רשמי: נוקיה תחזור לשוק המובייל עם סמארטפונים וטאבלטים המריצים אנדרואיד

סוף כל סוף, היא חוזרת: לאחר שחטיבת המובייל יחד עם מרבית מפעלי הייצור שלה נמכרו בעסקת ענק ליצרנית התוכנה האמריקאית מיקרוסופט, מודיעה נוקיה (Nokia Technologies) על חזרתה בסערה לשוק המובייל הרווי, זאת תוך מתן רישיון שימוש בשם המותג “נוקיה” עבור סמארטפונים וטאבלטים המריצים אנדרואיד, לחברת HMD Global הפינית הצעירה.  חברה זו, אגב, נוסדה בעקבות רכישה חלקית של עסקי המובייל מבית מיקרוסופט.

“היום מסמן את התחלתו של פרק חדש ומרגש במותג Nokia”, מסר נשיא נוקיה

את הדברים מוסרת Nokia Technologies בהודעה רשמית ששוחררה לעיתונות. שם היא מציינת כי חברת HMD Global הצעירה תקבל לזכותה רישיון בינלאומי בלעדי לצורך פיתוחם של סמארטפונים וטאבלטים הממותגים תחת השם המסחרי “נוקיה”, זאת למשך עשר השנים הקרובות. נוקיה, מצידה, תהנה מקבלת תמלוגים על כל ההכנסות מרכישות הסמארטפונים הממותגים בשמה, כאשר ייצורם יתבצע באופן בלעדי ע”י HMD.

כחלק מן הסכם הרכישה אליו הגיעו מיקרוסופט ו-HMD וצפוי להחתם במהלך המחצית השניה של 2016, תרכוש האחרונה את הזכויות של מיקרוסופט לשימוש במותג “נוקיה” בכל הנוגע לעסקי הטלפונים ה”טיפשים” (Feature Phones), ובכך, יחד עם הרישיון שתקבל מנוקיה, תהפוך לחברה היחידה שבחזקתה רישיון מכל סוג שהוא למתג את מוצרי המובייל שלה בשם זה. לצורך השיווק וההטמעה המחודשת של המותג הסמארטפונים והטאבלטים ברחבי העולם, תשקיע HMD לא פחות מ-500 מיליון דולר במהלך 3 השנים הקרובות.

דברי נשיא Nokia Technologies, ראמזי היידאמוס, בתרגום חופשי לעברית:

היום מסמן את התחלתו של פרק חדש ומרגש במותג Nokia, בתעשיה בה נוקיה נשארת שם של ממש. במקום שנוקיה תחזור לייצר מכשירי מובייל בעצמה, HMD מתכננת לייצר סמארטפונים וטאבלטים שמסוגלים למנף ולהגדיל את הערך של מותג נוקיה בשווקים בעולמיים.

כל הטאבלטים והסמארטפונים שיושקו תחת מותג נוקיה בעתיד, נמסר, יגיעו כשעליהם רצה מערכת ההפעלה אנדרואיד, כאשר לא ברור האם נמצא מעליהם ממשק עצמאי של החברה. עבור כל המוצרים הללו, הציבה נוקיה ל-HMD מגוון דרישות וסטנדרטים שונים, הנוגעים לאיכות המוצר, עיצובו ועוד, זאת על מנת לוודא כי כל המכשירים יעמדו בציפיות הצרכנים. נוסף על כך, בדירקטוריון של החברה ישמר מקום לנציג נוקיה, שיפקח על הליכים אלו.

החלק הנותר מעסקי הטלפונים ה”טיפשים” של מיקרוסופט נמכר ל-FIH Mobile, הנמצאת בבעלות Foxconn. עם חתימת העסקה בין מיקרוסופט ל-FIH ו-HMD, יועברו לזכותן של שתי החברות הללו סך של כ-4,500 עובדים, כאשר FIH אף תקבל לחזקתה את מפעל מיקרוסופט מובייל בויאטנם. על מנת להשלים את מהלך החזרה של נוקיה לשוק המובייל, חתמה HMD יחד עם נוקיה על הסכם שיתוף פעולה תפעולי מלא מול FIH.

הצצה לאחור

חרף ההסכם המתגבש, מודיעה מיקרוסופט כי תמשיך לתמוך באופן מלא במכשירים המריצים את מערכת ההפעלה Windows 10 למובייל, בהם Lumia 950 ו-Lumia 950xl, בעודה ממשיכה לפתח סמארטפונים תחת מותג זה. נוסף על כך, גם יצרניות צד שלישי, כדוגמת אלקטל, HP, אייסר ועוד, שהסמארטפונים שלהן מריצים את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, ימשיכו לקבל את התמיכה הנדרשת מן החברה.

הכרזה מהפכנית זו מגיעה לאחר אינספור דיווחים אודות חזרתה של נוקיה לעולם המובייל המתפתח, כשבשיאם אף אישר מנכ”ל החברה כי זו תחזור לשוק המובייל במהלך 2016. בשלב הנוכחי לא ידוע מתי בדיוק יחלו סמארטפונים וטאבלטים הממותגים תחת נוקיה ומיוצרים ע”י HMD להגיע לשוק, אך אין כל צל של ספק כי יהיה מעניין במיוחד לצפות בחזרתה של נוקיה המיתולוגית לשוק המובייל הרווי במיוחד.

האם לדעתכם תצליח נוקיה להטביע מחדש את חותמה בשוק הסמארטפונים המוצף?

השוואת מפרטים