בניגוד לכל הסיכויים, למרות שהיה זה אמור להיות רבעון “משעמם” של המתנה לקראת יציאת האייפון הבא, הצליחה אפל לרשום רבעון שני מפתיע במיוחד. לא רק שאפל עמדה ביעדי מכירות האייפונים ורשמה עלייה במכירות האייפדים, אלא גם הודיעה על העלאת תחזיות למכירות של האייפון החדש, iPhone 8, שיצא לקראת סוף הרבעון הבא.
אפל מכרה סך של 41 מיליון אייפונים ברבעון השני, מעט יותר מכמות האייפונים שנמכרו ברבעון המקביל בשנה שעברה. זה די עומד בציפיות למרות שהיו הערכות פסימיות לפיהן צרכנים יעדיפו לחכות עם קניית אייפון חדש עד ליציאת הדגם הבא. מחיר מכירה ממוצע של אייפון נשחק דרסטית מ-655 ברבעון הראשון ל-605 בתקופת הדו”ח.
מכירות האייפדים היוו הפתעה מוחלטת: אפל מכרה 11.4 מיליון אייפדים ברבעון השני, עלייה של 15% לעומת שנה שעברה. עם זאת, העלייה בהכנסות ממכירת אייפדים היתה זעומה, עדות לכך שלמרות שאפל ניסתה להעלות את הרף עם ה-iPad Pro, הקונים הקונים עדיין מעדיפים את הדגמים הזולים יותר ושאפל מוציאה יותר על שיווק האייפדים.
כמו כן מכרה אפל 4.3 מיליון מחשבים, עלייה קלה לעומת שנה שעברה, אך התקבולים ממכירות מחשבים עלו ב7%. עוד הפתעה גדולה חיכתה למשקיעים במכירות השירותים (אפליקציות ותוכן). אלו הכניסו 7.2 מיליארד דולר, זינוק של 22%! האפסטור ממשיך להוות מקור צמיחה נאה עבור אפל וכמו שטים קוק תיאר אותה, בשנה הבאה “החטיבה יכולה להיות בגודל של חברה ברשימת פורצ’ן 100”.
ברבעון השני של השנה, הכניסה אפל 45.4 מיליארד דולר, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ומעט יותר מצפי האנליסטים. הרווח הנקי של אפל הסתכם ב-8.7 מיליארד דולר שהם 1.67 דולר למניה, הרבה יותר מהתחזית ל-1.57 דולר למניה. בתגובה, זינקה המניה בכ-6% במסחר המאוחר אמש לעבר שיא חדש. לאחר קפיצה זו שווי השוק עולה קצת מעל ל-800 מיליארד דולר כשאפל סוללת שוב את הדרך לכיבוש התואר ‘החברה הראשונה בעלת שווי של טריליון דולר’. קופת המזומנים של אפל הוסיפה עוד 13% לעומת הרבעון המקביל ועתה יש בה 261.5 מיליארד דולר.
לשמחת המשקיעים, אפל גם עדכנה את תחזיותיה לרבעון השלישי (הנוכחי). בשוק ציפו להכנסות של 49.1 מיליארד דולר, אך אפל צופה כעת שההכנסות ינועו בטווח של בין 49 מיליארד דולר לבין 52 מיליארד דולר. סימן לביטחון העצמי הגדול של אפל ורמיזה לביקוש שצפוי לאייפון החדש ברבעון ברביעי.
חידת סין
חרף כל נסיונותיו של המנכ”ל טים קוק להגדיל נוכחות בסין, זה פשוט לא עובד. ברבעון השני תרמה סין 8 מיליארד דולר להכנסותיה של אפל, 10% פחות מהרבעון השני של 2016 וחצי ממה שהשיגה מסין לפני שנתיים. פעם עוד קיוו בשוק שסין תהווה מכרה זהב עבור אפל, עכשיו ברור שהסיכויים לכך יורדים דרסטית עם כל רבעון שעובר. טים קוק אמר בשיחת המשקיעים שדווקא הונג קונג היא זו שמושכת את המכירות למטה ודווקא בסין עצמה המספרים נראים יותר טוב.
כאמור, ברבעון שכולו היה אמור להיות ‘מצב המתנה’ לקראת יציאת האייפון 8, הצליחה אפל להפתיע, לחדש ורשום שיאים חדשים. אם היו חששות מצד משקיעים ואוהדים שאפל מציגה גרירת רגליים טכנולוגית אחרי חברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות, הרי שדו”ח זה עונה על הספקות. גם בלי מוצר מוביל אפל יכולה ללמד את השוק דבר או שניים על צמיחה ושיפור מקורות הכנסה. דו”ח שכזה ברבעון שכזה רק מגביר בשוק את הציפייה להמשך השנה אז האייפון הבא יושק וכך גם ה-HomePod.