⭐ נקודות עיקריות
- מיקרוסופט חתמה עם Perplexity על עסקת ענן בהיקף 750 מיליון דולר לשלוש שנים, לשימוש ב-Azure.
- Perplexity צפויה לפרוס מודלי AI דרך Azure Foundry – כולל מודלים של OpenAI, אנתרופיק ו-xAI.
- למרות העסקה, Perplexity מדגישה ש-AWS נשארת ספקית הענן המועדפת, ומדברת על הרחבת השותפות עם אמזון בשבועות הקרובים.
- ההכרזה מגיעה בסמיכות לדוחות מיקרוסופט לרבעון דצמבר 2025: צמיחה חזקה בענן וב-Azure, אך תגובת שוק שלילית שהכבידה על המניה.
מיקרוסופט חתמה על עסקת ענן בהיקף של כ-750 מיליון דולר עם חברת הבינה המלאכותית Perplexity, במסגרת התחייבות לשלוש שנים לשימוש בשירותי Azure, כך עולה מתוך דיווח של בלומברג.
על פי הדיווח, Perplexity תשתמש ב-Azure לא רק כתשתית מחשוב, אלא גם כ”שער” לפריסה והפעלה של מודלי בינה מלאכותית דרך שירות Azure Foundry – כולל מודלים של OpenAI, אנתרופיק ו-xAI.
העסקה בולטת בעיקר משום שהיא מציבה את Azure כשכבה נוספת במערך התשתיות של Perplexity, שבנתה חלק משמעותי מהפעילות שלה על גבי AWS (ר”ת Amazon Web Services) לאורך השנים.
ב-Perplexity מבהירים כי ההסכם עם מיקרוסופט לא מגיע על חשבון AWS, וכי AWS נותרה ספקית הענן המועדפת מבחינתם – לצד הצהרה על הרחבת השותפות עם אמזון בתקופה הקרובה.
למה Perplexity מוסיפה את Azure עכשיו
ברמת התפעול, מעבר לעבודה עם יותר מספק ענן אחד הוא לא “סטייה” אלא מגמה. בתקופת ה-AI חברות מנסות לצמצם תלות בספק יחיד, כדי להשיג גישה מהירה לשירותים שונים (ולעתים גם למלאי חישוב), ולהשאיר לעצמן מרחב תמרון עסקי כאשר קצב ההתפתחות של המודלים והכלים גבוה במיוחד.
נושא נוסף שככל הנראה נשקל בקבלת ההחלטה הוא ריבוי תקלות הענק שראינו מצד נותני שירותים גדולים, דוגמת AWS, Cloudflare ואחרים בשנים האחרונות, אלו הוכיחו כי התלות בשירות בודד עשויה להיות מסוכנת.
במקרה של Perplexity, יש גם הקשר רגיש יותר: בחודשים האחרונים מתנהל עימות משפטי בינה לבין אמזון, לאחר שאמזון תבעה את החברה סביב שימוש ביכולות AI שמאפשרות לצרכנים לבצע פעולות קניה בפלטפורמה של אמזון. Perplexity מצידה הציגה את המהלך כמאבק על חופש בחירה של משתמשים.
גם אם העסקה עם מיקרוסופט לא מחליפה את AWS, עצם הוספת חלופה משמעותית לתשתית שלה יכולה להיתפס כדרך להפחית סיכון ולהרחיב את האפשרויות של החברה.

עבודה במקביל כיעד מרכזי
מבחינת מיקרוסופט, עסקת Perplexity משרתת יעד ברור של מיצוב Azure כמקום שבו בונים ומריצים יישומי AI תוך בחירה “רב-מודלית”. כלומר, לא רק מודל אחד או ספק אחד, אלא קטלוג של מודלים וכלים, שניתן לשלב ביניהם לפי משימה, עלות, ביצועים ורגולציה.
במיקרוסופט כבר הציגו בחודשים האחרונים את Foundry כמרכז פריסה שמאגד מודלים שונים תחת ממשק וניהול אחיד, תוך דגש על כך שלקוחות ארגוניים מצפים לעבוד עם יותר ממודל אחד בתוך אותה מערכת.
Perplexity היא לקוח בולט לכך, משום שהמוצר שלה חי ונמדד בזמן אמת – חיפוש, תשובות, סיכומים וחוויית שימוש שמושפעת ישירות מהמודל שנבחר ומהתשתית שמריצה אותו.
עסקת ענק בעקבות תגובה חלשה לדוחות
תזמון הדיווח על העסקה של מיקרוסופט עם Perplexity מעניין במיוחד על רקע דוחות מיקרוסופט לרבעון שהסתיים ב-31 בדצמבר 2025.
בדוחות מיקרוסופט הציגה צמיחה חזקה בהכנסות וברווחיות:
- הכנסות: 81.3 מיליארד דולר, עלייה של 17% לעומת התקופה המקבילה.
- רווח תפעולי: 38.3 מיליארד דולר, עלייה של 21%.
- רווח נקי: 38.5 מיליארד דולר, עלייה של 60%.
- רווח למניה: 5.16 דולר, עלייה של 60%.
- הכנסות Microsoft Cloud: עמדו על 51.5 מיליארד דולר, עלייה של 26%.
- Azure ושירותי ענן נוספים: עלייה של 39% בהכנסות.
למרות המספרים, מניית מיקרוסופט צנחה לאחר פרסום הדוחות. בשוק אותתו שהסיפור כבר לא מסתכם רק בקצב הצמיחה, אלא בשאלה עד כמה העלות של מרוץ התשתיות ל-AI – מרכזי נתונים, שבבים, קיבולת ענן והתחייבויות ארוכות טווח – תמשיך ללחוץ על המרווחים ועל התזרים.
במילים אחרות: מיקרוסופט משכנעת את הלקוחות שה-AI כבר כאן, אבל עדיין צריכה לשכנע חלק מהמשקיעים שקצב ההשקעה הדרוש לא יכביד יותר מדי בדרך.

המשמעות קדימה
עסקת Perplexity ממקמת את Azure במקום שבו מיקרוסופט רוצה להיות: תשתית שמושכת חברות AI שנבנו על עננים אחרים, בלי לדרוש מהן “גירושין” מהספק הקודם.
אם Perplexity אכן תבחר להפעיל מגוון מודלים דרך Foundry ותצליח לשלב ביניהם כחלק ממוצר אחד, זו תהיה המחשה טובה לערך שמיקרוסופט מנסה למכור לשוק – גם במובן הטכנולוגי וגם במובן העסקי.
מצד שני, זו גם תזכורת לעיתוי שבו בוחרת החברה, שכן כל עסקה כזו היא עוד הוכחה לביקוש, אבל גם עוד דלק לצורך בהשקעות, וזה בדיוק המקום שבו הדוחות האחרונים חשפו את המתח המרכזי שנוצר בין חברות למשקיעים שלהן ב-2026: הצמיחה בענן וב-AI אמיתית, אך הדרך למוניטיזציה יציבה ונטולת תנודתיות במניה עדיין עוברת דרך שאלות של הוצאה, קיבולת וקצב הרחבה.