אפל תשלם קנס של 634 מיליון דולר על הפרת הפטנט בשעוני ה-Apple Watch

פיצ'רי בריאות חדשים (מקור אפל) פיצ’רי בריאות חדשים (מקור אפל)

חבר מושבעים בארה”ב קבע כי אפל (Apple) תחוייב לשלם ליצרנית המכשור הרפואי האמריקאית מסימו (Masimo), פיצויים בגובה של 634 מיליון דולר (כ-2.05 מיליארד ש”ח) בגין הפרת פטנט הקשור לטכנולוגיית מדידת חמצן בדם ב-Apple Watch.

זהו פסק דין משמעותי בקרב המשפטי הממושך בין שתי החברות, המתנהל מזה שש שנים בחזיתות מרובות.

חבר המושבעים הפדרלי בקליפורניה קבע ביום שישי כי אפל הפרה פטנט של מסימו המכסה טכנולוגיית מדידת חמצן בדם בצריכת הספק נמוכה (Low power pulse oximeter).

הפטנט המדובר (מספר US-10433776-B2) פג תוקף עוד ב-2022, אך פסק הדין מתייחס ל-43 מיליון יחידות Apple Watch שנמכרו בתקופה הרלוונטית עם הפיצ’ר שהפר את הפטנט.

אפל טענה שהנזק צריך להיות מוגבל לסכום של 3 עד 6 מיליון דולר, בעוד מסימו דרשה בין 634 ל-749 מיליון דולר.

לאפל ולמסימו היסטוריה משפטית ארוכה. לאחר שמסימו האשימה את אפל בגניבת טכנולוגיית מדידת חמצן בדם לאחר שגייסה עובדים שלה, המחלוקת הובילה ב-2023 לכך שרשות הסחר הבינלאומית האמריקאית (ITC) חסמה את יבוא דגמי Apple Watch Series 9 ו-Ultra 2.

כדי לעקוף את האיסור, אפל הסירה את טכנולוגיית מדידת חמצן הדם והציגה גרסה מעודכנת שקיבלה אישור מהמכס בארצות הברית.

Apple Watch ECG
תמונה: Apple

המחלוקת המרכזית: מהו “מכשיר ניטור מטופלים”?

עיקר המשפט התמקד בשאלה האם ניתן להגדיר את ה-Apple Watch כ”מכשיר ניטור מטופלים” (patient monitor) על פי הפטנט של מסימו.

אפל טענה שהמונח מתייחס רק למכשירים המיועדים לניטור רציף ואמרה כי “המאפיין החיוני של כל מכשירי ניטור המטופלים הוא שהם לא יכולים להחמיץ אירועים רפואיים חשובים”.

מסימו השתמשה בפיצ’ר התראת הדופק הגבוה ב-Apple Watch כדי להוכיח את הטענה שלה:

החברה טענה שהפיצ’ר מזהה קצבי לב גבוהים ברגישות של 95%, ולכן עונה על הגדרת “מכשיר ניטור מטופלים”. אפל טענה שהפיצ’ר מופעל רק כאשר המשתמש נמצא ללא תנועה למשך 10 דקות לפחות.

למרות זאת, חבר המושבעים החליט כי למטרות הפטנט של מסימו, ה-Apple Watch אכן נחשב למכשיר ניטור מטופלים.

תגובות החברות

מסימו הגדירה את פסק הדין כ”ניצחון משמעותי במאמצים המתמשכים שלנו להגן על החידושים והקניין הרוחני שלנו”.

דובר אפל הודיע כי החברה מתכוונת לערער על פסק הדין, וציין:

במשך שש השנים האחרונות, מסימו תבעה את אפל במספר בתי משפט והציגה למעלה מ-25 פטנטים, שרובם נמצאו בלתי תקפים. הפטנט היחיד במקרה זה פג תוקפו ב-2022, והוא ספציפי לטכנולוגיית ניטור מטופלים היסטורית מלפני עשורים.

הסאגה המשפטית בין החברות רחוקה מסיום, עם ערעור צפוי של אפל על גובה הקנס.

השוואת מפרטים