אתמול לפנות בוקר התחילו להגיע תוצאות האמת והתברר שהבריטים החליטו לצאת מהאיחוד האירופי. השווקים סערו: הפאונד הבריטי נפל ב-8%, המדדים ברחבי אירופה איבדו עד 10% כשמניות הבנקים חטפו את עיקר האש וגם המניות בשוק האמריקני חטפו מכה חזקה למדי עם ירידות שנעו בין 3%-4%.
בנוסף לפוטנציאל הנזק הכלכלי שחוזים לתעשייה הבריטית בעלת העוצמה, לונדון היא גם מרכז גדול של סטארטאפים, ובעיקר של יזמויות פינטק (חדשנות פיננסית). מספר הסטארטאפים שעוסקים בפיננסים שם גדול מכיון שלונדון היא מרכז כספים מהגדולים בעולם. אין כמעט בנק או חברת ניהול השקעות שאין לה נציגות בסיטי (רובע העסקים) של לונדון. גם ישראלים רבים מוצאים את עצמם מגיעים ללונדון, בין אם זה עבור גיוס מימון ותמיכה או השקת פיילוט בשוק הבריטי.
רק בשנה שעברה הושקעו בסטארטאפים לונדוניים כמעט מיליארד דולר, כשבנקים בני מאות שנים משקיעים מיליוני דולרים בסטארטאפים בני יום. למעשה, הבנק המרכזי האנגלי בכבודו ובעצמו הכריז בשבוע שעבר על השקת אקסלרטור (מאיץ) לסטארטאפים בתחום הפינטק.
אקו-סיסטם אידיאלי
הקסם של עיר קוסמופוליטית, היתרונות של רגולציה אירופית אחידה ומדיניות הגירה נוחה של האיחוד האירופי הביאו אליה את המתכנתים והיזמים הטובים ביותר מכל אירופה. שני ‘חדי קרן’ בתחום זה יצרה לונדון: Funding Circle, שעוסקת בהלוואות המוניות-חברתיות, ו-TransferWise שמפעילה מערכת העברות כספים בינלאומית. כל אחת מהן מוערכת ביותר ממיליארד דולר.
כעת כל האקו-סיסטם של סצנת הפינטק בלונדון עלול להימצא בסיכון עקב החלטת הבריטים. הבדלי רגולציה בין בריטניה לבין שאר אירופה יבטלו את היתרון המרכזי שלה, יזמים עלולים להעדיף לעבור לתוך היבשת במקום להיאבק בבירוקרטיה האנגלית ליצוא. אם הבנקים הגדולים יפגעו, הסטארטאפים שתלויים בהם בוודאי צפויים להיפגע.
הלוואת בין אזרחי אירופה לאזרחי בריטניה מבוססת על אמון מערכתי שיכול להיפגע, הפיקוח על הכספים שעוברים בין הגושים יגבר. כל הצדדים יפסידו אך זו הבריטית יכולה להפסיד יותר. שרי אוצר אירופים אומרים שכעת תוגבל גישתה של בריטניה לשווקי האיחוד (בטון כמעט “נקמני”). חסימת גישה מבריטניה תיצור הזדמנות למרכזי מסחר אחרים כמו אמסטרדם ופרנקפורט, הם מתכוונים לנצל היטב את הסערה.
מה אומרים בשטח
סקר שנערך לפני ההצבעה העלה ש-87% מיזמי ועובדי ההיטק בלונדון התנגד ליציאה מהאיחוד. עיקר החשש שיציאה תקשה לגשת ללקוחות ביבשת, מציאת עובדים טובים וחשש שחברות בינלאומיות יתרחקו מבריטניה.
מייסד סקייפ (ו-kazaa לותיקים שבינינו) אמר לבלומברג שיציאה מהאיחוד תמנע מיזמים כמוהו להגיע ללונדון. בזמנו הוא העדיף להקים את מטה סקייפ בלונדון ולא בשבדיה בה גדל בגלל הגישה הנוחה לשווקים הפיננסיים והיכולת של העובדים לנוע באירופה בחופשיות.
יזמות מצריכה יכולת להתמודד עם שינוים ויש יזמים שנערכים כדי להתאים את עצמם למציאות החדשה. מנכ”לית Love Home Swap, סטארטאפ שמאפשר לאנשים להחליף בתים לחופשה, אמרה לביזנס אינסיידר שבשבועות הקרובים לונדון תרגיש כמו רעידת אדמה אך ההחלטה התקבלה ועתה יזמים יצטרכו להשתמש ביכולת שלהם לעמוד באתגרים.
אולי השד לא כל כך נורא
מנכ”ל חברת הפינטק CurrencyCloud, שמפתחת מערכת תשלומים, חושב שהיתרונות של לונדון לא הולכים להעלם כל כך מהר: “ללונדון יש יתרון של איזור זמן נוח, הסטוריה פיננסית ומומחיות סחר במטבעות שלא תיעלם בן לילה. עשורים שלמים נמשך תהליך בניית התשתית התאגידית, שירותי מסחר, עורכי דין, מבטחים, מתווכים וכח האדם שמאפשר ללונדון להיות כזו מיוחדת“. לדעתו זו אירופה שחוששת להיות מנותקת מהמשאבים של לונדון ולא להיפך.
יש גם תגובות בעד היפרדות מאירופה. אלו טוענים שהתקשורת עוסקת במסע הפחדה שאינו מבוסס. יועץ לשעבר לראש הממשלה, דיוויד קמרון, שהקים בעצמו סטארטאפ למימון המונים פוליטי (CrowdPac) אומר שהיפרדות מתקנות האיחוד תאפשר לבריטניה לקבוע מדיניות הרבה יותר ידידותית ליזמים ולקבוע מדיניות שמעודדת הגירה של בעלי מקצוע ברמה גבוהה. לדבריו, במקום להכניס עוד “מלצרים הונגרים” בריטניה תוכל להביא יותר מתכנתים מוכשרים מרחבי העולם. נושא ההגירה של כוח עבודה זול ממזרח אירופה והגירה של מוסלמים היוו שיקול מרכזי בהחלטת הבוחר הבריטי לצאת מהאיחוד.
חבר בקרן ההון סיכון אינדקס, סול קליין, שהשקיעה בין השאר ב”סולוטו” ו-MyHeritage הישראליות (ומונה ל”שגריר טכנולוגי” של בריטניה בישראל), תומך בהיפרדות מהאיחוד וטען שהיתרונות החזקים של בריטניה על האחרות מעניקים הזדמנות מעולה “לייצר לימונדה” (מלימונים). שותף שלו לקרן אמר זאת בפשטות: “לטכנולוגיה אין גבולות”.
We'll obviously keep investing in the UK and EU. Like it or not, tech has no borders.
— Martin Mignot (@martinmignot) June 24, 2016