בהמשך למפת ההשקות של אינטל שהודלפה קודם לכן, אנחנו מקבלים כעת מידע נוסף לגבי כונן ה-SSD של אינטל מדגם Optane 900P שאמור לצאת רשמית ב-27 לאוקטובר. בעוד שהמידע ממפת ההשקות דיבר על 2 נפחים בגודל של 280GB ו-480GB בתצורה של AIC (כרטיס הרחבה ל-PCIe), כרגע אנחנו רואים מידע נוסף לגבי נפחים אחרים וחיבור מסוג U.2.
נכון להיום ה”תעלומה” הגדולה ביותר שלא מוזכרת בשום מקום היא האם הכונן החדש ישתמש בטכנולוגיית ה-3D XPoint או לא.

המידע הידוע לנו להרגע על כונני ה-900P:
- נפח : 280GB / 480GB / 960GB / 1500GB.
- תצורה : AIC או U.2.
- קריאה רנדומלית 4K : עד 550K IOPS.
- כתיבה רנדומלית 4K : עד 500K IOPS.
- מהירות קריאה : עד 2.5GB/s.
- מהירות כתיבה : עד 2.0GB/s.
מדובר בשיפור גדול יחסית לכונני ה-Optane הנוכחיים של אינטל, כאשר ה-900P נועד להחליף את כונני ה-750 הקיימים היום.

U.2
כונן ה-900P מגיע ב-2 תצורות, ובעוד את ה-AIC אנחנו מכירים יותר בצורה מאשר בשם, ככונן SSD שמתחבר ישירות לחריץ PCIe, ה-U.2 הוא חיבור הרבה פחות מוכר או נפוץ. כונני ה-SSD אליהם אנו רגילים כיום מגיעים ב-2 תצורות מוכרות, או ככונני 2.5 אינץ’ (ראשון משמאל), בדומה לקשיחים רגילים, או בתצורת M.2 (כונן אמצעי) שהתחילה להיות נפוצה יותר ויותר בלוחות אם של היום לכונני SSD מסוג NVMe.

הסיבה לקיום של כונני ה-M.2 היא פשוטה. בעוד שחיבור SATA 3.0 רגיל מוגבל לעד 6Gb/s, ה-M.2 וה-U.2 משתמשים ב-4 ערוצי 3.0 PCIe עם מהירות תיאורטית של עד 32Gb/s. בנוסף, כונני ה-M.2 מספיק קטנים על מנת שיוכלו “לשבת” על לוח האם עצמו מבלי לצרוך מקום פיזי נוסף.
כאן גם צצה הבעיה של כונני ה-M.2 – הגודל הפיזי שלהם מוגבל, ולכן קיבלנו את כונני ה-U.2, אשר בפועל זהים בכל היבט לכונני ה-M.2 מלבד גודלם הפיזי וצורת החיבור. הכוננים הללו גדולים יותר ודומים יותר לכונני 2.5 אינץ’ ולכן יכולים לאחסן יותר נפח וחומרה מאשר ה-M.2 המקורי.
נכון להיום מעט מאוד לוחות אם תומכים בחיבור ה-U.2 אבל הוא מתחיל לזלוג לאט לאט, בדיוק כפי שלקח זמן לחיבור ה-M.2 להפוך לחיבור נפוץ בלוחות האם.