אפל (Apple) מתכננת להרחיב משמעותית את יכולות הלווין במכשירי האייפון ושעוני ה-Apple Watch שלה, כחלק מאסטרטגיה רב-שנתית להפיכת קישוריות הלווין לתכונה מרכזית במכשירים הסלולריים.
לפי דיווח חדש בבלומברג, החברה עובדת על מספר תכונות חדשות שיאפשרו שימוש נרחב בלוויינים גם כשאין קליטה סלולרית – מהצגת API למפתחים ועד ניווט ב-Apple Maps ללא חיבור לרשת הסלולרית.
החברה הציגה לראשונה את פיצ’ר “מצב חירום SOS באמצעות לוויין” (Emergency SOS via Satellite) עם השקת מכשיר האייפון 14, במטרה לאפשר למשתמשים ליצור קשר עם שירותי חירום דרך לווין כשאין קליטה סלולרית.
מאז, אפל הרחיבה את השירות והוסיפה אפשרות לקבל סיוע בדרכים דרך AAA (ר”ת American Automobile Association) האמריקאי בשנת 2023, ולאחרונה גם שליחת הודעות טקסט רגילות (ולא רק למצבי חירום) דרך לווין. שירות זה מבוסס על רשת הלוויינים של חברת Globalstar.

מה מתוכנן לעתיד?
על פי הדיווח החדש, אפל מפתחת כיום מספר תכונות משמעותיות נוספות שיעשו שימוש ברשת הלווין.
אחת התכונות המרכזיות היא פתיחת API למפתחי צד שלישי שתאפשר לאפליקציות להשתמש בחיבור הלווין ישירות.
המימוש יהיה באחריות המפתחים עצמם, ולא כל תכונה או שירות יוכלו לעבוד דרך הלווין בשל מגבלות הרוחב פס.
תכונה נוספת בפיתוח היא שילוב קישוריות לווין ב-Apple Maps, שתאפשר למשתמשים לנווט גם כשאין חיבור סלולרי או WiFi.
בנוסף, אפל עובדת על אפשרות לשלוח תמונות דרך הלווין בנוסף להודעות טקסט, מה שיהפוך את המערכת למגוונת יותר.
אחד השיפורים המהותיים ביותר שאפל מפתחת הוא מה שמכונה בתעשייה “natural usage” – שימוש טבעי.
כיום, המשתמשים נדרשים להחזיק את האייפון בצורה ספציפית ולהפנות אותו לכיוון השמים כדי ליצור חיבור לווין.
בעתיד, החברה מתכננת לאפשר חיבור גם כשהטלפון נמצא בכיס, ברכב או אפילו בתוך בניין, מה שיהפוך את התכונה לנוחה הרבה יותר לשימוש יומיומי.
לבסוף, מכשירי האייפון העתידיים (החל משנת 2026) יקבלו תמיכה בטכנולוגיית 5G NTN (ר”ת Non-Terrestrial Networks), שתאפשר לאנטנות סלולריות רגילות להתחבר ללוויינים לקבלת כיסוי משופר.
אתגרי התשתית והתחרות
כל התכונות החדשות הללו דורשות שדרוג משמעותי של רשת הלווין של Globalstar – שדרוג שאפל עצמה עוזרת לממן.
החברה השקיעה משאבים לא מבוטלים בחברת הלוויינים כדי להבטיח שהתשתית תוכל לתמוך בשירותים המתוכננים.
התחרות בתחום התקשורת הלווינית הולכת ומתגברת, כאשר חברת SpaceX של אילון מאסק נחשבת לאחת הגדולות בתחום תקשורת הלוויינים עם רשת ה-Starlink שהפכה להיות זמינה לאחרונה בארץ, כאשר היא כבר חתמה על שותפות רחבה עם חברת הסלולר האמריקאית T-Mobile.
עד כה, אפל מציעה את כל שירותי הלווין שלה ללא עלות למשתמשים, כאמצעי לעודד מכירות ושדרוגים של מכשירי אייפון.
בעתיד, החברה מתכננת לאפשר למשתמשים לשלם ישירות לספקי הלוויינים או לחברות הסלולר עבור יכולות מתקדמות יותר שיוצגו בהמשך.
התכונות החדשות מתוכננות להגיע בהדרגה במהלך השנים הקרובות, עם שדרוג משמעותי של התשתית של Globalstar.
הצעד הבא יהיה ככל הנראה ההשקה של ממשק ה-API למפתחים, שתפתח את הדלת לאפליקציות רבות לעשות שימוש בקישוריות הלווין.