קבוצת Awz תקים באשקלון FAB לייצור שבבים מתקדמים בהשקעה של 5 מיליארד שקל

הדמיה של מרכז הדיפ-טק הלאומי החדש של Awz בישראל (קרדיט - גליל הנדסה)

קבוצת ההשקעות הקנדית-ישראלית Awz (“עוז”) בהובלת המייסד והמנכ”ל ירון אשכנזי הודיעה על תוכנית להקמת מפעל (FAB) לייצור שבבים מתקדמים באשקלון.

מדובר במיזם היסטורי – ה-FAB הפרטי הראשון מסוגו בישראל שייוצרו בו שבבים עבור תעשיות ביטחוניות ואזרחיות, בהשקעה כוללת של כ-5 מיליארד שקל.

טכנולוגיה מתקדמת לשבבי העתיד

המפעל יתמחה בייצור שבבים המבוססים על תרכובות כימיות ממשפחת III-V המשולבות על גבי סיליקון ומצעים אחרים.

שבבים אלה מציעים יכולות משופרות משמעותית ביחס לשבבי סיליקון סטנדרטיים – הם מאפשרים לפרוץ את מגבלות המהירות של העברת דאטה תוך שיפור דרמטי ביעילות האנרגטית.

מדובר ברכיבים קריטיים לתשתיות בינה מלאכותית, מיחשוב קוונטי, תקשורת 5G ו-6G, וכן למגוון יישומים ביטחוניים אסטרטגיים.

מרכיב מרכזי נוסף ב-FAB יהיה תחום האינטגרציה והאריזה המתקדמת (advanced packaging) לתעשיית השבבים – הכל תחת קורת גג אחת.

ה-FAB יפעל באופן היברידי, יאפשר הן מיזוג ושדרוג קווי ייצור משותפים-אסטרטגיים בישראל ובחו”ל, ויפעל במתכונת “פתוחה” (Open Fab), ובכך יעניק גישה לקווי הייצור לחברות סטארט-אפ, מוסדות מחקר ותאגידים בינלאומיים.

מרכז The RISE – הלב הפועם של הדיפ-טק הישראלי

מפעל השבבים יהיה “הלב הפועם” של The RISE – מרכז הדיפ-טק הלאומי החדש של Awz (עוז) בישראל, שיוקם באזור התעשייה החדש “טרא-פארק” באשקלון.

המרכז יכלול מעבדות דיפ-טק מתקדמות ושירותי תכנון (design) עבור חברות המפתחות טכנולוגיות פורצות דרך ורכיבים קריטיים, כמו גם טכנולוגיות בתחומי פוטוניקה, קוונטום ובינה מלאכותית.

בנוסף, Awz (עוז) תשיק ב-RISE The מרכז אקדמי יישומי למקצועות הדיפ-טק בשיתוף עם התעשייה ומוסדות אקדמיים מובילים, וכן חממת סטארטאפים שתתמחה בפיתוח טכנולוגיות דיפ-טק.

הדמיה של מרכז הדיפ-טק הלאומי החדש של Awz בישראל (קרדיט - גליל הנדסה)
הדמיה של מרכז הדיפ-טק הלאומי החדש של Awz בישראל (קרדיט – גליל הנדסה)

חשיבות אסטרטגית לישראל

מנכ”ל Awz (עוז), ירון אשכנזי, מסר:

מדובר במיזם לאומי אסטרטגי, יחיד מסוגו בעולם, שיכלול תשתיות קריטיות וטכנולוגיות מהפכניות שיחזקו את עצמאותה הביטחונית, הטכנולוגית, והכלכלית של ישראל, את אזור הדרום והעיר אשקלון.

המרכז יחזק את מעמדה של ישראל כמעצמת דיפ-טק עולמית, ומובילה בחדשנות, תכנון וייצור בתחומי הדיפ-טק והמוליכים למחצה. כמו כן המרכז יהווה מוקד משיכה תעסוקתי וחברתי לאוכלוסיות חדשות באשקלון לרבות משפחות צעירות ובוגרי היחידות הטכנולוגיות המובילות של צה”ל וכלל זרועות הביטחון – שיבחרו להעתיק את מגוריהן לאיזור הדרום ולקחת חלק פעיל ומרכזי בתקומתו וחיזוקו, שהינם קריטיים לביטחון ישראל.

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מסר:

המיזם הענק של Awz באשקלון מתכתב לגמרי עם חזון משרד הכלכלה והתעשייה – שילוב בין השקעות בינלאומיות, חדשנות ישראליות וצמיחה אזורית. אנחנו מחזקים את העצמאות הביטחונית והטכנולוגית של ישראל, את הייצור והתעשייה המקומית. הקמת מפעל השבבים המתקדם היא קפיצת מדרגה בדרך להפוך את ישראל למעצמת שבבים ודיפ-טק עולמית וליצור אלפי משרות איכותיות שיחזקו את כלכלת הדרום ואת חוסנה של המדינה כולה.

רמ”ח CTO במפא”ת, ד”ר גל הררי, מסר:

מפא”ת, גוף הפיתוח של משרד הביטחון וצה”ל, רואה בהקמת Fab לייצור מוליכים למחצה III-V בישראל פרויקט בעל חשיבות לאומית המשלב תועלות ביטחוניות, תעשייתיות וכלכליות. היוזמה העסקית של קבוצת Awz להקמת תשתית קריטית זו באשקלון מהווה הזדמנות גדולה לחזק ולפתח את העליונות הטכנולוגית ואת העצמאות הישראלית מול צרכי הביטחון והכלכלה של העשורים הבאים. מרכז זה יהווה גרעין מצוינות ישראלית לעליונות ביטחונית ועליונות מסחרית, ויאפשר פיתוח וייצור מערכות צבאיות ואזרחיות מתקדמות ליישומים רבים מספור, מהחלל ועד תת קרקע.

המיזם מתבצע בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה, עיריית אשקלון, משרד האוצר, מפא”ת, רשות מקרקעי ישראל ורשות החדשנות.

השוואת מפרטים