לא מזמן, כאשר מוצרי המחשוב הלביש נכנסו לחיינו, הרבה חשבו שדווקא צמידי הבריאות/כושר לא יאריכו ימים מתוקף שימושם המגביל ושדווקא השעונים החכמים יהיו הדבר הבא. הנתונים הבאים יוכיחו כמה גדולה הייתה טעותם.
על פי חברת מחקר השוק IDC שוק המחשוב הלביש כולו גדל ב-3.1% ברבעון השלישי. 23 מיליון מוצרים שנכנסים לקטגוריה זו נמכרו בתקופה זו לעומת 22.3 מיליון באותה תקופה בשנה שעברה. כאשר מסתכלים עם כל ענף המחשוב הלביש ברור שהוא מצליח לשרוד יפה לעומת כמה תחזיות פסימיות שהיו לגביו.
כאשר נכנסים לתוך רשימת המובילות בסגמנט, מבינים כמה גדול הפער בין סוגי המוצרים. מוצרי הבריאות הבסיסיים (צמידי כושר ומעקב) היוו 85% משוק זה וצמחו בשיעור דו ספרתי. בצמיחה של המכירות תמכו השקות של דגמים חדשים ועונה קייצית נוחה שהוציאה רבים להתאמן ולבלות בחוץ.
הפשוט מוכר יותר
הראשונה להוביל את שוק המחשוב הלביש היא Fitbit: ברבעון השלישי מכרה החברה 5.3 מיליון מכשירים שהם 23% מהשוק. זו עלייה של 11% לעומת שנה שעברה וגם חלקה בשוק גדל קצת. השנייה לכתר היא Xiaomi הסינית, שבשנה שעברה נגסה היטב בנתח השוק של השחקניות האחרות אך פיטביט היתה המפסידה הגדולה מכניסתה. שיואמי מכרה ברבעון השלישי 3.8 מיליון מכשירים שהם 16.7% מהשוק.
הבאה בתור היא Garmin: למתחרה זו יש את היצע המוצרים הרחב ביותר. היא מכרה סך של 1.3 מיליון צמידי כושר ושעונים חכמים שהם 5.7% מהשוק. צריך לציין שאצלה דווקא השעונים החכמים תפסו תאוצה ברבעון השלישי עם גידול של 324% במכירות (600 אלף מתוך ה-1.3 מיליון), הצלחה שיווקית וכלכלית בהתחשב בכך שמתח הרווח בשעונים החכמים הרבה יותר גדול מאשר בצמידים היחסית זולים.

יצרניות השעונים נגררות מאחור
אפל הוציאה את הדגם החדש של השעון שלה, Apple Watch Series 2, לקראת סוף ספטמבר (סוף הרבעון) לכן בהשוואה תקופתית היא מפגרת בהרבה מול המתחרות. למרות זאת, בהתחשב בכך שמדובר באפל, ניתן לראות את הקושי שלה להתחרות בענף חדש זה: המכירות ירדו ב-70% לעומת שנה שעברה כש-1.1 מיליון שעונים נמכרו בתקופה זו.
החמישית ברשימה היא סמסונג, שמכירותיה זינקו ב-90% בעזרת השקת ה-Gear S2 ואחרים וגם בסיוע מכירות באנדל קודמות עם הנוט 7. כדי להציל קצת מכבודה, הרשתה סמסונג ללקוחות שהחזירו את הנוט 7 (בגלל הסוללות המתפוצצות) לשמור את השעון אצלם. למרות שהמכירות קפצו (די מלאכותית) סיימה סמסונג עם מכירת מיליון מכשירי מחשוב לביש, כאמור רובם שעונים חכמים.
אולי זו פשוט שאלה של מחיר, אולי הערך המתקבל מהם לא גדול בהתחשב שענידת שעון לא פוטרת את האדם מנשיאת סמארטפון. אבל הנתונים מדברים בעד עצמם: מכירות השעונים החכמים מצטמקות כבר כמה רבעונים וברבעון השלישי נפלו ב-51%.
טים קוק לוקח את זה אישית
לאחר פרסום הדו”ח, שכאמור הדאיג בעיקר את אפל, טרח טים קוק לענות למייל מסוכנות רויטרס באופן אישי וכתב כתגובה כי הוא חושב שמצבו של ה-Apple Watch טוב מאי פעם: “הנתוונים שלנו מראים שמצבו מצוין ונראה שהשעון יהיה השנה המתנה המבוקשת ביותר לחגים“.
הוא מסתמך על מידע על נתוני מכירות לצרכנים אמיתיים (בניגוד לנתוני IDC שסופרים משלוחים לחנויות): “בשבוע הראשון לתקופת הקניות שלפני החגים מכירות האפל-ווטש היו גבוהות יותר מכל שבוע אחר של השעון בהסטוריה. זה הולך להיות הרבעון הכי טוב שלו אי פעם“. קוק לא צירף מספרים לשם גיבוי הצהרתו וקשה להסיק ממומנטום מצוין של שבוע אחד על מצבו ארוך הטווח של מוצר כלשהו, כך שתגובתו לא בהכרח סותרת את המחקר של IDC.
אז החגים שלפנינו יתנו עוד הזדמנות לשעונים החכמים להוכיח את עצמם. אבל כמגמה, אנו רואים שהציבור מצביע בכרטיסי האשראי לטובת הצמידים ה”פשוטים”. גם חברת המחקר צופה שכל אותם מוצרים חכמים וחזקים שמסוגלים להריץ אפליקציות צד שלישי ימשיכו לצמצם נוכחות בשוק המחשוב הלביש ברבעונים הקרובים.