כמה כסף הכניס האייפון לאפל ב-15 השנים האחרונות?

iPhone 14 Pro Max (צילום: רונן מנדזיצקי) iPhone 14 Pro Max (צילום: רונן מנדזיצקי)

האייפון היה מנוע הצמיחה הכי גדול של אפל בעשור וחצי האחרונים, והוא הוביל אותה לא רק להפוך לחברה בשווי של כ-2.5 טריליון דולר, אלא גם הניע חלקים רבים נוספים מעסקיה (חנות אפליקציות, שירות מוסיקה ושירותים רבים נוספים), יצר סביבו תעשייה שלמה ממנה מתפרנסים מפתחי אפליקציות, יצרני כיסויים, מטענים, כבלים והחנויות שמוכרות אותן והעובדים שעובדים בהן.

לנסות ולכמת את הערך שיצר האייפון לאפל זה קשה, כי סביב האייפון ניתן למנות עוד חלקים רבים באפל שמכניסים לחברה כסף מעבר למכירות המכשירים עצמם (חנות אפליקציות, שירותים שונים). אך אין ספק כי אולי אפילו יותר מהמחשב האישי (Apple I) שהציגה אי שם בשנות ה-70, אפל חייבת את עושרה בעיקר להצלחה של האייפון.

אבל גם אם נסתכל רק על המספרים שהפיקו מכירות מכשירי האייפון לבדן, נגלה כי מדובר בכמות דמיונית של כסף, ואם נזכור כי רק בדוחותיה האחרונים חשפה החברה כי חטיבת האייפון המשיכה להציג צמיחה של כ-10% משנה לשנה, נוכל אולי להבין שהרומן של אפל והאייפון רחוק מאוד מלהסתיים.

כמה כסף הכניסו מכירות האייפון לאפל?

לפני שניגש לפירוט המלא אותו אספנו מההיסטוריה של החברה ודוחותיה מאז 2007, השנה בה הוצג מכשיר האייפון הראשון, נחסוך ממי מכם שפחות מעוניינים לקרוא כ-1000 מילים ופשוט מחפשים את התשובה הסופית.

נציין כי המספרים נאספו לפי השנה הפיקסלית של אפל, כלומר שנה שמסתיימת בסוף ספטמבר מידי שנה, כך שלמשל שנת 2022 הפיסקלית של אפל הסתיימה בסוף ספטמבר 2022.

בין השנים 2007-2022 (נכון לסוף רבעון 3/2022), מכירות האייפון הכניסו לאפל את הסכום הבא:

1.636 טריליון דולר

iPhone 14 Pro Max (צילום: רונן מנדזיצקי)
iPhone 14 Pro Max (צילום: רונן מנדזיצקי)

כמה טלפונים מכרה אפל בין 2007-2022?

המספר המדויק לא ידוע, שכן אפל הפסיקה לדווח על מכירות כמותיות של מכשירי אייפון בשנת 2019. גם כאן התאמנו את המספרים לשנה הפיסקלית של אפל וכדי להשלים את התמונה צירפנו את המספרים הרשמיים אותם חשפה אפל עד 2019, יחד עם נתוני המשלוחים של חברת המחקר IDC, כדי להגיע למספר הבא:

2.32 מיליארד אייפונים

התקופה של סטיב ג’ובס (2007-2010)

בעוד שהאייפון מיוחס לסטיב ג’ובס, המנכ”ל האגדי והמייסד המקורי של חברת אפל (יחד עם סטיב ווזניאק), רוב חייו של מכשיר האייפון היו דווקא תחת פיקודו של המנכ”ל הנוכחי טים קוק. ועם זאת, ללא חזרתו של ג’ובס לתפקיד המנכ”ל באפל ב-1997, כנראה שלא היינו יודעים מה זה אייפון, בטח שלא במתכונתו המקורית.

הכניסה של האייפון הגיעה בדיוק בזמן הנכון, כשלכל הציבור הרחב כבר היו טלפונים סלולריים בכיס ואינטרנט בבית. השילוב של שתי האפשרויות הללו, יחד עם נגן המוזיקה אייפוד, יצר את התכנית הפשוטה למדי של ג’ובס ואפל לשלב מחשב קטן, חזק ושימושי בכיס שלנו, שיהיה זמין לנו בכל מקום.

בתחילת הדרך היו המכירות של האייפון מוגבלות, אך הדבר נעשה בכוונה תחילה. אפל בחרה בדרך של מכירת הטלפון בסבסוד דרך רשת הסלולר האמריקנית AT&T, עסקה שהובילה לכך שהדגמים הראשונים של האייפון לא היו זמינים עבור כלל המשתמשים בעולם.

מי שרצו כמובן שקנו את האייפון, והמעריצים המושבעים של החברה או של טכנולוגיה באופן כללי גם הביאו עימם כמה יחידות לישראל, אך בפועל היה זה האייפון 4 שהושק בשוק הישראלי באופן רשמי עם תמיכתה של אפל.

בשנה הראשונה היו ההכנסות של אפל מהאייפון נמוכות למדי. אפל דיווחה על 1.389 מיליון מכשירים שנמכרו בשנת 2007, אלה הכניסו לה 123 מיליון דולר.

