שנת 2015 ללא ספק הייתה אחת מהשנים הטובות ביותר של ההייטק הישראלי: השקעות, מיזוגים, רכישות, הנפקות – ראינו הכל בסצנה המקומית. עד כמה השנה הייתה טובה? דו”ח חדש של חברת המחקר IVC, חושף את הנתונים מאחורי שנת 2015 ומעניק תמונת מצב מקיפה על האקזיטים שהתרחשו במהלך השנה.
סכום האקזיטים הכולל של חברות ישראליות בשנת 2015 עמד על כ-9.02 מיליארד דולר שהגיעו מכ-104 עסקאות בסה”כ. נתון זה מהווה עלייה של 16 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת והינו הסכום הגבוה ביותר מזה שלוש שנים ברציפות. אף הגידול בסכום הכולל, נרשמה בשנת 2015 ירידה של 10 אחוזים בכמות העיסקות בסה”כ, מה שמעיד על כך שכל עסקה הייתה, בממוצע, בעלת שווי גבוה יותר.
על פי IVC, האקזיט הממוצע בשנת 2015 עמד על כ-87 מיליון דולר, כאשר שלוש עסקאות מרכזיות, בשווי כולל של מעל 500 מיליון דולר כל אחת, היוו כ-30 אחוז מסך כל האקזיטים בשנת 2015.
הרכישה הגדולה של השנה – פאנדטק

רכישת פאנדטק, על ידי D+H, חברת פינטק בינלאומית, בסך של 1.25 מיליארד דולר, תפסה לבדה כ-14 אחוזים מהיקף האקזיטים הכולל ב-2015. רכישת ואלטק על ידי הארטוור הייתה השניה בגודלה עם 929 מיליון דולר, ורכישת אקס ליבריס על ידי פרוקווסט הסתכמה ב-500 מיליון דולר.
עסקאות, מיזוגים ורכישות (M&A) ישראליות הסתכמו ב-8.4 מיליארד דולר ב-96 עסקאות – השנה השלישית בגודלה בעשור. הסכום גבוה משמעותית מסך של 5.67 מיליארד דולר שהניבו עסקאות מיזוג ורכישה ב-2014, ואף מ-6.53 מיליארד דולר שהניבה 2013. מספר העסקאות בשנת 2015 היה נמוך במעט מ-9 עסקאות ב-2014, אך כתוצאה מכך חל זינוק של 53 אחוזים בשווי עסקת מיזוג ורכישה ממוצעת – מ-57 מיליון דולר בשנת 2014 ל-88 מיליון דולר ב-2015.
בשנת 2015 נרשמה האטה בפעילות ההנפקות הראשונות לציבור, לעומת שנת 2014 שהייתה גבוהה במיוחד בהיקף פעילות ההנפקות הראשונות. שמונה הנפקות ראשונות של חברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-609 מיליון דולר או שבעה אחוזים בלבד מהיקף האקזיטים הכולל ב- 2015, בהשוואה לנתח יוצא דופן של 27 אחוזים ב-2014. מספר ההנפקות הראשונות היה נמוך מהצפוי, מכיוון שחברות שתכננו הנפקות בחרו להקפיא את תוכניותיהן לאחר ששוקי ההון בעולם, ובורסת נאסד”ק במיוחד, לא הציעו עוד תנאים מיטביים להנפקות ראשונות.