ההשקה של No Man’s Sky ב-2016 תיזכר עוד זמן רב ככשלון מהדהד. הגיימרים קיבלו את הרושם כי מדובר בחוויה עם חברים, אולם NMS הושק ללא רכיב מולטיפלייר. בעיות נוספות גרמו לאכזבה גדולה אצל קהל השחקנים. הגיימרים כל כך כעסו על Hello Games, ועל שון מורי שעומד בראשה, עד שהסקנדל הגיע גם לחקירה רשמית של הונאת צרכנים. כעת, שנתיים לאחר מכן, NMS הוא משחק אחר לחלוטין שמקיים את רוב מה שהובטח לפני ההשקה. האם מגיעה לו עוד הזדמנות?
מה קרה מאז ההשקה
במהלך השנים האחרונות Hello Games עבדו בשקט, תחת ביקורת נוקבת ובלתי פוסקת, על עדכונים למשחק. אחד אחרי השני, החברה הוציאה עדכונים גדולים שהוסיפו אפשרויות חדשות ומרעננות. כלי רכב חדשים לחקר העולמות השונים, אפשרות לנהל צי חלליות כולל ספינות משא גדולות, אפשרויות בניה מרשימות שנתנו לגיימרים להקים בסיסים מפוארים על כוכבי הלכת המרוחקים, ומצבי משחק חדשים המנצלים את האפשרויות הללו בדרכים שונות.

Hello Games השיקו לפני כמה ימים את העדכון הגדול ביותר של המשחק, הנקרא “NEXT”. העדכון, שהוטל כמו פצצת עומק על שחקני NMS, מוסיף תמיכה מצוינת במולטיפלייר – סוף סוף ניתן לשחק עם חברים, למצוא אותם בקלות, ליצור יחד, לשרוד יחד ולחקור יחד. אבל לצד אפשרות זו, NEXT מציג למשחק גם שדרוג גרפי משמעותי, שיפור ניכר לגנרציה של העולמות האקראיים ובעלי החיים שנראים משכנעים יותר, אפשרות לדלג לגוף שלישי בלחיצת כפתור, ועוד שלל שיפורים.
כמו גיימרים רבים, שיחקתי כמה עשרות שעות ב-No Man’s Sky בזמן ההשקה, ואז עברתי לדברים אחרים. כעת, עם העדכון המשמעותי הזה, החלטתי לתת הזדמנות נוספת למשחק ולראות מה יש לו להציע לי. נראה כי שחקנים רבים חשבו כמוני, היות ובסוף השבוע שחלף (כולל יום ראשון) מאות אלפי שחקנים נהרו ל-NMS, עם לא פחות מ-200,000 שחקנים שהיו פעילים בו-זמנית במשחק בחלק מהזמן. לכן אספר מה המשחק מציע לי כרגע, שנתיים לאחר ההשקה, וחוויות מהימים האחרונים.

הזדמנות שניה
כאשר פתחתי את המשחק אחרי הפסקה של שנתיים, חיכה לי תפריט ראשי שונה לחלוטין ממה שזכרתי. יש בו בסך הכל שתי אפשרויות: לשחק בסיפור שלנו (לטעון שמירה או להתחיל משחק חדש), או להצטרף למשחק של מישהו אחר. קל מאוד לראות מי מחבריכם משחק – האינטגרציה עם Steam מוצלחת מאוד מבחינה זו. תוכלו להצטרף לחברים במצבי משחק שונים, או למצוא מישהו אקראי ולהצטרף אליו. לא היה לי כל קושי למצוא עם מי לשחק, כולל שחקנים מישראל.
לראות שחקן אחר, אחרי שנים של בדידות ב-NMS, היתה חוויה בפני עצמה. הנה הוא שם! ניתן לעשות שלל תנועות ומחוות גוף לשחקנים סביבנו. נראה כי הפעילות המשותפת עובדת באופן די חלק. האינטרקציה עם שחקנים אחרים נוחה בדרך כלל, היות והמשחק אינו תחרותי במיוחד, ומעודד שיתוף פעולה וחופש יצירתי. כמו תמיד, החוויה תלויה במי שתפגשו בדרך, אך למרבה המזל נראה כי ישנם לא מעט שחקנים המוכנים להתמסר לאווירה ולעבוד ביחד (וגם לא מעט ישראלים, כרגע).
האפשרות לראות את עצמנו מגוף שלישי מרעננת, וטובה במיוחד למי שמשתמש בבקר שליטה במקום מקלדת ועכבר. עם זאת, במצב הבניה עדיין נוח יותר לעבוד מגוף ראשון, היות והדמות לא מסתירה לנו חלק מהמסך. העבודה עם שחקנים אחרים מהנה מאוד – האפשרות לשמוע אותם בתוך המשחק ללא מאמץ מיוחד מוסיפה הרבה למשחק, ומייתרת את הצורך בתוכנה חיצונית כמו Discord.