בשנה השנייה כבר כולם שמעו על האייפון וזו גם השנה עם הצמיחה המהירה ביותר של אפל במכירות המכשירים. בשנת 2008 מכרה החברה 11.6 מיליון אייפונים, שהכניסו של 1.84 מיליארד דולר.

שנת 2009 מסמנת את תחילת הסוף של שלב החדירה של האייפון לשוק. העסקה עם AT&T תסתיים שנה לאחר מכן והאייפון יצא לחופשי משלשלאות הסכם הבלעדיות ואל העולם הפתוח. בשנה זו עדיין הציגה אפל צמיחה מרשימה והכפילה את המכירות פי 7, אלו הסתכמו בכ-13 מיליארד דולר.

השנה האחרונה של ג’ובס והאייפון הייתה זו של האייפון 4 בשנת 2010. בשנה זו מכרה אפל קרוב ל-40 מיליון אייפונים והכניסה ממכירותיהם כ-25 מיליארד דולר.

נפרדים מהשירותים (2011-2012)

חטיבת השירותים (Services) הפכה לאחת מהגדולות והמשמעותיות עבור אפל, אשר הכנסותיה כיום מהוות יותר מ-21% מסך הכנסות החברה (נכון לרבעון 3/2022). חטיבה זו כוללת את מכירות חנויות האפליקציות והשירותים השונים שמציעה החברה, אולם בתחילת הדרך מצאנו כי נתוני חטיבה זו אוחדו יחד עם אלו של מכירות האייפון. נוהג זה הפסיק בשנת 2013.

בשנת 2011 ו-2012 המשיכה אפל להציג צמיחה נאה מאוד במכירות, וכמעט הכפילה אותן מידי שנה. בשנים אלו השיקה אפל בהתאמה את מכשירי האייפון 4S, שהיה הראשון אותו הציג טים קוק כמחליפו של ג’ובס בכסא המנכ”ל, ואת האייפון 5.

התקופה של טים קוק (2013-2022)

טים קוק היה אמון על השקות האייפון עוד מאז 2011, אך בעשור האחרון נתקל בלא מעט מהמורות בדרך, כשהתקופה בה נהנה מהמומנטום של האייפון שהותיר מאחוריו ג’ובס החל לדשדש ואף הגיע למצב בו אפל הציגה ירידה משנה לשנה במכירות (ב-2016 וב-2019) ונאלצה להסתיר מהציבור הרחב את כמות האייפונים שנמכרו ולהתמקד בהכנסות מחטיבה זו בלבד.

קוק הוביל לא מעט שינויים בחטיבת האייפון במשך שנותיו כראש החברה. ממכשיר אחד בשנה עבר המנכ”ל החדש להצגת שני דגמים מידי שנה, כשהוא מוסיף אייפונים בעלי מסכים גדולים יותר לארסנל. כיום כבר כמעט שכחנו שפעם היה רק אייפון אחד לבחור, כשבהשקה האחרונה ראינו 4 דגמים חדשים של אייפון, וזה עוד לפני שנזכרים ב-iPhone SE המוזל שזמין עבור החברה ברקע.

לאחר שנתיים קשות (2019-2020) בהן הציגה חטיבת האייפון נתונים פחות מעודדים, הצליח קוק לדחוף קדימה את האסטרטגיה החדשה למתן דגש על סדרת ה”פרו” היקרה יותר, וזה כנראה עבד. בשנת 2021 חזרה אפל להציג צמיחה מרשימה יותר והמגמה נמשכה גם במהלך 2022.

מה צופן העתיד?

הגידול במכירות חטיבת האייפון לאחר השקתם של דגמי סדרת האייפון 14 עשוי להעיד גם על פתיחת השנה הפיסקלית החדשה של אפל בענק, כשאת הרבעון החזק ביותר שלה היא מחזקת עם השקה חזקה למדי.

אם להאמין להערכות אנליסטים, בשנה הבאה אנו עשויים לראות שינוי גדול נוסף שאולי יוביל לגידול במכירות. באפל נהגו בשנים האחרונות לא לשנות יותר מידי משנה לשנה, אך שיטה זו כנראה לא תמשיך לעד, ועם התחרות ההולכת וגוברת בשוק ייתכן כי אנשים מעדיפים חדשנות מאשר עוד מאותו הדבר.

ההערכות מדברות על הוצאת כל הכפתורים מהאייפון והחלפתם בכפתורים קפסטיביים שיאפשרו ביצוע מגוון רחב יותר של פעולות דרך נגיעות ולחיצות בדרגות עוצמה שונות. בנוסף לכך, אנו מאמינים כי בעתיד הלא רחוק תשאיר אפל מאחור גם את חיבור הכבל הפיזי למכשירים, תחסום את כל הפתחים במכשיר ותעבור לאייפון עם תמיכה בטעינה אלחוטית בלבד.

ומה אתם חושבים? בואו לקבוצת גאדג’טי בטלגרם וספרו לנו.

*המספרים המופיעים בגרפים עוגלו כדי שיראו טוב יותר ולא עם שפיל ארוך מידי אחרי הנקודה העשרונית. מצאתם טעויות, שגיאות או פספוסים? ספרו לנו בעמוד יצירת הקשר.

השוואת מפרטים