לא הסתדר: עסקה של 1.2 מיליארד דולר לרכישת דפדפן אופרה נחתכה בחצי

דפדפן אופרה

נדמה שמיזוגים ורכישות הם עניין שבשגרה בעולם ההיטק – מנהלים מו”מ, מפרסמים, משלמים וזהו. הדיווחים על רכישות שמתפרסמים כל שני וחמישי רק מוסיפים לקלות הדעת שאנו מייחסים לנושא. אבל הדוגמה הבאה תראה שלא תמיד זה מסתיים טוב.

לפני 5 חודשים דווח שכמה חברות סיניות הגיעו להסכם לרכישת החברה הנורבגית שמפעילה את דפדפן אופרה תמורת 1.2 מיליארד דולר. ההסכם בין הצדדים כבר נתחם והיה נראה שגם המשקיעים מרוצים. אך אותו הסכם גם היה כפוף לכמה תנאים שלא התממשו.

ההסכם היה צריך לעבור אישור של כמה רגולטורים במדינות שונות – הוועדה להשקעות זרות בסין ורשות התקשורת האמריקנית. על פי האזהרה המוקדמת של אופרה, תוקף ההסכם פג ביום שישי האחרון ללא האישור הנדרש והחברה לא פירטה איזה מהם, הסיני או האמריקני לא נתן את הסכמתו למהלך ולא ברור מה הסיבה לסירוב.

אפריקה שווה את ההתעקשות

מכיון שאופרה פופולרית מאוד בקרב מדינות ספר בעלות פס איטי, אפריקה לדוגמה, בגלל משקלה הזעום, הסינים לא נבהלו ולא נסוגו. המובילות בקבוצת הרכישה, Qihoo 360 ו-Kunlun Tech פשוט נתנו הצעה חדשה. הרוכשות ישלמו 600 מיליון דולר עבור חלקים מאופרה שפונים לגולשים הסופיים. הם יקנו את הדפדפן בגרסת הדסקטופ והמובייל. מחלקות האנליטיקה והפרטיות, רשיונות השימוש לצדדי ג’ ואחזקה במיזם משותף לתפעול דפדפן רזה דומה בסין.

מה שהקבוצה הסינית לא קונה בעיסקה המצומצמת אלו מחלקות הפרסום והשיווק, פעילות הטלוויזיה וגם לא את אפליקציות הגיימינג. העיסקה החדשה צפויה להיות מאושרת באופן סופי בחודשים הקרובים. גם בעיסקאות של מיליארדי דולרים יש לפעמים תקלות. זו הסיבה שתמיד תראו דיווחי “העיסקה הושלמה” מספר חודשים ולפעמים מעל לשנה לאחר ההודעה על ההסכם הראשוני.

השוואת מפרטים