בונים ביחד
לדעתי, מצב ה-Creative מומלץ לשחקנים חדשים. זהו מצב משחק שבו אינכם מוגבלים מבחינת משאבים: תוכלו להתרוצץ כאוות נפשכם, לבנות בסיסים מפוארים ללא הגבלה, לנסות את כל כלי הרכב השונים, לבנות להם מסלולי מירוץ, לחקור את העולמות הרבים במשחק ללא השלכות וללא אפשרות למות. זו התחלה רכה וחביבה עבור מי שלא מכיר את המשחק.
עם זאת, זהו לא מצב השמור לשחקנים חדשים בלבד. גם שחקנים וותיקים רבים מבלים ויבלו במצב זה זמן לא מבוטל. המשחק מציע לנו אפשרויות לא רעות בכלל ליצירה – מיקום האלמנטים במרחב קל ונוח ומאפשר לעבוד מהר. ניתן להשתמש באבני בניין בסיסיות או חדרים גדולים מוכנים מראש. היצע חומרי הבניה סביר, אם כי הייתי שמח לראות אלמנטים דקורטיביים נוספים בהמשך. ניתן להשתמש במה שיש באופן מקורי כדי ליצור משהו חדש, וגם לעצב את הקרקע באופן בלתי מוגבל.
באופן אישי בדקתי את מצב היצירה מתוך מחשבה שלא אבלה בו זמן רב, אבל דווקא שם פגשתי כמה חברים חדשים, שהיה פשוט כיף לבנות איתם דברים. למדנו ביחד כיצד להשתמש באפשרויות היצירה השונות, ומרגע לרגע החזון שלנו התעצם. מצאתי את עצמי בונה וילה לצד אגם פסטורלי, במשך שעות, מתמוגג מהנאה.

קצין לוגיסטיקה
במצב המשחק ה”רגיל” (Normal) מרגישים את כובד משקלו של No Man’s Sky, שהורגש גם ב-2016. זהו מצב שבו לכל דבר יש עלות, ומשאבים שונים יש למצוא, לאסוף או ליצור ממשהו אחר. לאחר שנתיים של עדכונים משאבים רבים אוחדו, ואת המשאבים הדרושים לפעולות בסיסיות כמו תדלוק הספינה ותמיכה במערכות ה-Life Support קל מאוד למצוא – תמיד תוכלו למצוא דלק וחומרים בסיסיים אחרים, אך אם תזניחו את המשאבים הללו בהחלט תוכלו להיכנס לצרה.
כמו ב-2016 אנו מתחילים עם חללית מרוסקת שיש לתקן על כוכב נטוש, אך כעת נראה כי יש הרבה יותר לאן לשאוף במשחק. סיפורים חדשים התווספו במהלך השנתיים האחרונות, והרבה טכנולוגיה וכלים שבאפשרותכם לגלות, ליצור, ולשדרג. יעבור זמן מה עד שתוכלו לקנות ספינות סחר, לנהל צי שלם, לבנות כלי רכב לשיטוט על פני השטח, ולהקים בסיס ראוי. לכל דבר יש כמה רמות של שדרוגים שיעזרו לכם בכל משימה – החל מסריקה של צמחים ועד ללחימה מול פיראטים בחלל. תמיד יש מה לשפר, ותוכלו להרגיש את התקדמותכם.
עם זאת, המקום המוגבל ב-Inventory מאתגר, והצורך התמידי לנהל את המקום שלכם (במיוחד בשעות הראשונות של המשחק) יכול להיות טרחני. ההישרדות בחלל אינה קלה, ו-NMS יכריח אותנו שוב ושוב להחליט מה יותר חשוב לנו ב-Inventory, וממה עלינו להיפטר. בחלק מהכוכבים ישנה סביבה עוינת, סופות וגשמים רדיואקטיביים שיקשו על השיטוט בכוכב. הוסיפו לכך גם בעלי חיים ולפעמים אפילו צמחים תוקפניים, וקיבלתם משחק הישרדות שאינו סלחני תמיד – לטוב ולרע, וזה רק במצב ה-Normal, שנחשב קל יחסית למצבי ההישרדות המתקדמים יותר במשחק.

