תהליך טשטוש הגבולות בין תעשיות התקשורת והבידור בארה”ב מקבל תאוצה לאחרונה וההודעה שיצאה לפני זמן לא רב רק מדגישה את עוצמתו. ענקית התקשורת האמריקנית AT&T הגיעה להסכם לפיו תרכוש את תאגיד הבידור טיים-וורנר תמורת סכום עתק של 85.4 מיליארד דולר.
AT&T, יחד עם כוחה של טיים-וורנר, תיצור אימפריית תקשורת-בידור ענקית בידה יכולות הפקת סרטים, תוכניות טלוויזיה ותוכן אינטרנטי אותם היא תוכל להזרים לצרכנים דרך ערוצי אספקת שירותי טלוויזיה, אינטרנט ותקשורת סלולרית.
העיסקה תתבצע דרך מזומן ומניות לפי ערך של 107.5 דולר למניית טיים-וורנר (TWX), פרמיה של כ-20% מעל למחיר השוק האחרון של החברה. המשקיעים יקבלו 53.75 דולר מזה במזומן ו-53.75 במניות של AT&T.
הפקה והפצה תחת קורת גג אחת
אין ספק שכל חברה משלימה את יכולות החברה השנייה. כפי שתיאר זאת מנכ”ל AT&T, רנדהול סטפנסון, בעצמו: “זהו זיווג מושלם של שתי חברות עם יתרונות משלימים שיביאו גישה חדשה איף שתעשיית התקשורת והמדיה צריכות לעבוד“.
עבור המנכ”ל ובעלי המניות זו הזדמנות למצוא מקורות צמיחה חדשים לאחר שענף אספקת שירותי התקשורת בארה”ב מתקרב למיצויו (לרוב הבתים יש קו טלפון, סלולרי, טלוויזיה ואינטרנט). עכשיו AT&T תקבל בעלות על ערוצי תוכן פופולריים כמו HBO וערוצי חדשות כמו CNN. חברות כמו נטפליקס ואמזון מוכיחות שקיים פוטנציאל צמיחה בערוצים אלו.
כדי להשיג שליטה וצמיחה לכל רוחב פעילויות התקשורת, לפני קצת יותר משנה רכשה AT&T את חברת הכבלים הגדולה בארה”ב DirectTV תמורת 48.5 מיליארד דולר. שתי עיסקאות ענק בהפרשים יחסית קטנים מראים כמה אגרסיבית תוכניתו של המנכ”ל. לשם תשלום החלק של המזומן לבעלי המניות של טיים-וורנר לוקחת AT&T הלוואת גישור גדולה בסך 40 מיליארד דולר.
עוד מיזוגים בדרך?
החיבור בין תקשורת ותוכן יעניק המון כח לדחוף לצרכנים את התכנים של טיים-וורנר, אבל חברה זו שנייה רק לדיסני בסגמנט התוכן-מדיה. המהלך הבא להתמודד עם המפלצת של AT&T יהיה בידי דיסני. כזכור עלה שמה גם בהתמודדות על רכישת טוויטר.
למקרה שאחד הצדדים יסוג מהעיסקה, הוכנס להסכם סעיף לפיו תשלם טיים-וורנר 1.72 מיליארד דולר ‘דמי ביטול’. אם AT&T תחזור בה תשלם לצד השני 500 מיליון דולר. שינוי כל כך משמעותי בשוק התקשורת האמריקני יצריך גם אישור של משרד התקשורת הפדרלי.