הכרזתה של אפל (Apple) על תוכנית ה-Apple silicon במהלך כנס המפתחים WWDC 2020 מסמנת את יריית הפתיחה של מעבר החברה ממעבדי אינטל למעבדי ARM בייצור עצמי. אפל עדיין לא הציגה את מלוא מפת הדרכים שלה בנושא, דבר שמעלה מספר שאלות מעניינות על המשך השימוש במעבדי אינטל במחשבי החברה וההשפעה של המהלך על אינטל, אשר מעבדיה צפויים ללוות את מחשבי המק לפחות בשנתיים הקרובות.
כחלק מההכרזה על התוכנית החדשה, אפל ציינה כי המעבר למעבדים החדשים מבוססי הארכיטקטורה של ARM ייארך על פני פרק זמן של כשנתיים, אך החברה לא ציינה אילו מחשבי מק יעברו להשתמש במעבדים החדשים. בעוד מעבדי ה-ARM כבר מזמן אינם חלשים במיוחד, כאשר מחשב העל Fugaku היפני הפך רק השבוע למחשב העל החזק בעולם, כשהוא מתבסס על מעבדי ARM, מעבדים אלו עדיין לא נותנים מענה בעבור כלל המשתמשים, כאשר יש תוכנות יעודיות שלא נועדו לעבוד עם ARM, אלא על x86 בלבד.
מהצד השני של המהלך נוכל למצוא את חברת אינטל. בעוד שאין ספק כי אפל היא לקוחה גדולה של החברה, נכון להיום אפל מחזיקה ב-6.9% משוק המחשבים לפי אתר statista והיא אחראית לכ~2% עד 4% מהמכירות של אינטל. בעוד שאינטל לא צפויה לאבד את אפל כלקוחה בשנים הקרובות, ובמיוחד במהלך השנתיים הקרובות בהן יתרחש המעבר למעבדי ARM, התלות של אפל במעבדי אינטל צפויה לקטון באופן משמעותי בהמשך הדרך.
אינטל כבר סיפקה תגובה רשמית על תוכנית ה-Apple silicon של אפל, ומהחברה נמסר:
אפל היא לקוחה של אינטל בכמה תחומים עסקיים ואנו ממשיכים לתמוך בה ובצרכיה. אינטל ממשיכה להתמקד באספקת חווית השימוש המתקדמת ביותר במחשב האישי ובמגוון רחב של בחירות טכנולוגיות המגדירות מחדש את מהות המחשוב. אנו מאמינים שמחשבים אישיים המונעים במעבדי אינטל, כגון אלה העומדים לצאת לשוק בפלטפורמת טייגר לייק למחשוב נייד, מספקים ללקוחותינו בעולם את החוויה הטובה ביותר בתחומים החשובים להם ביותר, וכן את הפלטפורמה הפתוחה ביותר למפתחים, כבר היום וגם בעתיד.
בסופו של דבר, המבחן החשוב ביותר אותו אפל תצטרך לעבור הוא מבחן המציאות. יש לזכור כי חברת מיקרוסופט עובדת מזה מספר שנים על תוכנית הווינדוס למעבדי ה-ARM, ובעוד שהמחשבים הללו זמינים למכירה גם היום, נתח השוק של מחשבי ה-ARM נחשב כזניח בהשוואה למחשבים המשתמשים במעבדי ה-x86 הרגילים.