בדקה ה-90: משרד התקשורת משנה את מתווה סגירת הדור השני והשלישי בסלולר

סגירת רשתות דור 2 ו-3 (מקור משרד התקשורת) סגירת רשתות דור 2 ו-3 (מקור משרד התקשורת)

משרד התקשורת פרסם היום (ה’, 4.12) שימוע לעדכון המתווה לסגירת רשתות הסלולר הישנות מדור 2 ו-3.

על פי המתווה המעודכן, חברות הסלולר תוכלנה להמשיך להפעיל את הרשתות הישנות באופן מדורג ומבוקר, תוך פינוי התדרים הנמוכים (800/900 מגה-הרץ) עד ה-1 בפברואר 2026 לטובת רשתות דור 5.

בעוד שמשרד התקשורת הכריז עוד ב-2021 על התכניות לסגור את רשתות הדור השני והשלישי, המשרד החליט לשנות בדקה האחרונה את המתווה על רקע בדיקות שנערכו בחודשים האחרונים, שהצביעו על חוסר מוכנות של חלק מהחברות למהלך.

בישראל עדיין פועלים מאות אלפי מכשירים הנתמכים בטכנולוגיות הישנות בלבד, והיצמדות למועד הסגירה המקורי (31.12.2025) הייתה עלולה להותיר אזרחים רבים ללא יכולת חיוג למוקדי החירום.

מה משתנה במתווה?

לפי המתווה המעודכן, החל מ-1 בינואר 2026 חברות הסלולר יוכלו להמשיך להפעיל את רשתות דור 2 ו-3 בהתאם לשיקול דעתן העסקי, ללא חובה רגולטורית לסגירה גורפת.

עם זאת, בתדרים הנמוכים (800/900 מגה-הרץ) החיוניים לדור 5, השימוש יופסק החל מ-1 בפברואר 2026 – דחייה של חודש מהתכנון המקורי.

המשמעות היא שחברות הסלולר יוכלו להמשיך להפעיל את הרשתות הישנות בתדרים הגבוהים, אך איכות הרשת עשויה להיפגע. הפעלת הרשתות בתדרים הגבוהים עלולה להוביל לקשיי קליטה, בעיקר בתוך מבנים.

רשת חירום ייעודית עד 2028

כדי להבטיח שיחות למוקדי חירום, המשרד מתכוון לחייב את בעלי התשתיות להפעיל רשת דור 2 ייעודית לשיחות חירום עד סוף 2028.

רשת זו תשרת את כלל המנויים, גם אלו שאינם לקוחות ישירים של בעל התשתית, ותיתמך בשיחות למוקדי 100, 101 ו-102.

הצעד נדרש בעקבות זיהוי פער משמעותי: כ-300,000 אזרחים עושים שימוש במכשירי טלפון מדגמים מסוימים שהשיחות שלהם למוקדי החירום מוקמות רק ברשתות דור 3, על אף שהמכשיר תומך בדור 4 ובטכנולוגיית VoLTE לשיחות רגילות.

ציר הזמנים החדש (תמונה באמצעות Gemini)
ציר הזמנים החדש (תמונה באמצעות Gemini)

שר התקשורת, ד”ר שלמה קרעי, מסר:

אנחנו מתקדמים לדור 5 אבל לא משאירים אף אזרח מאחור. המתווה המעודכן מחייב את החברות להיערך באחריות וליידע את הציבור בזמן. חברת תקשורת שתשלים את המעבר ביעילות ובמהירות, תזכה לתשתית טובה ואיכותית יותר לכלל לקוחותיה.

הכוח עובר לצרכן: שדרוג התשתיות יימשך ביתר שאת, אך תוך שמירה על רציפות השירות ועל זכות הציבור לתקשורת אמינה, זמינה ובטוחה מכל מקום בארץ.

מנכ”ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, מסר:

זיהינו כי קצב החלפת הציוד אינו תואם את התחזיות, וכי המידע שהחברות מוסרות לגבי תהליך סגירת הרשתות אינו עקבי, ולכן נדרשנו לפעול. המתווה החדש מעביר את מרכז הכובד לניהול הסיכונים של החברות: אנו מסירים את הלחץ הרגולטורי לסגירה בתאריך נקוב, אך דורשים מהמפעילים לוודא רציפות שירות. לא נאפשר מצב של ‘חור שחור’ בשיחות חירום, ולכן הגדרנו רשת ביטחון שתפעל בשנים הקרובות כגיבוי חיוני.

המשרד ממליץ לציבור להקדים ולהצטייד במכשירים תומכי דור 4 ו-5 כדי להבטיח שירות איכותי ויציב. לבירור אם מכשיר הטלפון תומך בדורות המתקדמים, ניתן להתקשר ל-235*.

השוואת מפרטים