בום טראח: LinkedIn מאבדת 11 מיליארד דולר משוויה למרות דו”ח טוב

Linkedin Logo

מניות הרשת החברתית-עסקית LinkedIn ספגו מכה קשה לאחר שפרסמה החברה את הדו”ח הכספי שלה לרבעון האחרון של 2015. תגובת המשקיעים לאחר פרסום הדו”ח עשויה ליצור אפקט שלילי לטווח ארוך על שוק ההון בהמשך השנה.

היום הגרוע בתולדותיה הגיע למרות שהתוצאות לרבעון היו טובות מהצפוי. ההכנסות של  לינקדאין צמחו ב-34% ל-862 מיליון דולר. החברה מפסידה בשורה התחתונה בעקביות עקב הוצאות כבדות מאוד אך ברבעון האחרון ההפסד הסתכם ב-8.5 מיליון דולר בעוד שאנליסטים צפו הפסד של 50 מיליון דולר.

אז איפה הבעיה? בצפי כמובן. לינקדאין צופה הכנסות של 820 מיליון דולר ברבעון הנוכחי (Q1) ו-3.6 מיליארד דולר ל-2016 כולה. אלו תחזיות נמוכות יותר מה-867 מיליון דולר ו-3.9 מיליארד דולר שחישבו האנליסטים.

“מצטערים, טעינו”

הצפי החדש משקף שיעורי צמיחה של 15% ב-2017 ו-10% בלבד ב-2018 חישב אנליסט בבנק השקעות מהגדולים ביפן. לשם השוואה, מאז ההנפקה רמת ההכנסות צמחה בכ-56% כל שנה. “ברור שטעינו“, כתב האנליסט לסוכנויות הידיעות, “עם צמיחה כזו לא מגיע לה להיסחר במכפילים גבוהים“.

לפני הצניחה הגדולה שיקף מחיר המניה מכפיל רווח עתידי (מדד להשוואה “יוקר” המניה) של 50, מהגבוהים בסקטור הטכנולוגיה. טוויטר לדוגמה (רשת חברתית ללא מודל הכנסה ברור כשל לינקדאין) נסחרת על פי מכפיל 28. לאחר הקריסה אתמול נסחרת לינקדאין לפי מכפיל עתידי של 29 ויתכן שגם זה יחשב כגבוה מדי עבור המשקיעים.

אותו אנליסט הוריד את מחיר היעד למניה (סימול: LNKD) ל-150 דולר מ-258 דולר והוריד את דירוגה ל’נייטרלי’ מ’קנייה’. והוא לא היחיד, עוד לפחות 9 אנליסטים בכירים עשו זאת. את תחילת המסחר פתחה המניה בנפילה של כ-25% וככל שיותר אנליסטים עדכנו את המלצתם הירידה העמיקה והמניה סגרה את היום עם קריסה של 43%. המכה הקשה הזו מחקה 11 מיליארד דולר מערך החברה, והמייסד-שותף, רייד הופמן, מחק 1.2 מיליארד דולר מעושרו (שווה כעת 2.6 מיליארד דולר).

מקור: Finviz.com
מקור: Finviz.com

מה קורה בחברה

לאחר תקופה בה ההכנסות הגיעו ממנויי פרימיום, עתה משתדלים בלינקדאין לגוון את מקורות ההכנסה והצמיחה. 88% מההכנסות מגיעות עכשיו משירותי ההשמה שהחברה מציעה. שאר ההכנסות מגיעות משירותי לימודים און ליין (בעקבות רכישת Linda.com תמורת 1.5 מיליארד דולר, אפיק הכנסות ארוך טווח), פתרונות שיווק ופרסום (גישה לאנשי מקצוע מזוהים ולא פיקטיביים) ומנויי הפרימיום המסורתיים.

התגובה הקשה להודעת החברה מציגה דילמה קשה ובעיה לסטארטאפים שרוצים לגייס בבורסה. מצד אחד, כולם רוצים להגיע לכסף הציבורי הגדול (לא בכל מחיר כמו שראינו בהנפקה של סקוור), מצד שני, כל חברה מעדיפה יציבות וראש שקט.

כל חברה, ובעיקר חברות בתחילת דרכן, מפרסמת הודעות שליליות מדי פעם, זה חלק ממחזור החיים של כל עסק. קרנות השקעה פרטיות יודעות לנטרל את פאניקת התקופות הקשות וחושבות על פוטנציאל הטווח הארוך. אבל כמו שראינו בסוף השבוע, שוק ההון לא כל כך סלחני. אם כך למה שחברות צעירות יבחרו בהנפקה? בשוק כבר קיים יובש הנפקות (אף הנפקה בחודש ינואר ורק 2 מתחילת השנה) ומה שעבר על לינקדאין בטח לא יעזור למשוך את החברות הצעירות.

השוואת מפרטים