הציפיות מאמזון לרבעון השלישי היו גדולות, אולי קצת יותר מדי. ענקית הקמעונאות ברשת דיווחה אמש על רווח נקי נמוך דרסטית מהתחזיות המוקדמות לרבעון השלישי והמניה מגיבה בעצבנות רבה. אמזון הכניסה ברבעון השלישי 32.7 מיליארד דולר, 29% יותר מהרבעון המקביל ובדיוק קולע למה שחזו האנליסטים. הרווח הנקי עמד על 252 מיליון דולר, שהם 52 סנט למניה, נמוך בהרבה מהציפיות ל-77 סנט למניה.
מנצל את חופש הפעולה
לאחר 3 רבעונים רצופים שבהם אמזון מגדילה את הרווח הרבעוני, עכשיו הרצף נשבר. אבל לפחות יש רווח. בשיא הרצף הרוויחה אמזון 857 מיליון דולר, היה זה ברבעון השני. בשיחת המשקיעים אמר סמנכ”ל הכספים שבדרך-כלל ברבעון השלישי אמזון מדווחת על רווח קטן יותר בגלל השקעה גדולה יותר בהכנה לקראת רבעון החגים. כך, לדוגמה, בנתה והפעילה ברבעון זה 18 מחסני לוגיסטיקה חדשים, בדיוק לקראת החגים.
אבל חדשות מעט בעייתיות אפשר למצוא גם בתחזיות של אמזון לרבעון החגים הנוכחי. אמזון עדכנה את הרווח התפעולי לטווח של 0-1.25 מיליארד דולר. זו לא טעות, ג’ף בזוס באמת רוצה את הגמישות המקסימלית בניהול החברה, אלא שהטווח החדש (גם בערך של 1.25 מיליארד) נמוך יותר מכל התחזיות
עלויות שילוח החבילות קפצו הפעם ב-43%, בגלל עוד רבעון שבו אמזון משקיעה המון בשיפור הלוגיסטיקה כדי להביא את המשלוחים במהירות לבתי הלקוחות עם אופציה למשלוח של תוך שעה. המשקיעים תמיד ידעו שאצל אמזון זה סעיף שיכול להפתיע לרעה.
ענן ותוכן
ה-AWS, אולי החלק המעניין בעסקים של אמזון, הכניסו 3.23 מיליארד דולר – קפיצה של 55% לעומת שנה שעברה. כרגיל, הענן הוא החלק הכי רווחי של אמזון. הרווח התפעולי מחטיבה זו ברבעון השלישי הסתכם ב-861 מיליון דולר, עלייה של 100% לעומת שנה שעברה.
בשיחת המשקיעים שוב הזכיר סמנכ”ל הכספים שהחברה משקיעה המון בהפקה ורכישה של סדרות עבור צופי ה’פריים’, כמעט כפול ממה שהשקיעה בשנה שעברה. הפקת התוכן, בין השאר, גם אחראית לתוצאות המאכזבות של אמזון בשורה התחתונה.
קצת מפתיע, אבל ג’ף בזוס בחר להתייחס בציטוט הראשון שלו בדו”ח דווקא לסייעת האישית אלקסה. “אלקסה היא כנראה ההמצאה הכי אהובה של אמזון עד עכשיו“, אמר ג’ף בזוס שהתכוון לזה מילולית, “היא קיבלה 250 אלף הצעות נישואין מלקוחות“. הוא הבטיח שיש עוד הפתעות בקידום היכולות של אלקסה בהמשך, יתכן שההעובדה שהתייחס לכך ממש בתחילת הדו”ח הוא רמז למשהו ממש מרשים שיוצג בקרוב.

לאור הפספוס הגדול ברווח צנחה מניית אמזון במסחר המאוחר בכ-6%. אבל צריך לזכור שהמניה ביצעה מהלך מרשים מאוד וזינקה 21% מתחילת השנה כשהיא שוברת שיא אחר שיא, הסיכוי למימוש בגלל כל פיספוס קל היה גבוה. המשקיעים באמזון אמורים לדעת שהמייסד בזוס מקצה סכומים עצומים להשקעה לפי שיקול דעתו, כך היה מתחילת הדרך. אלא שאם פעם ההשקעה היתה גורמת לאמזון להפסיד, לפחות עכשיו היא נשארת ברווח בסוף הרבעון.