באטמן לא יגיע לרוסיה בעקבות מחאה בהוליווד, דיסני וסוני נוקטות בצעדים דומים

בעוד העולם צופה ומנסה להבין כיצד לפעול בנוגע לפלישת רוסיה לאוקראינה, חרם על פעולותיו של הנשיא פוטין מגיע דווקא מכיוון פחות צפוי ופוליטי – תעשיית הבידור.

שלל אולפנים וחברות מדיה הבינו השבוע שאינם יכולים להתעלם מן המצב, ואם הם רוצים לשמור על אהדת הקהל העולמי עליהם להכריז כי יפסיקו להפיץ את תכניהם ברוסיה כאות מחאה.

התנועה החלה מאוקראינה, שדרשה מערוצי חדשות מסביב לעולם להשחיר את המסך על ערוצי החדשות הרוסים RT, NTV, RTR ו-Channel 1. בפולין, סלובקיה, צ’כיה, לטביה, בולגריה, גרמניה, אוסטרליה וקנדה הוחלפו ערוצים אלו בערוץ בשם United News שהוקם בשיתוף עם חברת המדיה האוקראינית 1+1.

מה שהתחיל כניסיון לעצור מידע חדשותי שגוי שמגיע מהארץ התוקפת מהר מאוד תפס תאוצה וחילחל גם למעצמת המדיה הגדולה בעולם – ארה”ב. מיטב אולפני הוליווד הבינו כי חוסר פעולה מצידם עלול להיחשב כנקיטת עמדה, והעדיפו לעצור את ההפצה לרוסיה לעת עתה.

באטמן לא יגיע לרוסיה

הראשונים לעשות זאת היו דיסני, שהכריזו כי הם מבטלים את עליית יצירותיהם החדשות במדינה ובראשן סרט האנימציה החדש של פיקסאר “אדומה אש” (Turning Red), אשר צפוי לצאת ברחבי העולם במהלך מרץ. דיסני בישרו כי ישקלו את המשך עסקיהם עם רוסיה על פי התקדמות המשבר. בנוסף, הבטיחו לספק סיוע הומניטרי לפליטים האוקראינים.

הפעולה של דיסני מיד גררה אולפנים נוספים להצטרף למחאה. אולפני האחים וורנר הודיעו כי ביטלו את שחרור הסרט “באטמן” (The Batman) עם רוברט פטינסון, אשר יועד להגיע לרוסיה ב-3 במרץ.

רוסיה היא נתח גדול בשוק הקולנוע העולמי – לדוגמא, הסרט “ספיידר-מן: אין דרך הביתה” (Spider-Man: No Way Home) גרף ברוסיה כ-45 מיליון דולר. אך בעוד ביטול ההקרנה שם אמנם יפגע ברווחים, ההפסד יהיה פחות גדול מאשר החרמה עולמית שעלולה לפרוץ כנגד אולפן שלא ינקוט עמדה.

מורביוס (תמונה: Sony Pictures)
ג’ארד ליטו כ”מורביוס” (תמונה: Sony Pictures)

גם אולפני סוני הצטרפו לתנועה והכריזו כי לא יפיצו את הסרט “מורביוס” (Morbius) של מארוול. זהו סרט שנדחה שוב ושוב בתקופת הקורונה, ואילו היה מצליח לשמור על התאריך היציאה הקודם שלו בינואר – היה מספיק להימנע מהביטול הפוליטי.

ומה לגבי נטפליקס?

בעוד האולפנים הגדולים מושכים את סרטיהם מבתי הקולנוע הרוסים, דווקא נטפליקס נקלעו למצב מעניין. חוק חדש ברוסיה שאמור היה להיכנס לתוקף היום (1 במרץ) קרא לחייב את נטפליקס להוסיף תכנים מקומיים לשירות, מערוצים כמו NTV, Channel One וערוץ הכנסייה האורתודוקסית הרוסית.

נטפליקס מחזיקה רק במיליון מנויים ברוסיה, מתוך 222 מיליון המנויים שלה בעולם. זהו מספר קטן מספיק שגרם לנטפליקס לבחור להתעלם מהחוק לעת עתה ולא להוסיף את התכנים הללו לשירות במדינה מחשש להפצת פרופגנדה.

נטפליקס טרם מסרה מה יעלה בגורל הפקות מקור רוסיות שרכשו להפקה, כמו הסדרה “אנה קיי” (Anna K) המבוססת על הספר אנה קארנינה.

בעוד המצב באירופה מחריף, אולפנים וערוצים נוספים ודאי יצטרפו לתנועת המחאה בימים הקרובים, ועל החברות יהיה להחליט לגבי גורל סרטים גדולים שעתידים לצאת בקרוב כמו “סוניק הסרט 2” (Sonic the Hedgehog  2) ו“דוקטור סטריינג’ בממדי הטירוף” (Doctor Strange in the Multiverse of Madness).

השוואת מפרטים