חברת Canonical, מפתחת הוצאת הלינוקס אובונטו על גרסאותיה השונות, הכריזה לפני חודש על קמפיין גיוס המונים דרך אתר Indiegogo לייצור סמארטפון ה-Ubuntu Edge, שם ביקשה להגיע ליעד שאפתני של 32 מיליון דולר. 27,000 איש התגייסו ורכשו את המכשיר מראש: 5000 הראשונים תמורת $600, כשכל היתר היו תלויים במצבי הרוח המשתנים של הקמפיין – תחילה עמד המחיר על $830 אך בהמשך נע בין $625 ל-$725. בסופו של דבר, התייצב מחירו של Ubuntu Edge על $695 עד לסוף הקמפיין. סך הכל הצליחה קנוניקל לגייס 12.8 מיליון דולר, כאשר קצת יותר מרבע הסכום גויס כבר ב-24 שעות הראשונות.
באמצעות Ubuntu Edge הציעה חברת Canonical סמארטפון מהמתקדמים בשוק עם עיצוב ייחודי, אפשרות להרצת מערכות ההפעלה אובונטו ואנדרואיד (Dual Boot) ומפרט מרשים הכולל מסך 4.5 אינץ’ ברזולוציית תצוגה HD 720p שיצופה בזכוכית קריסטל ספיר, מעבד מרובע ליבות, זיכרון פנימי 4GB RAM, נפח אחסון של 128GB, מצלמה ראשית 8
מגה-פיקסל, מצלמה משנית 2 מגה-פיקסל וזוג רמקולים סטריאופוניים, ככל הנראה בקדמתו. מבחינת קישוריות יתמוך Ubuntu Edge ב-LTE, Bluetooth 4.0, NFC ושני תדרי WiFi. גם עם “על הנייר” המכשיר שווה את הכסף, קשה להאמין שעם תג מחיר שכזה אפשר להפוך סמארטפון כלשהו להצלחה. נדיר שמכשירי שוק גבוה עוברים את רף ה-$700 בארה”ב.
כישלון או ניסיון?
על פניו נראה שקמפיין ה-Ubuntu Edge הסתיים ככישלון, אך להצליח להגיע לסכום של 12 מיליון דולר בגיוס המונים זוהי בהחלט נקודה לגאווה. המשחקים של חברת קנוניקל עם מחירו של הסמארטפון מעידים על כך שהחברה רצתה בנוסף לגשש ולבדוק מה המחיר שהצרכנים יהיו מוכנים לשלם עבור מכשיר כזה – נתון שיכול לשרת אותה בעתיד. בנוסף גילתה החברה שבלא כל קמפיין שיווקי סטנדרטי (בעיקר פרסום במדיות השונות) היא הצליחה ליצור המון באזז וכן “למכור” כמעט 27,000 מכשירים מבוססים מערכת הפעלה שטרם נראתה בשוק.
מצד שני גם לא מדובר בהצלחה ואנחנו לא יודעים עם ייצור 30,000 מכשירים יהיה כדאי לחברה – כמעט כל מכשיר דגל של היצרניות הגדולות בשוק עובר את המספר הזה בחודש הראשון. הפוטנציאל בהחלט קיים, לא נופתע אם קנוניקל תעורר את Ubuntu Edge לחיים בשלב מסוים בעתיד. הסכם סטנדרטי עם אחת מחברות הסלולר בארה”ב יוכל לארגן לחברה היקפי מכירות דומים וגדולים יותר מיעדו המקורי של הקמפיין.