אפל: מכירות האייפונים שוב ירדו, הרווח עקף את התחזיות

חנות אפל קרדיט תמונה: יח”צ אפל

חברת אפל המשיכה להציג ירידה במכירות האייפונים ברבעון השני של השנה (שלישי פיסקאלי שלה), כך עולה מהדו”ח שפרסמה החברה אמש. למרות הדשדוש במכירות מוצר הדגל, הצליחה אפל לעקוף את התחזיות, אך בעיקר כי הציפיות היו די נמוכות מלכתחילה לאור הרבעון הקודם.

אפל הכניסה ברבעון השני 42.4 מיליארד דולר, נפילה של 15% לעומת שנה שעברה וקצת מעל הציפיות. הרווח הרבעוני הסתכם ב-7.8 מיליארד דולר (27% פחות לעומת אשתקד) שהם 1.42 דולר למניה, מעל התחזית ל-1.36 דולר למניה.

החברה מכרה 40.4 מיליון אייפונים לעומת 47.5 מיליון בשנה שעברה, ירידה של 15%. זה גם 21% פחות ממכירות האייפונים ברבעון הראשון, אך קצת מעל התחזיות. ההכנסה ממכירות אייפונים נפלה ב-23%, מה שמצביע על שחיקה במחיר שמתקבל בממוצע מכל יחידה – מ-641 דולר ל-595.26 דולר. בשיחת המשקיעים אמר סמנכ”ל הכספים שהמחיר הממוצע יחזור לעלות ברבעון הנוכחי.

בשוק חששו שהשקת דגם ה-SE תביא לקניבליזציה בדגמים היקרים יותר, מה שהוביל לשחיקה במחיר הממוצע. עם זאת, יתכן שללא השקת מכשיר זול היינו רואים את מכירות כלל המכשירים נופלות בחדות מבלי שיהיה סגמנט זול שיקזז אותן. החברה לא מפרטת כמה נמכרו מכל דגם אבל טים קוק אמר בשיחה כי “הוספנו מליוני משתמשי אייפון חדשים”.

אייפדים ומקים

אפל מכרה כמעט 10 מיליון אייפדים, ירידה של 9% משנה שעברה ומעל התחזית. למרות זאת היא הכניסה מהם יותר (הדגמים היקרים נמכרו טוב יותר), בפעם הראשונה מזה שנתיים. מכירות מחשבי המק קטנו ב-11% ל-4.25 מיליון יחידות, פחות מהתחזית ל-4.4 מיליון יחידות. בשיחת המשקעים תירצו זאת בכך שהחברה לא הוציאה מחשב חדש כבר זמן רב.

נקודת אור בולטת אפשר למצוא בתחזית במכירות לרבעון הנוכחי, בטווח של 45.5-47.5 מיליארד דולר בעוד שבשוק ציפו לרף התחתון בלבד בשל צמצום הביקושים לאייפונים. צריך לציין שגם העלאת הרף יהיה מדובר על רבעון שלישי של ירידה במכירות לעומת שנה שעברה.

היפנים שומרים אמונים

כמו שהתגלה ברבעון שעבר, חטיבת השירותים (אפל מיוזיק, אפסטור, iCloud ועוד) ממשיכה לככב: ההכנסות מחטיבה זו עלו ב-19% ל-5.98 מיליארד דולר שהם כ-14% מסך ההכנסות וטים קוק אמר שבשנה הבאה חטיבה זו תהיה בסדר גודל של חברה מרשימת הפורצ’ן 100 המכובדת.

בשיחה התגאה טים קוק גם בחדירה של שירות התשלומים Apple Pay בתוך ארה”ב ושיבח את התוצאות בהודו וסין. לדבריו מכירות האייפון בהודו עלו ב-51%. האמירה שלו לגבי סין די בעייתית: שם מכירות אפל צנחו ב-33%. קוק למעשה התכוון לומר שהתוצאות די טובות לעומת פוטנציאל הנזק. גם בשאר חלקי העולם האחרים המצב דומה: ביבשות אמריקה המכירות ירדו ב-11% ובשאר אסיה (חוץ מסין) ירדו ב-20%. רק ביפן הצליחה אפל לרשום גידול של 23% במכירות.

כרגיל, אפל לא פרסמה את נתוני מכירות השעונים, אך הקטגוריה אליהם הם משתייכים רשמה נפילה של 16%, אפשר להניח שחלק גדול מזה נגרם מביקוש דל לשעונים החכמים של אפל. מה גם שנתוני מכירות השעונים לפי IDC סימנו צניחה של 55% במכירות השעונים.

בשוק מרוצים אך נזהרים

בשוק הגיבו לדו”ח החיובי והעלו את המניה בכ-7% לאיזור ה-103 דולר, איזור שהיתה בו לפני כ-3 חודשים. האנליסטים קצת יותר חלוקים: בד”כ אנו רגילים שאנליסטים ממליצים על אפל, אך לאור הירידה במכירות יש גם אנליסטים שהפסיקו להאמין שהביקוש לטלפון הבא יהיה עצום כמו לדגמים הקודמים. בצעד די “אמיץ” יש כאלו שגם הורידו את המלצתם למניה ל’מכור’ עם יעד נמוך מהמחיר הנוכחי. האוירה השולטת בשוק בקשר לאפל היא ‘אוירת המתנה’ עד להשקת מוצרי הדגל הבאים.

מקור: Google Finance
מקור: Google Finance

השוואת מפרטים