אם השנה האחרונה לא היתה קשה מספיק לחברת גופרו (GoPro), אז נראה שגם הרבעון האחרון של 2015 היה קשה יותר מהצפוי. בנוסף לביצועים מאכזבים הכריזה יצרנית מצלמות האקסטרים על סבב פיטורים משמעותי שמעיד על הסחרור אליו נכנסה.
בתוצאות המקדימות שפרסמה אתמול, חשפה גופרו שההכנסות ברבעון הרביעי צפויות להגיע ל-435 מיליון דולר, הרבה מתחת ל-511 מיליון דולר שציפו בשוק ואף נמוך יותר מהסכום שצפתה החברה בעצמה. במבט שנת המצב קצת פחות חמור, ההכנסות יסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר מול תחזיות של 1.69 מיליארד דולר.
21 מיליון דולר “הלכו לאיבוד” ברבעון הרביעי בגלל הורדת המחיר היזומה של דגם ה-Hero4 בדצמבר (רגע לפני החגים). את מספר היחידות שנמכרו ברבעון נגלה בדו”ח הרשמי, אך ניתן לתאר איך היה נראה הדו”ח ללא חיתוך המחיר היזום.
ניתוב מחדש
גופרו גם הודיעה שתפטר 7% מכוח האדם של החברה. לאחר צמיחה של 50% במספר העובדים בשנתיים האחרונות עד ל-1,500 איש, מדובר בפיטורים של כ-105 עובדים. החברה הסבירה את המהלך כ”ניתוב מחדש של משאבים“. אולי הכוונה למעבר מהתמקדות במצלמות אקסטרים לרחפנים וצילום ב-360 מעלות.
תגובת המשקיעים היתה קשה. לא רק שהמניה איבדה כמעט 10% מתחילת השנה (רק 9 ימי מסחר) ונפלה כ-80% מתחילת 2015, לאחר ההודעה המניה נפלה עוד 25%.

המשקיעים מתוסכלים. כל החסרונות של היות גופרו ‘חברה של מוצר אחד’ מתממשים. כפי שתיאר זאת אנליסט מאופנהיימר: “זה סיפור של טריק אחד. התוכנה לא מעודכנת וב-18 החודשים האחרונים החברה השיקה רק 2 מצלמות ששתיהן נמכרות בקושי“.
המנכ”ל, ניק וודמן, יודע שבשוק ההון אין מחילה על ביצועים גרועים. אם לא יצליח לבצע תפנית של 180 מעלות, הסוף עשוי שיהיה עגום וגם אין תרחיש לפיו יש חברה גדולה אחרת שתרצה לקנות את גופרו. המשקיעים גם לא מתעלמים מכך שוודמן קיבל שכר של 77 מיליון דולר ב-2015 והיה החמישי ברשימת מקבלי השכר הגבוה ביותר מבין כל מנכ”לי החברות הציבוריות בארה”ב.