אילון מאסק תובע את אפל ו-OpenAI ומבקש פיצויים במיליארדים

ChatGPT עם סירי באייפון (צילום: רונן מנדזיצקי) ChatGPT עם סירי באייפון (צילום: רונן מנדזיצקי)

⭐ נקודות עיקריות

  • X ו-xAI הגישו תביעה פדרלית נגד Apple ו-OpenAI, בטענה להסדר בלעדי סביב שילוב ChatGPT באייפון שמדכא תחרות בצ’אטבוטים ובסמארטפונים.
  • לטענת התובעות, האינטגרציה ב-iOS מעניקה ל-ChatGPT גישה ייחודית למיליארדי שאילתות דרך Siri, כלי הכתיבה והמצלמה, ויוצרת יתרון קנה מידה שמקשה על מתחרים כמו Grok.
  • נטען כי אפל דחתה עדכונים והורידה בדירוג אפליקציות מתחרות ב-App Store, בעוד ChatGPT זוכה לחשיפה ברשימות מומלצות.
  • התובעות מבקשות צווים נגד ההסדר הבלעדי ופיצויים של מיליארדי דולרים.

אילון מאסק הסלים את המאבק על השליטה בעידן הבינה המלאכותית בבית המשפט: החברות X ו-xAI שבבעלותו הגישו תביעה נגד Apple ו-OpenAI בבית המשפט הפדרלי בצפון טקסס.

בתביעה נטען כי ההסדר לשילוב ChatGPT במכשירי אפל חוסם תחרות הוגנת ומבצר מונופולים קיימים בשוקי הסמארטפונים והצ’אטבוטים.

עיקרי הטענות בתביעה

  • אינטגרציה בלעדית ב-iOS – ה-ChatGPT מוגדר כצ’אטבוט הגנרטיבי היחיד המשולב במכשירי האייפון למשימות משלימות דרך Siri, כלי הכתיבה והמצלמה, ללא אפשרות בחירה בחלופות כמו Grok.
  • יתרון קנה מידה – הבלעדיות מזרימה ל-ChatGPT נפח שאילתות עצום לשיפור המודל, מחזקת את מעמדו ומקשה על המתחרים לסגור פערים.
  • מדיניות האפסטור – אפל מואשמת בדחיית עדכונים, דחיית בקשות להבלטה והורדת דירוג לאפליקציות מתחרות, בזמן שהאפליקציה של ChatGPT מקבלת חשיפה ברשימות מומלצות.
  • השפעה על שוק הסמארטפונים – לטענת התובעות, האינטגרציה מסכלת את עלייתן של סופר-אפליקציות מבוססות AI שעלולות לצמצם את התלות במכשירי פרימיום.
X ו-xAI נגד אפל ו-OpenAI
תמונה באמצעות ChatGPT

מאסק נגד אלטמן

הדיון המשפטי החל עוד לפני הגעת התביעה באופן רשמי ומלווה בעימות ציבורי בין הצדדים. מאסק טען בציוץ לפני כשבועיים כי אפל חוסמת כל מתחרה חוץ מ-OpenAI מלהגיע לראש דירוג ה-App Store וכי xAI תפעל משפטית.

מנגד, מנכ”ל OpenAI, סם אלטמן, הגיב לו בפוסט ב-X כי מדובר ב”האשמה יוצאת דופן” והזכיר כי מאסק עצמו מואשם לא פעם בניצול X לקידום עסקיו ופגיעה במתחרים.

אלטמן הוסיף כי חברות אחרות, בהן DeepSeek ו-Perplexity, הגיעו לראש הטבלאות גם לאחר ההכרזה על שיתוף הפעולה בין אפל ל-OpenAI.

הביקורת על OpenAI

כתב התביעה משלב את הסכסוך במסגרת רחבה של ביקורת ציבורית ורגולטורית כלפי OpenAI בשנים האחרונות: מעבר למבנה רווחי לצד הצהרות פומביות על “טובת האנושות”, חקירות רגולטוריות בארה”ב בסוגיות פרטיות ותחרות, וטענות פנימיות של עובדים ובכירים לשעבר כי שיקולי בטיחות נדחקו מפני מסחור מהיר.

מאסק מציג את ההיסטוריה הזו כהוכחה לכך שההסדר עם אפל משרת אינטרסים מסחריים על חשבון תחרות וחדשנות, בעוד שאלטמן טוען שהשוק תחרותי ומביא דוגמאות למתחרים שהצליחו לבלוט למרות ההסכם.

מה מבקשות X ו-xAI מבית המשפט

  • צווי מניעה לביטול הבלעדיות בין אפל ל-OpenAI ומתן אפשרות לבחירת צ’אטבוטים חלופיים באייפון.
  • פיצויים כספיים בהיקף של מיליארדי דולרים בגין נזקים שנגרמו לטענתן עקב חסימת תחרות והאטת חדשנות.

מה הלאה

ההליך המשפטי יבחן האם שיתוף הפעולה בין אפל ל-OpenAI יוצר בלעדיות שמדכאת תחרות והאם פעולות ה-App Store משקפות שימוש בכוח שוק לדחיקת מתחרים.

במקביל, העימות הציבורי בין מחנות מאסק ואלטמן צפוי להמשיך ולהשפיע על השיח סביב פלטפורמות AI, פרטיות ותחרות.

בינתיים, מאחורי הקלעים כבר עולים דיווחים על שינוי מגמה נוסף מצידה של אפל, כאשר הדיווח האחרון בנושא Siri והבינה המלאכותית מציין את שמו של הצ’אטבוט Gemini מבית גוגל ככזה שעשוי להשתלב בעוזרת הקולית בעדכון הגדול הבא שלה.

קראו את כתב התביעה המלא כאן (PDF)

השוואת מפרטים