היא אולי לא מגניבה כמו גוגל ולא אשפית יח”צ כמו פייסבוק, אבל חברת מיקרוסופט מצליחה להפתיע את השוק כבר כמה רבעונים ברציפות. השוק מתייחס בחיוב לעקביות של מיקרוסופט והמניה מוסיפה כ-5% במסחר המאוחר.
הכנסות מיקרוספט כפי שפורסמו אמש בדו”ח הרבעוני (השני פיסקאלי עבור החברה) הסתכמו ב-25.7 מיליארד דולר, קצת מעל התחזיות. למרות שמדובר בירידה של כ-10% לעומת שנה שעברה, הצליחה מיקרוסופט לייצר מזה 500 מיליון דולר יותר בשורת הרווח לסך של 6.3 מיליארד דולר שהם 78 סנט למניה, הרבה מעל הצפי ל-71 סנט למניה.
תוצאות לפי סגמנטים
מה שמרים את המניה לאחר הדיווח הוא הענן של מיקרוסופט. בחלק זה, שכולל את ה-Windows Server וה-Azure, נרשמה צמיחה מכובדת של 5% (היתה יכולה להיות 11% ללא שינויי מט”ח) ל-6.3 מיליארד דולר. שירות וה-Azure גדל ב-140% ושירות הפרימיום שלו שילש את עצמו.
מכירות הסמארטפונים ירדו ב-49% ברבעון הרביעי של 2015
כצפוי, מכירות ה’אופיס’ על כל סוגיו ירדו ב-2% לעומת הרבעון המקביל ל-6.7 מיליארד דולר. 2.4 מיליון מנויים חדשים הצטרפו ברבעון ל-Offie365 ברבעון הרביעי (20.6 מיליון מנויים סך הכל) והגדילו את ההכנסה ממוצר זה ב-70%.
בחלק הבא (החל מהרבעון שעבר החלה מיקרוסופט לתאר את התוצאות לפי החלוקה הנ”ל) שנקרא More Personal Computing נכללים סמארטאפונים, הלפטופים-טאבלטים וה-Xbox. ההכנסות מחלק זה נפלו ב-17% לעומת הרבעון המקביל ל-9.4 מיליארד דולר.
מכירות מחשבים מסדרת ה-Surface עלו ב-29% (בנטרול שינויי מט”ח) ומקבלות דחיפה מהדגמים החדשים של ה-Surface Pro 4 וה-Surface Book. בטח לא תופתעו לגלות שמכירות הסמארטפונים ירדו ב-49% והסתכמו ב-4.5 מיליון יחידות שנמכרו במהלך הרבעון. הכנסות הפרסום משירות החיפוש עלו ב-21% בעזרת הפצת Windows 10. מספר המשתמשים ב-Xbox Live עלה ב-30% ל-48 משתמשים, כנראה בגלל היציאה של Halo 5.
שיחת המשקיעים
בשיחה שביצע עם המשקיעים לאחר פרסום התוצאות הכספיות גילה מנכ”ל החברה, סאטיה נדאלה, שיותר מ-70% מהתאגידים שנכללים ברשימת הפורצ’ן 500 משתמשים בלפחות שני שירותי ענן של מיקרוסופט. גם התוכנית שלו להפיץ את מוצרי החברה על פלטפורמות מתחרות מושכת משתמשים: האפליקציות של אופיס ל-iOS ואנדרואיד רשמו 340 מיליון הורדות.
מיקרוסופט הבטיח למשקיעים שעד סוף 2018 היא תגלגל 20 מיליארד דולר בשנה משירותי ענן. סמנכ”לית הכספים, אמי הוד, אמרה שכעת מספר זה עומד על 9.4 מיליארד דולר, כמעט חצי מהיעד. בקצב הצמיחה הנוכחי ועוד שנתיים ליעד לא אמורה להיות בעיה להשיגו.
200 מיליון מכשירים ומחשבים מריצים כעת את Windows 10. בהתחשב בכך שהיא שוחררה רק לפני כחצי שנה מדובר על קצב אימוץ גבוה ב-400% מאימוץ הגרסה הקודמת לה (ווינדוס 8 הלא פופולרית במיוחד).
כאמור, בשוק אוהבים יציבות וביצוע תוכנית עסקית שמתקדמת לפי המתוכנן מרימה את המניה בכ-5% לאחר פרסום הדו”ח. המשקיעים רואים בענן והאופיס בענן את מנוע הצמיחה המרכזי ושם הנתונים מחמיאים מאוד. במקביל השוק מרוצה מניצני הפוטנציאל ב-Windows 10 ובדגמי הלפטופים/טאבלטים החדשים.