמו כן, השימוש במימן מאפשר לקבל נסיעה שקטה, חלקה ונקיה בהשוואה למשאיות רגילות עם כוח זמין בכל תנאי הדרך גם תחת עומס מלא.

עליית משאיות ה-Xcient של יונדאי על כבישי ישראל מגיעה כחלק מתהליך קידום התחבורה הנקיה של משרד האנרגיה, כאשר המשרד השקיע בפיילוט השימוש במימן להנעת רכבים כ-20 מיליון ש”ח בין השנים 2019-2021, זאת בנוסף לסכומים קבועים יותר כהשקעה בתחום המחקר והפיתוח בנושא בישראל, שכלל הקמת צמד תחנות תדלוק במימן.

כלמוביל עצמה קיבלה מהמשרד מענק של 2.25 מיליון ש”ח מיחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה להבאת 3 משאיות ראשונות המונעות במימן.

נכון להיום ניתן למצוא בישראל 3 משאיות Xcient מדגם 4×2, המגיעות במשקל של 19 טון. משאיות אלו ישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, כאשר ב-2023 צפויים להעלות על כבישי ישראל משאיות נוספות מדגם 6×2 במשקל 27 טון.

משאית Hyundai Xceint (מקור יונדאי)
משאית Hyundai Xceint (מקור יונדאי)

מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס, מסר:

אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם.

ליאור שילת, מנכ”ל משרד האנרגיה, מסר:

משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר.

יניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל, מסר:

אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל.

ניר גלילי, מנכ”ל סונול, מסר:

ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה

אסף אלמגור, מנכ”ל בזן, מסר:

בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן.

משאיות ה-Xcient של יונדאי הן הסנונית הראשונה בישראל לשימושב טכנולוגיית תאי הדלק מבוססי המימן, המגיעה כהתפתחות בתחום הרכבים החשמליים עם יתרונות רבים שמציע השימוש במימן בהשוואה לתאי סוללה רגילים, בהם מהירות תדלוק גבוהה בהרבה המזכירה מהירות תדלוק של רכבים רגילים, חלק חשוב מהמפכה הירוקה בתחום כלי הרכב בארץ ובעולם.

השוואת מפרטים