דיווח חדש של גלי צה”ל חשף כי צה”ל צפוי להשיק בתחילת דצמבר מערכת בינה מלאכותית חדשה בשם מורפיוס, שתעקוב אחר חשבונות פומביים של כ-170 אלף חיילים בסדיר ברשתות החברתיות.
המערכת תנתח בזמן אמת כל טקסט, תמונה או סרטון שחיילים מפרסמים, ותתריע על תוכן העלול לחשוף מידע רגיש כמו מיקום בסיסים, מוצבים, פעילות מבצעית או אמצעי לחימה.
המהלך מגיע בעקבות תחקיר ביטחון המידע שפורסם בנובמבר 2024, שחשף כי חמאס הקים מערך מודיעיני ענק שהתבסס על מידע שאסף מחשבונות רשתות חברתיות של חיילי צה”ל במשך שנים.
על פי הממצאים, חיילים העלו מידע רב ערך מתוך בסיסים ופעילות מבצעית ללא צנזורה או בקרה, וחשפו נקודות תורפה ומטרות לפגיעה שסייעו לארגון הטרור בתכנון מתקפת ה-7 באוקטובר.
איך המערכת תפעל
מערכת מורפיוס תסרוק באמצעות כלי בינה מלאכותית את הפרסומים של החיילים, ותזהה תוכן בעייתי על בסיס פרמטרים שונים: האם סרטון צולם בתוך בסיס, האם מופיע מיקום גיאוגרפי רגיש, האם נחשפים אמצעי לחימה או מידע חזותי שניתן להצליב.
במקרים שבהם המערכת מזהה חשש לחשיפת מידע מסווג, ההתראה תועבר לקציני ביטחון מידע שיבדקו את המקרה ויצרו קשר עם החייל בדרישה למחוק את הפרסום מיד.
כאשר חייל אכן חשף מידע רגיש החורג מכללי הביטחון, הוא יקבל הודעה אוטומטית על כך ויידרש למחוק את הפרסום.
במקרים חמורים יותר, חיילים צפויים אף לקבל שיחת טלפון מקצין ביטחון מידע בנוגע לדליפה.
בשלב מתקדם יותר, המערכת צפויה להציג לחיילים הודעות אוטומטיות בתוך שניות מרגע העלאת תוכן העלול לחרוג מכללי הביטחון.

מגבלות והגבלות פרטיות
בצה”ל מדגישים כי המערכת תפעל רק מול חשבונות פומביים וגלויים של חיילים בסדיר, ולא תעקוב אחרי חיילי מילואים שהם אזרחים או אחרי חשבונות שהוגדרו כפרטיים.
המהלך טרם קיבל את כל האישורים המשפטיים הנדרשים, אך צפוי לעלות לאוויר כבר בחודש הבא.
בצה”ל מודים כי היוזמה מותחת את גבולות הפרטיות, אך מדגישים כי מדובר במהלך הכרחי לנוכח הנזק המודיעיני המצטבר שנגרם ממידע שדלף לרשתות החברתיות.
פיילוט מצומצם ומוצלח
על פי הדיווח, צה”ל הפעיל בארבעת החודשים האחרונים את מורפיוס בפיילוט מצומצם שעקב אחר כ-45 אלף חשבונות של חיילים.
במהלך תקופת הניסיון נרשמו אלפי מקרים שבהם המערכת הקפיצה התראות על דליפת מידע, ומערך ביטחון המידע נדרש לפנות ישירות לחיילים ולדרוש הסרת פרסומים בעייתיים.
כעת, עם התרחבותה לכלל צה”ל בתחילת דצמבר, מקווים במערכת הביטחון לצמצום משמעותי של הזליגות המודיעיניות שהפכו לאיום ממשי על הביטחון הלאומי.