התחזית: סופת אש חורכת
באחת הטיסות שלי הגעתי לעולם השרוי בסערה מתמדת. סופות של אש מכות על פני השטח ללא רחם. עננים סגולים וכבדים מכסים כמעט את כל הראות, והטמפרטורה מחוץ לחללית עולה על 140 מעלות צלזיוס. זה מקום קיצוני, שלא נועד שרגל אדם תדרוך בו. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, השיטוט בכוכב היה בין המעניינים ביותר שאני זוכר מהמשחק. לטייל על כוכבי לכת נעימים עם מזג אויר מושלם, אגמים ועצים ירקרקים זה נחמד, אבל לא מאתגר. לטייל בסופת אש, זה סיפור אחר.
הסביבה העוינת היתה קשה, אפלה, אך מהפנטת. מצאתי את עצמי משתמש בשיטות יצירתיות לחקר הכוכב, מקפיד על מערכות ה-Life Support שלי, מתכנן במדויק לאן ארצה להגיע ואיך אעשה זאת. הייתי צריך לחפש (או לבנות) מחסות. חקר הריסות עתיקות הפכו למשהו משמעותי הרבה יותר, במיוחד כאשר הצלחתי לגלות פריטים נדירים ועתיקים, שיכולתי לקחת איתי הלאה. בפעם הראשונה במשחק הרגשתי בתור חלוץ אמיתי, מפלס את דרכי באיזורי סכנה שרק משוגעים אמיתיים יראו בהם כיעד לטיול כלשהו.
בטיסה אחרת ראיתי כיצד פיתוח העולם של NMS השתפר. כוכבי הלכת נראים מציאותיים יותר כעת. השדרוג הגרפי עוזר, אבל גם השיפור לשיטה בה המשחק בונה את העולמות האקראיים. כנראה שמישהו ב-Hello Games מצא דרכים חדשות לפתח את העולמות הללו, שכעת כוללים הרבה יותר תופעות גיאולוגיות, פיזור של אגמים (בנוסף על אוקיינוסים גדולים), עננים ומזג אוויר משופר, ואפילו טבעות סביב כוכבי הלכת. בעלי החיים עדיין יכולים להיות הזויים למדי, אך הם נראים כעת כיצורים הגיוניים מעט יותר, וגם כאן השיפור הגרפי ניכר.

בשורה התחתונה – זה כדאי?
אם כבר רכשתם את המשחק בעבר, אין כאן בכלל דיון – רוצו להוריד את העדכון החדש, NEXT, ולתת למשחק הזדמנות נוספת. תגלו תוכן חדש, מולטיפלייר אמיתי ומקצה שיפורים נרחב. הדבר לא דורש מכם תשלום נוסף. הצטרפו למשחק של אחרים וצאו להרפתקאות. NEXT מופץ בחינם דרך Steam, אך למרבה הצער משתמשי GOG צריכים להמתין עד ש-NEXT יגיע אליהם.
אם אין לכם את המשחק ואתם מתלבטים לגבי רכישתו, זהו זמן טוב לכך היות ו-NMS נמצא בהנחה של חצי מחיר (נכון לעת זו) ב-Steam. מחירו לאחר ההנחה עומד על 112.47 שקלים חדשים, ולדעתי יש מספיק מה לעשות במשחק כדי להצדיק את המחיר – בתנאי שאתם מודעים למה אתם נכנסים.

אם מתחשק לכם לטייל ולבנות דברים בנחת תוכלו לשחק ב-Creative Mode, שעובד נפלא במולטיפלייר. חובבי בניה ועיצוב מכל הסוגים יהנו מהמצב הזה, בין אם אתם נהנים ממשחקים כמו הסימס, או אפילו Minecraft (ניתן לשנות את השטח סביבכם כרצונכם). כיף לבחור מקום יפה, לשלוף את כלי הבניה ולתת לדמיון להתפרע. לאחר מכן תוכלו להזמין אחרים לטייל ביצירת הפאר שבניתם. זיכרו כי המצבים האחרים דורשים ניהול משאבים קפדני, וחלקם הם מצבי הישרדות מאתגרים.
בסופו של דבר, No Man’s Sky הוא עדיין משחק של איסוף משאבים, פתיחת טכנולוגיות חדשות, שדרוג הציוד שלכם וחקר כוכבים. אם זה לא נשמע לכם מושך, וגם לא מתחשק לכם לבנות בסיסים יפים להנאתכם ברחבי הגלקסיה, למשחק אין הרבה להציע לכם. לכל האחרים, No Man’s Sky הוא משחק טוב יותר משאי פעם היה. זה המשחק שהיינו צריכים לקבל בהשקה.